Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 21 jun 2026 06:02

Sveriges största investeringsforum - RikaTillsammans.
Där finns bra artiklar för den oinvigde.

VSOMM

Vega

Inläggav Vega » 21 jun 2026 10:10

Pilatus skrev:
Vega skrev:Hur svårt är det att göra pengar på börsen? Är det något som var femte borde klara?

Det beror på ditt tidsperspektiv. Enklast är väl att sätta en slant på Investor, eller en bank, t ex Handelsbanken A.
Skall du tjäna pengar snabbt måste du veta något om företaget, t ex Tesla, Grängesberg. Där kan det vara avgörande när man köper en aktie.
Jag har tjänat en del på att ställ ut optioner. Bästa strategin är att köpa aktier i välskötta bolag då konjunkturen är i botten. Man kan följa med hjälp av grafer. Teknisk analys är bra för att avgöra när det kan vara tillfälle att gå in i en aktie, t ex MACD (Moving Average Convergence Divergence).
Men det kräver tid och intresse.

Jag skulle nog säga att jag är rätt duktig på att veta vilka aktier jag ska köpa, problemet är att jag inte kan kontrollera mina impulser till handling överhuvudtaget. Om klockan är sju på morgonen, och jag beslutsamt tänker att ’denna’ aktien ska jag inte sälja förrän strax innan börsen stänger, sedan öppnar börsen och den är såld ögonblickligen.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 28 jul 2026 08:49

Börsen, dåtid, nutid, framtid.
HEJ - Kunde inte komma på en bättre titel.

FÖRORD
Skulle vilja slippa en diskussion om vad eller vilka strategier som är bästa alternativet på börsen, då vi inte är intresserade av det. Utan vill diskutera ett bestämt segment av framtidsspaning rörande olika marknaders mekanismer med tillhörande beteende mönster. Vill poängtera att vi inte vill sälja eller förespråka en tajming-strategi för trading, utan vill förstå hur man kan lära av vår historia om hur vissa nyckelaspekter alltid är ett ständigt återkommande fenomen.

HUVUDTANKE
Ett företag kan ha forskat inom ett visst område och komma på en unik lösning som inte tidigare sett dagsljus eller en bättre revolutionerande lösning på det andra aktörer inte lyckats med.

Eftersom dom då är först med underlag och tester med verifiering av signifikant data, kan dom marknadsföra och erbjuda sin produkt-tjänst inga andra aktörer kan mäta sig med, som med viktminskning -sprutan Ozempic.

För att här skedde en rush av köp på börsen, då dessa viktminsknings-sprutor blev oerhört populära pga av deras enorma effektivitet.

Så att en form av HYPE uppstod, där alla vill vara med på en växande uppåtgående trend och utan att analysera situationen ytterligare, än för oss ett fåtal.

Genom att vi lärt oss att när detta fenomen uppstår kan två saker ske, antingen kommer konkurrenterna ikapp inom 12345 år och då sker ett prisfall på den aktören som var först, som ensamt plockat alla marknads andelar. Nu sker en ny situation med stabilisering, ny ordning där konkurrenterna tar marknadsandelar. Här gjorde Ozempic runt 30% prisfall för att sedan återhämta sig med att återta en viss del av marknaden.

Om man köpt då konkurenterna kom ikapp med liknande produkter hade man köpt när Ozempic tappa 30% och sedan fått en värdeökning vid återhämtning av marknadsandelar runt 20%. Så kan det bli, men inte alltid, utan ibland överraskar konkurrenter med en både billigare och likvärdig produkt och tar en större bit av marknadsandelarna.

Hur som, detta är BUBBLAN eller HYPEN som vi föreställer oss funnits sedan BÖRSENS begynnelse. Där företag inom olika segment med detta beteende mönster har samma UPPREPADE CYKLER när dom lyckats NISCHA SIG och vara FÖRST.

Som sämst, skulle detta kunna te sig slumpmässigt och helt utan olika mätbara parametrar.
Som bäst, kan mönsterigenkänning hitta likheter av återkommande parametrar som visar huruvida konkurrenterna eller den som var först tar hem potten av marknadsandelar, samt att detta kan skiljas sig åt inom olika segment av produkter eller tjänster.

Belyser att vi efterlyser vad DU kan komma på utöver Ozempic Bubblan/Hype, såsom IT-Internet Bubblan och eventuellt framöver AI Bubblan.
Förstärker att vi gärna tar emot tips om historiska företeelser av Bubblor/Hypes som beskrivs i tråden.

Min avsikt med att ställa denna fråga till FF är att vi ska göra research på Kungliga Biblioteket.
Där vi bland gamla tidningsartiklar och börsens kurs-sidor ska lära av vår historia hur dessa beteende var förr, nu och eventuellt framöver.

VSOMM

Vega

Inläggav Vega » 28 jul 2026 17:34

Jag måste säga att börsen är väldigt orealistisk. Det sker nog en hel del oegentligheter.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 28 jul 2026 21:00

Vega skrev:Jag måste säga att börsen är väldigt orealistisk. Det sker nog en hel del oegentligheter.

Om du föreställer dig att vissa beskaffenheter har en form av CONDITIONAL PROBOBILITY

Att visa situationer är inte orsak verkan
Utan Orsak symptom

Att något tenderar vara med 3+ stdv avvikelser
Med återkommande frekvenser under vår historia
Då är det inte längre SLUMP som oftast förknippas med BÖRSEN

Låt säga att Ozempic Case Study finns bland andra aktörer sedan 1960 talets början fram till idag inom segmentet läkemedel, då är det bara att lista likheterna och olikheterna, samt vad som skiljer dom åt med egenskaperna att vara fullträff eller bom.

När man kartlagt varje fall och urskiljer, särskiljer, samt benar ut vad som gör en träff till en träff och en bom till en bom.
Då utkristalliseras urvalsprinciperna mervärde och egenvärde.
Nu kan man se vad som blir vad innan hela processen utvecklas till ett fullbordat händelseförlopp.
Då kan man t.ex. vinna 86,5% med 13,5% felmarginal till rätt prisbild, så vinner man mer än man förlorar med en EDGE.
Om tusen lagda håller måttet.

VSOMM

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 29 jul 2026 16:47

Tillägg: det vi åsyftar är att se vad som kommer äga rum innan det har ägt rum, försynen att förekomma framtiden.

VSOMM

Vega

Inläggav Vega » 29 jul 2026 17:43

Den dagen, då jag kan tjäna pengar på börsen, kommer jag att må väldigt bra, det är en sak som är säker..

Vega

Inläggav Vega » 29 jul 2026 17:54

unik skrev:Tillägg: det vi åsyftar är att se vad som kommer äga rum innan det har ägt rum, försynen att förekomma framtiden.

VSOMM

Om du är framgångsrik på börsen så undrar jag lite hur du hanterar den framgången?

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 30 jul 2026 08:04

Om du är framgångsrik på börsen så undrar jag lite hur du hanterar den framgången?

Det är endast en artikel, en Case Study.
Då vi vet hur allt hänger ihop.
Som en forskare inom ett specifikt område bemästrar sitt ämne, bemästrar vi spelteori.
Det som påtalas, det ingen känner till och hur hela världen med EDGE-Seeking fungerar.

VSOMM

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 jul 2026 08:12

Jag tjänar pengar på börsen genom att låta frun hantera det där
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Vega

Inläggav Vega » 30 jul 2026 15:37

Anders skrev:Jag tjänar pengar på börsen genom att låta frun hantera det där

Jag gör det genom att köpa taiwan semiconductor (igår).

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 jul 2026 15:46

Jag köper bara då Trump säger nåt dumt. Då går börsen ner oftast, går sen tillbaka till normal
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Vega

Inläggav Vega » 30 jul 2026 15:50

Och nu har jag sålt.

Vega

Inläggav Vega » 05 aug 2026 16:51

Nu äger jag Amazon.com aktier..

Återgå till "Politik och samhälle"