Min flickvän kämpar, vad vi skulle kunna kalla för, "kvinnokampen", och till henne frågar jag varför denna kvinnokampen är viktigare än klasskampen.Avantgardet skrev:Det, i sig, är tillräckligt för mig för att veta att du gör rätt, även om jag själv betraktar ditt "viktigare" som underordnat mitt eget "viktigare".
...
Visst kan man säga att det är viktigt att respektera andra och låta andra kämpar sina respektive kall.
Problemet är att situationen inte är så enkel.
Det är nämligen så, att summan av allt elände i världen, är samma sak som summan av allas respektive kall. Förstår du vad jag menar?
Därför räcker det inte för mig, att hitta min "niche", så att säga.
Tittar man närmare på anledningen varför någon väljer en niche, framför en annan, så handlar det av rent "personliga" skäl, dvs, det alla former av kamper går att legitimera utifrån de sociala omständigheter respektive människa växt upp i.
Alla form av "kamp" har sitt ursprung ur en "teoretisk problembeskrivning" som uppstått ur en större (och mer faktisk, men ej greppbar) "problemrymd", och denna problembeskrivning är alltid en förenkling av, de mer "egentliga orsakerna" (dvs. problemrymden). Vi har alltså, å enda sidan: bilden av problemet - dvs probelmbeskrivningen, å andra sidan: problemrymden som inkluderar och transcnderar problembeskrivningen.
Följden blir alltså för mig - att inte kasta sig in i första bästa kamp - detta är säkert en källa för tröst för många, oavsett om det handlar om klasskamp eller kamp för den ariska rasen.
För mig är det mycket viktigare att klargöra problemrymden i så stor utsträckning som möjligt, och detta görs genom att studera människan på ett högre, mer abstrakt plan.
För mig så löser inte "klasskampen" alla problem, det är snarare så att den löser vissa problem, samtidigt som den introducerar problem för någon annan, och härav upprätthålls människans dåraktiga kamp mot sig själv.
En teoribildning som studerar människan på en högre nivå är t.ex. Wilbers "integrala filosofi" eller Spiral dynamics av Clare W. Graves.
...
Legitimiteten för "din kamp" (dvs klasskamp) är exakt lika stor som legitimeiteten för "nazistens kamp", det är därför Wilber skiljer på legitimitet och autencitet. Legitimitet är alltså något som legitimeras inom "ett systemet"/"problembeskrivning" eller "en kamp", medans autencitet är något mer abstrakt som stämmer för många flera "system"/"problembeskrivningar" eller "kamper".
Summan är alltså denna: männsklighetens kamp sker inom hela människans problemrymd, detta är något som måste ske och denna kamp är vad vi kallar "evolution", eller trans-formation (i andlig bemärkelse). Trans-formationen sker enligt ett antal steg, och det löper parallellt för både individer och samhällen. Wilbers bok "Atman project" (som jag inte läst) handlar om individens mognad, och "Up from Eden" om samhällets mognad.
Motsatsen till trans-formation är regression, dvs att gå från det personliga till det för-personliga, från något mer sofistiskerat till något mer primitivt.
Syftet för kampen är alltså att genom att identifiera, negera och inkludera/transcendera, först det för-personliga, och senare - det personliga - i syfta att nå det trans-personella. Denna resa är vad vi kallar en människans "liv".
Den kamp du och nazisten för är dock inte trans-personell, den är personell, dvs, att den utigår utifrån era respektive sociala förutsättningar, och eftersom era förutsättningar är helt skilda, så blir det helt olika kamper och som antagligen motarbetar varandra.
Den trans-personella kampen sker dock på en högre nivå, den kampen sker istället mellan trans-personell kamp (högre nivåer), personell kamp samt för-personell kamp (primitiva nivåer).
(För att göra det enkel:) Nazism och Kommunism har två helt olika syner på vad den ideella människan är, vilket gör att de inte går att sammanföra. Likheten är dock att de båda försöker definiera en människsyn. Den transpersonella kampen löser upp båda dessa system, och går mer direkt på det centrala problemet, dvs, allas kamp med att definiera vad människan "är". Det centrala i "Nazismen" är "det ariska idealet", det centrala i "Kommunismen" är Marx människosyn, dvs "människans förhållningsätt till sitt arbete" (osv).
Problemet med alla personella "kamper" är att de utesluter människor, av just den anledningen att de förändringar som införs alltid sker på bekostnad av den andra gruppen - som den falska dikotomin har ställt upp. Anledningen att den falska dikotomin ställs upp är för att människan - på en personlig nivå - har ett inneboende behov av att känna sig utvald och speciell, det är som sagt, själva definitionen av vad en person är.
Dikotomin upplelvs alltid som "legitimerad" och sann i förhållande till dem mer personliga problembeskrivningen. Men den är alltid falsk i förhållande till den större och mer egentliga problemrymden - och det är detta jag försöker säga till nazisten, kommunisten, feministen, kapitalisten, ateisten, den troende, osv. Men de flesta skakar på huvudet.
Dikotomin är alltså definiera på exakt samma sätt som personen definierar sitt överjag, dvs de "egentliga" och mest "mänskliga" egenskaperna, dvs människan.
Subjektet känne alltså inte sig själv, men i sin process av att lära känna sig själv har hon alltså definierat vad människan är (rent ideellt) och det är detta subjektet strävar mot. Problemet är att Subjektet är mycket "renare" än vad hon kan begripa, dvs, idealet är i grund och botten mycket mer ideellt än vad hon kan föreställa sig - hon kan nämligen inte förställa sig att hon inte är skild från sin fiende. Det är alltså alltid en kamp för vad människan är, men det lustiga är, att detta ideal alltid ligger bortom människan, det är alltid renare.
Det är först när man når en trans-personell nivå i sitt resonerande som man börjar inse att det man trodde man försvarade, dvs, kommunism, nazism, kapitalism, etc, är den direkta och ursprungliga orsaken till andras lidande i kampen.
Det man måste inse, för att börja närma sig det trans-personella, är att inse att hela mänskligheten är i en kamp, och att den kampen har pågått under mycket längre tid. Men för att inse detta måste man göra avkall på den identitet man kramar om så hårt.
...
Jag har nu öppnat dörren till dig. Du får välja vilken kamp du vill föra. Har du inte försått mitt budskap såhär långt, är jag rädd att jag inte kan hjälpa dig mer.
...
Jag avslutar med en läsarreflektioner från Amazon kring Wilbers "Up From Eden":
En längre recension av Stanislav Grof: http://www.integralworld.net/rev/rev_ufe_grof.htmlThe sensitive enough reader may come away form this book with a lot more than a coherent and vivid look back at the evolution of human consciousness, based solely on the amassed evidence of anthropology. That alone might be enough, but for myself, I got something more; a strange and deeply haunting sadness.
It is so painfully clear how much and long and arduously mankind has aspired to discover who he/she is. How many billions an billions and billions of human beings lived and struggled and aspired, got confused, hoped, failed and died to get us to where we are now today . . . and still seemingly so very far away from what has always been with us, pushing us and drawing us onward, even unto this very moment?
This book also clearly demonstrates the complete reversal of the traditional and historical interpretations of the advent of "original sin" and "samsara" laying to rest an improper "romantic" view forever.
We did not arise out of some paradisiacal Eden, nor suddenly "move too much" and find ourselves lost in smasara. Rather, the evidence is clear, there was no such place, and nor does our salvation or liberation lie in our collective past. Mankind, as the result of evolution, AWOKE in consciousness to a world of sin, error, imperfection and suffering; a world which existed as such long before he realized it. And in that moment he/she/we were actually, for the very first time REALIZING Spirit; a Spirit creation "fell" from long, long ago.