Gl hf.
Och jag skall läsa tipsen så att min etik kan finna mer stöd för sin sak i faktum om statistik så får vi se om min moral fångar det
Moderator: Moderatorgruppen
J R Auk skrev:För övrigt är riktig upplösning att inte behöva tillfredsställa behov. Såklart.... Förverkling ligger i förnekelse för att då kan man subjektivt börja forma världen, framför att se sig som subjektet världen verkar på!
Gl hf.
Och jag skall läsa tipsen så att min etik kan finna mer stöd för sin sak i faktum om statistik så får vi se om min moral fångar det
nytt namn skrev:Varför har du så svårt att se det oskuldsfulla?
Skogsälvan skrev:Jag sympatiserar inte med feminismen (det skulle i så fall vara särartsfeminismen) eftersom jag helt enkelt inte har känt mig förtryckt av det patrialkala systemet.
Anna Sara skrev:Skogsälvan är anarkist. Kvinnan är egentligen anarkisten, och blir feminist för att bli uppmärksammad, eller/och för att kapitulera genom kompromiss (av kollapsen).. för diplomatin är en manlig ställning och kvinnan vill inte bli tryckt på i sin isolering med känslan av att det bara skulle föra henne djupare in i den och förödmjuka hennes stora resurser.
Anna Sara skrev:Jag tror att en överdriven försiktighet/ödmjukhet och/i "perfektionism" i rollen som en ärlig medborgare leder till fobier genom dupplicering, alltså resultatet av skuld. Som är väldigt riktigt (tomt genuint, verkligt) och etik.
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... t=holodeep
transversal skrev:Skogsälvan skrev:Jag sympatiserar inte med feminismen (det skulle i så fall vara särartsfeminismen) eftersom jag helt enkelt inte har känt mig förtryckt av det patrialkala systemet.
Jag är inte förvånad att du inte har känt dig förtryckt. Förtryck visar sig vanligtvis när man försöker gå utanför normerna, och här inne på forumet har jag aldrig sett dig gå utanför de kvinnliga normerna. Du har till och med ett ultrafeminint namn här på forumet. Du är nästan aldrig aggressiv (vanligtvis en egenskap som förknippas med män).
Jag skriver inte detta för att kritisera ditt sätt att vara, utan bara belysa anledningar kring det faktum att du inte kan vittna om något förtryck.
Det finns dock otaliga exempel och skildringar av andra kvinnor, mer eller mindre hur många som helst i världen, som kan vittna att det sker ett förtryck av kvinnor. Det sker förtryck i form av ekonomisk inskränkning, inskränkning i tillträde till maktpositioner etc etc etc. Även i Sverige.
Jag upplever din inställning lite självcentrerad.
Anna Sara skrev:Skogsälvan är anarkist. Kvinnan är egentligen anarkisten, och blir feminist för att bli uppmärksammad, eller/och för att kapitulera genom kompromiss (av kollapsen).. för diplomatin är en manlig ställning och kvinnan vill inte bli tryckt på i sin isolering med känslan av att det bara skulle föra henne djupare in i den och förödmjuka hennes stora resurser.
Skogsälvan skrev:Jag tycker faktiskt väldigt bra om dig, transversal och jag har ingen som helst lust att ändra på dig, så först tänkte jag inte svara på det här eftersom allt som sägs kan påverka. Mitt ultrafeminina nick är alltså ett smeknamn jag har IRL och jag blir iallfall helt ställd om jag ska registrera mig på ett forum och välja ett nick. Som du ser har jag inte ens lyckats få fram en avatar än. Det finns många egenskaper jag uppskattar med män - aggressivitet är dock inte en av dem. Vill du att jag ska vara mer aggressiv?
Skogsälvan skrev:Jag kan inte vittna om något förtryck, hur vet du det?
Skogsälvan skrev:När jag pluggade psykologi tänkte jag skriva en uppsats Mannen - kvinnans slav Jovisst kan jag öppna en dörr själv, men det är ju trevligt om någon annan gör det.
Skogsälvan skrev:Kolla in det här forumet bara. Allvarligt, vad tror du att det hade varit för skillnad om jag kallade mig Gösta?...
Skogsälvan skrev:Det är märkligt det där när jag har frågat tjejer med feministiska sympatier om/hur de har blivit förtryckta. Vanligtvis menar de att de inte har blivit det,
Skogsälvan skrev:sedan kommer grejen med pengar och det är nog varför jag tycker som jag gör, jag tycker bara det är dumt att känna en kollektiv kränkthet och sträva efter att vara i den sitsen man känner förakt för.
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster