Ska man göra det man vill?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Algotezza » 16 jun 2026 17:30

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Nej jag tror inte att tända eld på saker är ett självändamål.. Livet är inte oändligt långt. Vi har orsak och verkan. Man brinner inte av att livet är meningslöst..



Livet bara är något som är, något vi är utkastade i. Att kalla livet meningslöst eller meningsfullt är betingat av vem du frågar, ett individuellt subjektivt ställningstagande, som varken är sant eller falskt utan rimligt eller orimligt beroende på om man håller med om det eller ej.

Det verkar som att du tycker att det är meningslöst hur man känner… Medans jag tycker att man ska fatta beslut delvis beroende på hur man känner.. Det är en viktig komponent.


Vi går efter känsla och förnuft när vi gör våra val.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 16 jun 2026 18:52

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Livet bara är något som är, något vi är utkastade i. Att kalla livet meningslöst eller meningsfullt är betingat av vem du frågar, ett individuellt subjektivt ställningstagande, som varken är sant eller falskt utan rimligt eller orimligt beroende på om man håller med om det eller ej.

Det verkar som att du tycker att det är meningslöst hur man känner… Medans jag tycker att man ska fatta beslut delvis beroende på hur man känner.. Det är en viktig komponent.


Vi går efter känsla och förnuft när vi gör våra val.

Men jag skulle ändå vilja påstå att vi gör våra viktigaste val efter känslor… 100% känsla.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Algotezza » 16 jun 2026 21:13

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Det verkar som att du tycker att det är meningslöst hur man känner… Medans jag tycker att man ska fatta beslut delvis beroende på hur man känner.. Det är en viktig komponent.


Vi går efter känsla och förnuft när vi gör våra val.

Men jag skulle ändå vilja påstå att vi gör våra viktigaste val efter känslor… 100% känsla.


Ja, de flesta är styrda av sina känsloprocesser. Väldigt få använder bara förnuftet. Känslor och vilja är organiskt sammanflätade.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Anders » 16 jun 2026 23:37

Akulle påstå man gör det som ens habitus tillåter. Visst spelrum. Åtminstone som jobb.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 17 jun 2026 14:37

Anders skrev:Akulle påstå man gör det som ens habitus tillåter. Visst spelrum. Åtminstone som jobb.

Allt är omöjligt tills någon gör det!

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 18 jun 2026 16:16

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vi går efter känsla och förnuft när vi gör våra val.

Men jag skulle ändå vilja påstå att vi gör våra viktigaste val efter känslor… 100% känsla.


Ja, de flesta är styrda av sina känsloprocesser. Väldigt få använder bara förnuftet. Känslor och vilja är organiskt sammanflätade.

Hur skulle du definiera begreppen ’känsla’ och ’förnuft’?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Algotezza » 18 jun 2026 19:24

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Men jag skulle ändå vilja påstå att vi gör våra viktigaste val efter känslor… 100% känsla.


Ja, de flesta är styrda av sina känsloprocesser. Väldigt få använder bara förnuftet. Känslor och vilja är organiskt sammanflätade.

Hur skulle du definiera begreppen ’känsla’ och ’förnuft’?


Känslan är ordlös medan förnuftet hör ihop med ord.

Känslan kan vara omedelbar och intuitiv medan förnuftet laborerar med logik.

Ungefär så.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 18 jun 2026 20:33

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:
Ja, de flesta är styrda av sina känsloprocesser. Väldigt få använder bara förnuftet. Känslor och vilja är organiskt sammanflätade.

Hur skulle du definiera begreppen ’känsla’ och ’förnuft’?


Känslan är ordlös medan förnuftet hör ihop med ord.

Känslan kan vara omedelbar och intuitiv medan förnuftet laborerar med logik.

Ungefär så.

Kan man säga att känslan präglas av hur förnuftet förhåller sig till den aktuella verkligheten?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Algotezza » 18 jun 2026 21:29

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Hur skulle du definiera begreppen ’känsla’ och ’förnuft’?


Känslan är ordlös medan förnuftet hör ihop med ord.

Känslan kan vara omedelbar och intuitiv medan förnuftet laborerar med logik.

Ungefär så.

Kan man säga att känslan präglas av hur förnuftet förhåller sig till den aktuella verkligheten?


Allt hänger organiskt samman, känna och tänka och vilja plus attityden till omvärlden och egna känslorna. Lyckan når man inte genom att fly från och/eller förneka mörka tankar och känslor utan det handlar om just den attityd man har till det man upplever.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Anders » 18 jun 2026 22:02

Algotezza skrev:…utan det handlar om just den attityd man har till det man upplever.

Lättare sagt än gjort
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Algotezza » 19 jun 2026 12:35

Anders skrev:
Algotezza skrev:…utan det handlar om just den attityd man har till det man upplever.

Lättare sagt än gjort


Väldigt lätt att handla snett i en destruktiv eller fastlåst och rigid attityd... av gammal vana...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Anders » 19 jun 2026 14:12

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:…utan det handlar om just den attityd man har till det man upplever.

Lättare sagt än gjort


Väldigt lätt att handla snett i en destruktiv eller fastlåst och rigid attityd... av gammal vana...

Precis. Attityd är en livslång läroprocess.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 19 jun 2026 16:16

Anders skrev:
Algotezza skrev:…utan det handlar om just den attityd man har till det man upplever.

Lättare sagt än gjort

Det handlar om att lära känna livet. Jag strävar inte. Jag tar den vägen som livet leder.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Anders » 19 jun 2026 18:34

Vega skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:…utan det handlar om just den attityd man har till det man upplever.

Lättare sagt än gjort

Det handlar om att lära känna livet. Jag strävar inte. Jag tar den vägen som livet leder.

Fast när livet tar lite jobbigare svängar sätts attityder på prov
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 19 jun 2026 19:35

Anders skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:Lättare sagt än gjort

Det handlar om att lära känna livet. Jag strävar inte. Jag tar den vägen som livet leder.

Fast när livet tar lite jobbigare svängar sätts attityder på prov

Attityden är allt. Vad som helst kan hända, i annat fall får man anstränga sig, proportionerligt, för vad som ska ske.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster