hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Anders skrev:Så, om du själv skulle komma i en tänkt påverkande eller beslutande ställning, är ditt modus operandi för att hantera klimatfrågan klar?
Det främsta vore att vara klar med syftet för tilltänkta åtgärder. Att dessa alls har med klimat att göra. Produktion av livsmedel till en god självförsörjningsgrad, tillgång till rent vatten (avsaltning). Fungerande transportnät, prioritering av lätta fordon. Kollektivhus. Och liknande ...
Det du beskriver är ju det ideala som om miljöpåverkan inte alls fanns.
Anders fråga uppfattade jag tvärtom, vi har en klimatpåverkan som är allvarlig, vi är inte överens om vem orsakar vad, dock måste något göras.
Jordklotet hettas upp. är ett faktum. Vi kan inte leva som förr, det är alltid jobbigt att ställa om.
Jag tycker ni pratar om saker som inte har med ämnet att göra utan snöar in på ämnen utanför detta.
Men gällande ämnet miljöpåverkan så är det väl så att vi vet att det varit varmare förr helt oberoende av mänsklig aktivitet om den nu påverkar. Jag anser att det verkar rimligt att utgå ifrån att vi bör ta hand om allt liv som om det är värdefullt och därför bör vi inte skada det med föroreningar oavsett. Om dessa bidrar till att naturen skadar sig själv (solen skadar liv på jorden) så blir även det viktigt. Detta är som jag ser det speciellt viktigt och inget annat som kan tänkas vara viktigt bör prioriteras över det. Andra saker är viktiga med, men allt livs värde är alltid viktigt på ett speciellt sätt.
Hur vida detta är "sant eller inte", alltså att vi bör hantera allt liv som värdefullt, är irrelevant som jag ser det.
Vi bör bara utgå ifrån att det är rätt att göra så. Möjligtvis krävs det att vi ger naturen någon form av rättigheter som de gjort exempelvis i nya zeland.
https://sverigesradio.se/artikel/6964576