Alkohol för att förstärka sin redan lyckliga tillvaro?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Just a spoon full of sugar...

Inläggav hovnarr » 19 dec 2005 11:45

Rafael skrev:Vad menar du med att alkoläsken är denaturerad, det är ju inte T-röd de använder vad jag vet :E Om du menar vad jag antar att du menar så får du väl sluta dricka öl och köra 100% Etanol i så fall. Hoppas du har en bra frys =)

Häri består skillnaden: I alkoläsken väljer man att tillsätta alkohol till ett medium vars främsta syfte är att dölja alkoholsmaken och få den att "glida ner lätt". I öl, däremot, är alkohol något som uppkommer under tillverkningsprocessen och en viktig beståndsdel i den sammantagna smakupplevelsen av drycken. På detta sätt är alkoholen i öl en naturlig beståndsdel, medan alkoholen i alkoläsken "denaturerats" såtillvida att man inte ska känna alkoholsmaken - till skillnad från T-röd där alkoholen denaturerats för att inte ens den mest inbitna alkoholist ska bli sugen. Syftet är naturligtvis helt olika för de två produkterna, men i bägge fall handlar det om att maskera alkoholen för att få en konsument att förhålla sig produkten på ett annat sätt än h'n annars skulle gjort!

För min egen del skulle jag gärna se att den goda smaken av öl kunde bibringas utan, eller vid en lägre halt av, alkohol, som jag nämnde tidigare. Detsamma gäller andra alkoholhaltiga drycker.

Rafael skrev:Och jag förstår inte alls varför man inte skulle kunna få dricka alkoläsk om man vill.

Jag förstår inte vad den citerade satsen ovan betyder.

Rafael skrev:Man kan ju teoretiskt älska att vara full men inte gilla spritsmaken

Inte bara teoretiskt - utan högst praktiskt. Detta är ju så att säga alkoläskens affärsidé. Man kan teoretiskt gilla att våldta fjortisar utan att vara så värst intresserad av att sitta i fängelse för det också. Poängen är: alkohol smakar vidrigt av ett gott skäl! Rubbar man det i ena riktningen och tillsätter bubbelgumssmak så ökar risken för att man sedan måste rubba det i andra riktningen och tillsätta kräkmedel för att få en och annan att avhålla sig från något som naturen från början balanserat på ett utmärkt sätt. Alkoläsk i ena änden av spektrat, T-röd i den andra.

Rafael skrev:det är ungefär som att säga att en bodybuilder inte får käka äggen stekta och med ketchup och salt o peppar. Ska du äta ägg får du väl fan ta dem råa!

Jag förstår inte ett ord av vad du säger, men jag gör en gissning för att kunna kommentera. Jag tror du snackar om följande:

Sir Isaac Newton skrev:Lex III: Actioni contrariam semper et aequalem esse reactionem: sive corporum duorum actiones is se mutuo semper esse aequales et in partes contrarias dirigi

Samma lag ur ett samhällsperspektiv: Man får ta konsekvenserna av sina handlingar.

Bodybuildern får alltså ta konsekvenserna av att han äter ägg stekta, som han aldrig skulle vilja äta råa; och Liselott, 14, får ta konsekvenserna av att hon dricker Smirnoff Ice fastän hon aldrig skulle skulle dricka ren Smirnoff. Tycker du att konsekvenserna är jämförbara?

Rafael 18/12 20:44 skrev:Jag är inte så överdrivet förstjust i människor som vet vad som är bra för andra mer än de gör, vill jag ha missionärer kan jag resa till Utah

Rafael 19/12 03:20 skrev:Enligt mig vore det rimligaste sättet att lösa detta "dilemma" på vara att människor uppfostrades till att vara mer självständiga och gå sin egen väg, så att de lättare kunde leva genom (illusionen av?) sina egna val, alkohol eller ingen alkohol. Soma or no Soma...
"utveckla din personlighet, var dig själv!" - Wilde

-narr-

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 19 dec 2005 14:12

Helt off-topic:

Jag har en fråga; Vad fan är grejen med att skriva "han/hon", "hen" eller "h*n"? I mina ögon förstärker det bara den negativa effekten, och får mig att tänka "Just ja, här var ju genus inte väsentligt, det är viktigt att komma ihåg! Tänk en könlös person!" Om genus inte är relevant så är väl genus inte relevant, så kan vi då inte skriva "han" eller "hon" (exklusivt eller, såklart) och ge fan i alla halv-icke-genus som "hen" som bara motverkar sitt eget syfte?

Vad roligt att det inte bara är jag som citerar kontradiktoriska inlägg av samma person.

Julkram
/R

Rafael

Inläggav Rafael » 19 dec 2005 14:48

"Bodybuildern får alltså ta konsekvenserna av att han äter ägg stekta, som han aldrig skulle vilja äta råa; och Liselott, 14, får ta konsekvenserna av att hon dricker Smirnoff Ice fastän hon aldrig skulle skulle dricka ren Smirnoff. Tycker du att konsekvenserna är jämförbara?"

Och vilka anser du konsekvenserna vara?

[color=red]Rafael 18/12 20:44 skrev:
Jag är inte så överdrivet förstjust i människor som vet vad som är bra för andra mer än de gör, vill jag ha missionärer kan jag resa till Utah

Rafael 19/12 03:20 skrev:
Enligt mig vore det rimligaste sättet att lösa detta "dilemma" på vara att människor uppfostrades till att vara mer självständiga och gå sin egen väg, så att de lättare kunde leva genom (illusionen av?) sina egna val, alkohol eller ingen alkohol. Soma or no Soma...
"utveckla din personlighet, var dig själv!" - Wilde [/color]

Jag syftade inte på att man inte får yttra sin åsikt, utan att man tror sig ha en åsikt som är bättre än andras. Vad jag menade var att det enklaste sättet att förhoppningsbort få bort en kulturell inverkan i större utsträckning är att uppfostra individen till att inte ta lika stor hänsyn till samhälliga strömningar. Detta sade jag här, på ett forum, så att jag kan få pröva mina tankar mot andras. Att jag skulle ha något emot att någon uttrycker sina tankar på ett forum är ju något paradoxalt, utan vad jag menade var att människor som följer en viss övertygelse som de inte är beredda att ompröva, i mina ögon är religiösa (framför allt i monoteistisk bemärkelse).
Tro inte nu att jag avskyr religiösa människor, tvärtom. Jag känner bokstavstroende kristna och är själv jude, även om jag inte praktiserar denna religion alls. Att alltid gömma sig bakom logiken är ett enkelt, men inte säkert mer "sant" tillvägagångssätt än en religion (och ibland blir vetenskapsmannen lika religiös som den kristne. Detta beroende på vad man anser religiositet vara då)
Om jag över huvud taget har något att invända mot vad någon annan anser vara rätt och riktigt följer jag ju inte ovan citerade, så jag menade verkligen inte att man inte får uttrycka sig. Däremot ogillar jag predikan, som man ofta hör i alkoholsammanhang. Och jag tror trots allt att du förstår vad jag menar, även om du inte fattar min koppling med äggen ;)

För övrigt är det något underligt att göra kopplingen mellan att ogilla smaken av sprit och ändå gilla att vara full till att handla om våldtäcksmän som inte vill sitta i finkan, snacka om guilty by association. Att över huvud påstå att det finns någon koppling emellan dessa är i mina ögon svårt att förstå, och i så fall får du gärna förklara närmare vad du menar. Det ena fallet handlar om en själv, det andra inte alls. Och ja, jag anser självklart att den som begår t.ex. brott under berusning är lika skyldig till det som någon annan, förutsatt att personen inte är itvingad en drog (och då menar jag fysiskt itvingad).

Vad jag menar med äggen var att:
A vill Komma Till C
Men om inte A använder D, så måste A gå genom B. Men A vill inte gå genom B. Är det då fel av A att använda D?
Om A är en person, och C är ett mål. Då är det från betraktarens synvinkel bäst att gå genom B eller D bara beroende på vad betraktaren anser är bäst att gå genom, samt vad B och D består av. Om vi som i tidigare omtalade ämne säger att A är "Lisa, 16" och D är "alkoholens himmelska rike (full)", då är alltså B och D olika sätt att bli full på. Om jag nu inte tycker om B, så kommer jag hävda att D är det du bör köra på, eller vice versa. (Vill poänktera att denna "logiska tillämpning" enbart ämnar klargöra en individs egna val, och inget som direkt påverkar andras val. Dessa val faller under en helt annan kategori)

Du å andra sidan, kanske anser att målet, C, är en god dricka. I så fall är vägen, B eller D, inte nödvändigtvis över huvud taget alkohol, och du får helt andra förutsättningar för att göra ett urval. Men om någon ogillar att man kan vilja bli full för sakens skull, så borde det inte spela någon roll om detta uppnås genom B eller D (sorter av alkohol), utan vara emot C likafullt. Att säga något annat vore något underligt. Om man å andra sidan inte har något emot C, men kanske B är det ju en subjektiv åsikt och min liknelse med paddling och mountainbike lite tidigare kanske är värd att ta i beaktning.

Är du emot likör? Den är även den "denaturerad" i den mening den har tillsatser som syftar att dölja smaken av alkohol. Och är du säker på att ordet passar i detta sammanhang. Det är i vilket fall inte vad jag har lärt mig att denaturering innebär.

Det jag ogillar litegrand är som sagt predikan:
Då skulle sanningen bli tydlig: "Jag gör något äckligt för att alla andra gör det och för att jag inte trivs med mig själv i det här sammanhanget annars"

Du talar om sanningen. "Sanningen är det värdefullaste av ting, och bör brukas med största möjliga försiktighet"! - Old Rabbi =)

Ps. Förstår du i alla fall vad jag menar nu? Det är ju grunden för ett meningsutbyte. Jag tror mig förstå bilden jag har av vad du skriver, men jag tycker nog man kan lyfta fram vissa andra aspekter :P[/u]

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 19 dec 2005 17:22

Rafael skrev:"Bodybuildern får alltså ta konsekvenserna av att han äter ägg stekta, som han aldrig skulle vilja äta råa; och Liselott, 14, får ta konsekvenserna av att hon dricker Smirnoff Ice fastän hon aldrig skulle skulle dricka ren Smirnoff. Tycker du att konsekvenserna är jämförbara?"

Och vilka anser du konsekvenserna vara?

Det går ju inte att säga rakt av! Fundera själv på vad konsekvenserna av att en fjortis dricker alkohol skulle kunna vara. Många, inte sant? Om det inte fanns alkoläsk tror jag att färre, framförallt unga tjejer, skulle dricka sprit. Jag tror att fler skulle finna att det inte var värt det. Och om de ändå skulle tycka att det var värt det skulle de åtminstone få plikta med lite lidande tillbaka. Det vore bättre.

Rafael skrev:Jag syftade inte på att man inte får yttra sin åsikt, utan att man tror sig ha en åsikt som är bättre än andras.

Jag tror mig inte om att ha åsikter som är bättre än andras. Faktum är att jag inte sätter särskilt högt värde på vare sig din eller min åsikt. Däremot tror jag mig ha insikter som andra inte har, och tvärtom. Ibland är fattar jag fel beslut och förmedlar dem till ingen nytta eller till fördärv för andra. Men jag lär mig av det också.

Rafael skrev:Om jag över huvud taget har något att invända mot vad någon annan anser vara rätt och riktigt följer jag ju inte ovan citerade

Du har alltså inga invändningar mot hur någon annan människa beter sig? Så länge jag anser det vara rätt och riktigt att predika så har du inget att invända, eller?

Rafael skrev:För övrigt är det något underligt att göra kopplingen mellan att ogilla smaken av sprit och ändå gilla att vara full till att handla om våldtäcksmän som inte vill sitta i finkan, snacka om guilty by association. Att över huvud påstå att det finns någon koppling emellan dessa är i mina ögon svårt att förstå, och i så fall får du gärna förklara närmare vad du menar.

När man genom en liknelse vill göra en poäng, är det vanligt att de jämförda objekten i liknelsen sinsemellan har MÅNGA skillnader och i stort sett bara EN slående likhet. Syftet med detta är just att tydliggöra likheten, eftersom den står ut ifrån alla skillnaderna. Kopplingen i det här fallet är att man vill fly från konsekvenserna. Både äta kakan och behålla den.

Ett annat exempel/liknelse om just våldtäkten stack i ögonen på dig är all denna OERHÖRDA energi som läggs på att göra bilar säkrare. Och leder till att folk kör mycket fortare och slarvar mer istället. När bilen är säkrare behöver föraren ta mindre ansvar ("puh, så skönt"). En motsvarighet till att plocka bort alkoläsken här vore att sätta en 12 tums rostig spik mitt i ratten istället. GISSA om folk skulle ta det lugnt på vägarna då.

Har du läst körkortsteorin än, förresten? Hur ökar man avståndet till bakomvarande bil? Man bromsar! Samma princip.

Rafael skrev:Men om inte A använder D, så måste A gå genom B. Men A vill inte gå genom B. Är det då fel av A att använda D?

Fel och fel, läs Newtons tredje lag igen. Om D är reaktionen (t.ex. alkoholrus) och B är motreaktionen (t.ex. det osmakliga med att dricka sprit) och vederbörande försöker plocka bort B (t.ex. genom att göra alkoholen mer välsmakande) - vad händer då? Då verkar motreaktionen nån annanstans istället.

Vi kan fortsätta på alkoläskens exempel för att skära ut det i papp: Kanske skulle fjortisen avstått från alkoholen helt om det inte gick att dricka den som saft, eller i varje fall druckit mindre. Om det går att dricka den som saft gör fjortisen också det och får ta konsekvenserna av alkoholens verkningar istället. Behärskar man inte elden ska man inte leka med den. Naturen har ordnat detta genom att man bränner sig om man är oförsiktig. På så vis förstår vi att elden inte är något att leka med. Samma princip med alkoholen.

Rafael skrev:Är du emot likör? Den är även den "denaturerad" i den mening den har tillsatser som syftar att dölja smaken av alkohol. Och är du säker på att ordet passar i detta sammanhang. Det är i vilket fall inte vad jag har lärt mig att denaturering innebär.

O, I skygglappade analytiker som göro oss hårda i magen! Tror du att jag inte vet hur begreppet "denaturerad alkohol" används till vardags? Eller vill du ha en exakt definition var gränsen mellan likör och alkoläsk går? I så fall är skillnaden att basen för en likör är mättad sockerlösning medan basen för en alkoläsk är kolsyrat vatten. Det måste förstås vara DÄR min poäng sitter, i sockerhalten. Och förresten ska're va mörk sirap, fattaruväl.

RA-FA-EL, jag är här i mörka natten, i midvintertid. Se, jag gör allting nytt!

archaxe skrev:Om genus inte är relevant så är väl genus inte relevant

Precis. Ska tänka på det i fortsättningen. Av samma anledning skriver jag ju inte "Sanningen, enligt mig, är att", utan utgår ifrån att värdenihilisterna är vad de är i alla fall.

-narr-

Tortuga
Kontakt:

Inläggav Tortuga » 19 dec 2005 19:09

Rafael skrev:Tortuga, vad menar du med att "ha full kontroll över mig själv i alla situationer". Om du sover väldigt dåligt under en tid, har du då "full kontroll" över dig själv?

Jag förstod inte riktigt din fråga? Kanske jag formulerade mig otydligt. Jag menar så klart att jag vill ha så bra insikt i vad jag gör och känner som möjligt. Kan jag inte somna så kan jag inte, men sömnlöshet är ju inte något man heller önskar, och man skulle gärna välja bort det om man kunde. Så är det också med berusning tycker jag.

"Jag har aldrig druckit mig berusad men jag är ganska säker på att om jag (mot förmodan) någon gång skulle göra det och skulle tycka att det var det underbaraste jag varit med om, skulle jag ändå välja att fortsätta ta avstånd från alkohol."

Det säger ju inte så mycket alls. Något lika lönlöst som att med säkerhet påstå att "jag skulle då inte alls väja för att döda mig själv om jag kunde rädda någon annan".

Det är sant, man ska inte förutspå hur man själv skulle handla i en tänkt situation. Dumt av mig... Men jag försökte bara framhäva att man inte behöver avstå från alkohol av personliga skäl, som att man inte själv tycker att man påverkas positivt av det. Man kan istället avstå på grund av moraliska själ, att man helt enkelt tycker att det är fel att konsumera något som gör så stor skada i samhället. Att bara, som du säger, skita i vad någon annan gör med sitt liv tycker inte jag är ett helt rätt val. Vi människor angår varandra och påverkar varandra i det mesta som vi gör.

Vi dricker alkohol, och alkoholen dricker oss =)

Skulle det vara positivt?
Bättre att veta att man tror än att tro att man vet.

Rafael

Inläggav Rafael » 19 dec 2005 23:38

Nej Tortuga det anser nog inte alla är bra. Olika delar av mig anser olika. En del säger det, en annan säger annat. Jag anser ju såklart inte att det är bra, men samtidigt anser en del av mig att allt vad moral heter kanske bara är en illusion, och vem är jag att säga åt andra. En massa dubbelmoral =)
Jag är rätt säker på att om någon av mina nära och kära höll på att försupa sig så skulle min melodi vara en annan... Men jag är inte säker på att det nödvändigtvis är alkoholen som är dålig, ens om man anser att alkoholism är dåligt. Det är ju inte alla som blir det. 10% står för 90% av alla alkoholkomsumption i Sverige, det är ganska intressant =)

Hovnarr, du lever verkligen upp till ditt namn. Å ena sidan sätter du inte särskillt högt värde på min åsikt, och inte på din egen heller förresten, å andra sidan sitter du på ett forum och skriver inlägg efter inlägg där du just vädrar din åsikt, och kanske förhoppningsvis även ser över andras. Kan detta innebära att du inte sätter din tid särskillt högt upp på tomtelistan heller? Får man fråga vad du önskar dig i jul? =)

Du sätter inte särskillt högt värde på det jag säger, det var ju synd. Jag försöker själv att sätta värde på det du säger, men jag tänker göra dig tjänsten av att inte ta dig på allvar. Det är en viss skillnad mellan att sätta värde på och ta alltför allvarligt på, iaf i min efter läsning av stäppvargen snedvridna värld =P

Tyvärr är mitt gränslösa ego inte helt stoppbart, och jag bara måste kommentera:

Du har alltså inga invändningar mot hur någon annan människa beter sig? Så länge jag anser det vara rätt och riktigt att predika så har du inget att invända, eller?

Jag antar att du har en mening utanför att plocka billiga poäng i att hugga upp en förklaring och få det att se ut som något annat än vad jag framställde det som. Eller var jag bara otydlig?

Att jag skulle ha något emot att någon uttrycker sina tankar på ett forum är ju något paradoxalt, utan vad jag menade var att människor som följer en viss övertygelse som de inte är beredda att ompröva, i mina ögon är religiösa (framför allt i monoteistisk bemärkelse).

Om jag över huvud taget har något att invända mot vad någon annan anser vara rätt och riktigt följer jag ju inte ovan citerade, så jag menade verkligen inte att man inte får uttrycka sig. Däremot ogillar jag predikan, som man ofta hör i alkoholsammanhang. Och jag tror trots allt att du förstår vad jag menar, även om du inte fattar min koppling med äggen

Jag tycker då själv att detta ganska bra klargör för vad jag menar, men jag får väl försöka vara tydligare:
Jag sätter som "princip" (egentligen inte, men det är ett sätt för mig att ha en logisk utgångspunkt ibland) att man får leva som man vill så länge det inte direkt skadar andra. Därav tycker jag att det är okej att dricka alkohol, men fel att röka. Rökning skadar direkt andra, alkohol gör det nödvändigtvis inte.
Samtidigt tycker jag det är tråkigt när människor vägrar att ompröva sina sanningar. Det är alltså inte diskussionen jag ogillar, det är monologen. Förstår du vad jag försöker säga iaf? Och självklart säger jag ibland mot mig själv något, delvis pga att jag använder ord som inte helt klargör min åsikt. Men såna är tyvärr orden...

Jag tror mig inte om att ha åsikter som är bättre än andras

Fel och fel, läs Newtons tredje lag igen

Jag kan hitta många fler, men det leder ju trots allt bara till pajkastning. Låt oss istället få ett utbyte, det är mitt egos åsikt =P

I vilket fall...

Newtons tredje lag:
Om en kropp påverkar en annan med en given kraft, återverkar den senare kroppen på den förra med en lika stor men motsatt riktad kraft. Jag håller dagligen på med den i skolan

när du skrev att
Om D är reaktionen (t.ex. alkoholrus) och B är motreaktionen (t.ex. det osmakliga med att dricka sprit) och vederbörande försöker plocka bort B (t.ex. genom att göra alkoholen mer välsmakande) - vad händer då? Då verkar motreaktionen nån annanstans istället.

kunde inte mitt ego låta bli att skratta i förtjusning. Att ens jämföra en ungdoms alkoholvanor med fysikaliska krafter är ju ändå så förenklat att om det inte vore för att jag redan inte tog dig på allvar, så skulle jag tro att du skämtade. Det är en förolämpning mot Newton om inte annat, men det lär han ta, död som han är.
Jag ska självklart inte påstå att göra om en ungdoms drickande till A, B, C och D inte är oerhörda förenklingar det med, med jag har hitills inte citerat Einstein som stöd för denna min klena retorik.
När du påstår att B är en motreaktion till D, är detta inte alls något givet. Du antar att anledningen till att en massa människor dricker är för att alkoläsken finns.
Om vi, vilket jag redan gjort, ställer upp scenariot att det säkert finns de som faktiskt gör det, måste man fråga sig:

1:Är det fel i att någon blir full? Och då kan vi bortse från alla de negativa aspekter som kan uppstå (agressioner m.m.) och bara fokusera på själva berusningen.

Anser man detta, spelar det då någon roll hur man blir full? Är det okej att bli full så länge man dricker sprit?

Och det är det som jag är intresserad av. Vad är det egentligen du anser ska bort? Alkoholen eller alkoläsken. Är det alkoläsken som är ett problem eller det faktum att den gör att fler (om vi antar det) dricker sig fulla? Om det är "att bli full" som är problemet, sluta då att gömma dig bakom att man inte ska leka med elden, att man inte ska strö sockervadd runt bajskorven osv. Då jag antar att du varken gillar att brinna eller att äta bajs, så måste jag dra slutsatsen att det är alkoholens berusning du ogillar (säkerligen de negativa aspekterna också). Spelar det verkligen då någon roll för dig om Lars blir full genom sprit eller Alkoläsk.
Detta var vad jag menade med min "äggliknelse". Om jag som är vegan ogillar ägg, vill jag ju inte att Bodybuildern ska käka dem alls. Då är det bara något att gömma sig bakom att säga att om någon ska äta ägg så får man ta dem råa. Bara för att jag ogillar ägg så betyder det väl inte att Lars gör det. Vi sockrar livet med alla möjliga tillsatser. Även livet kan vara en bajskorv ibland...

Tror du att jag inte vet hur begreppet "denaturerad alkohol" används till vardags?

Denaturerad alkohol - vilket det faktiskt är fråga om här - är inte avsedd för mänskligt bruk

jag förstår inte riktigt vad du menar, har aldrig hört användningen av orden denaturerad alkohol i den "vardagliga användning" du påstår att det har. Och ja, jag anser inte att du har koll på vad denaturerad alkohol innebär.
"Denatured alcohol is ethanol with added adulterants that make it useless for consumption as an intoxicating beverage by rendering it toxic or extremely distasteful to drink, but still useful for industrial processes or as a household chemical. This is done in order to make it exempt from taxes that apply to potable alcohol." Wikipedia.

Så nej, du har absolut ingen aning om vad denaturerad alkohol innebär. Eller så narras du bara.

Eller vill du ha en exakt definition var gränsen mellan likör och alkoläsk går? I så fall är skillnaden att basen för en likör är mättad sockerlösning medan basen för en alkoläsk är kolsyrat vatten. Det måste förstås vara DÄR min poäng sitter, i sockerhalten. Och förresten ska're va mörk sirap, fattaruväl.

"mättad sockerlösning" är i det här fallet t.ex. en 27% likör. Denna s.k. "lösning" är ju just till största delen vatten. Eller vad tror du de har i spriten? Så du menar alltså att likör (delvis) är sockervatten, medan alkoläsk är kolsyrat sockervatten (delvis), och detta gör alkoläsken denaturerad, men inte likören. Och detta just för att man först framställt sprit och sedan haft i tillsatsen (detta är okej, tummen upp), jämfört med att man i alkoläsk har i en viss procent ren etanol i "läsk" (tummen ned).
Jag vet inte om "de" gör på detta sätt när det gäller Alkoläsk, men jag finner det oekonomiskt. Vore det inte betydligt billigare att göra en massa sprit som man sen spär ut?
Om Det kanske är tanken på att man inte måste jäsa humle och vatten för att framställa etanol som du ogillar, så föreslår jag att du slutar äta mycket av pharmacias piller och bara håller dig till att inta hälsokost. Det är mycket som framställs på "kemisk" väg, men att påstå att det är som att strö sockervadd runt en bajskorv kan jag då inte förstå.

Summa sumaris:

1. Jag menar att Alkoläsk verkligen inte kan kallas för denaturerad

2. Jag undrar om du anser Alkoläsken eller Berusningen vara det egentliga problemet. Stå då för det (är rätt säker på att Alkoläsk hamnar ganska långt ned på listan över berusningsmedel som intas)

3. Om det är berusningen du ogillar. Är det alltså det faktum att ungdomar dricker sig fulla mha Alkoläsk, och oftast då yngre tjejer, som du ogillar?

Ta nu inte det jag säger på så stort allvar.

Rafael

Inläggav Rafael » 20 dec 2005 02:16

Att bara, som du säger, skita i vad någon annan gör med sitt liv tycker inte jag är ett helt rätt val. Vi människor angår varandra och påverkar varandra i det mesta som vi gör.

Ja det var verkligen dumt uttryckt av mig. Det var både ogenomtänkt och omenat, och det enda jag har till mitt försvar är att det skrevs klockan 4 på morgonen.
Vad jag kan skriva på själv är att:
man inte ska göra mot andra, vad man inte vill att andra ska göra mot en själv. Däremot håller jag inte med om att man alltid ska göra mot andra, vad man vill att andra ska göra mot en själv.
Alltså, om jag ogillar min väns kanotanden. Då får jag påpeka det om jag vill, men är det bara kanotandet och inte det faktum att vännen är så dålig på det att denne riskerar att drunkna som gör att jag vill avråda denne från kanotandet, då känns det omotiverat att frenetiskt försöka "tvinga" vännen att avstå. Man får ju säga vad man vill, men man får försöka genomskåda sig själv eller nått :P
Jag är inte Nihilist, jag är bara osäker på hela begreppet rätt och fel, bra och dåligt. Vilse i tiden, kan man säga. =)
Gonatt.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 20 dec 2005 13:49

Rafael,

Jag erbjöd dig ett bredare perspektiv och det hånade du. Det var omoget gjort. Men det är lugnt, man mognar.

Mitt misstag var att jag trodde att du skulle kunna tillgodogöra dig mina insikter. Det var fel av mig att försöka förmedla dem. Men man lär sig av sina misstag!

God jul,

-narr-

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 20 dec 2005 15:32

hovis,
Precis! Insikter kan inte förmedlas, de måste byggas inom varje person själv. Du kan förmedla knowledge, inte wisdom.

Rafael

Inläggav Rafael » 20 dec 2005 16:48

God jul själv! =)

Tortuga
Kontakt:

Inläggav Tortuga » 20 dec 2005 17:42

Rafael skrev:Jag är inte Nihilist, jag är bara osäker på hela begreppet rätt och fel, bra och dåligt. Vilse i tiden, kan man säga. =)

Men, så bra! Att vara för säker på sina åsikter är aldrig nyttigt. Man måste kunna ta in andras åsikter och vara beredd att ändra sig, tror jag. Gärna också erkänna när man ändrar sig och ångrar något man skrev, som jag tror både du och jag har gjort i den här diskussionen...

:) Glad påsk på er alla!
Bättre att veta att man tror än att tro att man vet.

Simon Groth

Inläggav Simon Groth » 20 dec 2005 18:40

Hej!

Jag är ny på forumet och tycker att detta verkar som ett mycket intressant forum. Jag är också av den åsikten att inte försöka hitta svar utan snarare finna nya frågeställningar.
Vad jag skulle tycka vara intressantast nu är att få reda på vad hovnarr svarar på Rafaels frågor. Jag tycker det var en intressant diskussion och tycker att det var tråkigt att den slutade så tvärt.
Jag tycker också som Rafael att det är intressant att ifrågasätta moral och vad som är rätt och fel. Jag respekterar allas åsikter men håller med Rafaels åsikter om att predikan känns oerhört tråkigt, då finner jag ingen funktion i detta forum.

hovnarr skrev:Rafael,

Jag erbjöd dig ett bredare perspektiv och det hånade du. Det var omoget gjort. Men det är lugnt, man mognar.

Mitt misstag var att jag trodde att du skulle kunna tillgodogöra dig mina insikter. Det var fel av mig att försöka förmedla dem. Men man lär sig av sina misstag!

God jul,

-narr-

Misstaget var inte att du förmedlade åsikterna utan att du gick in med avsikten att du tyckte att du kunde bidraga med "ett bredare perspektiv". Så länge man anser att ens egna åsikter är mer sanning en andras blir det svårt att ta till sig andras åsikter. Skillnaden mellan dig och Rafael var att Rafael snarare hade en frågeställning som ifrågasätter varför det är mer ok att bli full på alkoläsk en annan alkoholhaltig dryck medan du snarare hävdade att alkoläsk var fel, punkt slut.
Jag antar att du menade att Rafael skulle "ta till sig" dina åsikter genom att acceptera dem som ett slutgiltigt svar, det om något är omoget enligt min mening.

God jul!
:D

Simon Groth

Inläggav Simon Groth » 20 dec 2005 18:45

Tortuga skrev:
Rafael skrev:Jag är inte Nihilist, jag är bara osäker på hela begreppet rätt och fel, bra och dåligt. Vilse i tiden, kan man säga. =)

Men, så bra! Att vara för säker på sina åsikter är aldrig nyttigt. Man måste kunna ta in andras åsikter och vara beredd att ändra sig, tror jag. Gärna också erkänna när man ändrar sig och ångrar något man skrev, som jag tror både du och jag har gjort i den här diskussionen...

:) Glad påsk på er alla!

Precis! :D

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 21 dec 2005 01:43

Kära nya och gamla forumdeltagare,

Simon Groth skrev:Jag är också av den åsikten att inte försöka hitta svar utan snarare finna nya frågeställningar.

För mig är de två detsamma. Varje intressant svar leder till nya frågeställningar.

Simon Groth skrev:Vad jag skulle tycka vara intressantast nu är att få reda på vad hovnarr svarar på Rafaels frågor.

Det skulle leda till att Rafael och jag fortsätter med att underträffa varandra i missförstånd och oförskämdheter, vilket jag inte har någon lust med. Bättre då att erkänna sitt misstag.

Simon Groth skrev:Misstaget var inte att du förmedlade åsikterna utan att du gick in med avsikten att du tyckte att du kunde bidraga med "ett bredare perspektiv".

Ahh, HÖR ni gnisslet från "julen" i jantemaskinen, gott folk? Faktum är att jag fortfarande tror mig om att kunna bidra med ett bredare perspektiv, men jag tror mig inte om att ensam råda över om det förmedlas. Oroa dig inte för det, jag tror Dig (och Raphael!) om att kunna bidra med ett bredare perspektiv också! Men det som jag lärt mig på den här tråden är samma sak som Shiva skriver i NLP-tråden: "Man kan leda en häst till vatten...". Och otörstiga hästar ska man inte ens leda till vatten!

Simon Groth skrev:Så länge man anser att ens egna åsikter är mer sanning en andras blir det svårt att ta till sig andras åsikter.

Är det en åsikt? Om det är en åsikt som du betraktar som mer sann än den motsatta åsikten (dvs att det är OK att betrakta sina egna åsikter som mer sanna än motpartens) bryter du mot ditt eget bud. Om det å andra sidan inte är en åsikt utan en generell sanning måste du ju erkänna att det finns något sådant som absoluta sanningar som således "trumfar" rena åsikter, och i ödmjukhetens namn kan du väl knappast påstå att du känner till dem alla? Lösningen på denna paradox är ju inte ännu en åsikt utan en insikt! Vis av skadan ger jag fan i att förmedla den, men rekommenderar gärna en seglats på rådlöshetens hav. I rollerna ser vi bland annat Sextus Empiricus som Poseidon och Ludwig Wittgenstein som förste navigatör.

Min erfarenhet är att det är svårt att ta till sig insikter, "wisdom" som archaxe nämner, om man är för fast i vare sig sina egna eller andras åsikter. Därmed inte sagt att åsikter som sådana är dåliga! Åsikter är människoväsendets kolhydrater. De håller verksamheten igång men bygger inte själva upp det väsentliga. Atkins är dock inget att rekommendera på GI-bomben filosofiforum!

Simon Groth skrev:Skillnaden mellan dig och Rafael var att Rafael snarare hade en frågeställning som ifrågasätter varför det är mer ok att bli full på alkoläsk en annan alkoholhaltig dryck medan du snarare hävdade att alkoläsk var fel, punkt slut.

Från mitt perspektiv var istället skillnaden den att Rafael pratade om alkoläsk medan jag pratade om något helt annat. Det jag pratade om, konsekvensflykt - eller synd (whops! predikarvarning!) om man så vill - försvann i en lavin av missförstånd, ond tro och sårade känslor. Jag visste inte ens i vilken ände jag skulle börja nysta, vilket är en för mig unik situation under mina 1,5 år på filosofiforum.

Då återstog bara att kasta in handduken och låta vinnaren torka öronen på den. Det var mycket lärorikt. Har jag inte behövt göra förr.

Simon Groth skrev:Jag antar att du menade att Rafael skulle "ta till sig" dina åsikter genom att acceptera dem som ett slutgiltigt svar, det om något är omoget enligt min mening.

Jag menade att Rafael skulle ta till sig min insikt, punkt. Det, däremot, håller jag med dig om att var en omogen ambition.

Alltså: glöm alkoläsken, kasta bort mig och lås in nyckeln.

God jul!

-narr-

Simon Groth

Inläggav Simon Groth » 21 dec 2005 16:53

hovnarr skrev:
Simon Groth skrev:Så länge man anser att ens egna åsikter är mer sanning en andras blir det svårt att ta till sig andras åsikter.

Är det en åsikt? Om det är en åsikt som du betraktar som mer sann än den motsatta åsikten (dvs att det är OK att betrakta sina egna åsikter som mer sanna än motpartens) bryter du mot ditt eget bud. Om det å andra sidan inte är en åsikt utan en generell sanning måste du ju erkänna att det finns något sådant som absoluta sanningar som således "trumfar" rena åsikter, och i ödmjukhetens namn kan du väl knappast påstå att du känner till dem alla? Lösningen på denna paradox är ju inte ännu en åsikt utan en insikt! Vis av skadan ger jag fan i att förmedla den, men rekommenderar gärna en seglats på rådlöshetens hav. I rollerna ser vi bland annat Sextus Empiricus som Poseidon och Ludwig Wittgenstein som förste navigatör.

Min erfarenhet är att det är svårt att ta till sig insikter, "wisdom" som archaxe nämner, om man är för fast i vare sig sina egna eller andras åsikter. Därmed inte sagt att åsikter som sådana är dåliga! Åsikter är människoväsendets kolhydrater. De håller verksamheten igång men bygger inte själva upp det väsentliga. Atkins är dock inget att rekommendera på GI-bomben filosofiforum!

Det är sant, man kan säga att min sanning är att det inte finns någon sanning, jag finner det bara mer utvecklande att lyssna och ta till mig andras åsikter istället för att avfärda dem. T.ex. som nu, men samtidigt avfärdar jag ju de som påstår sig ha en absolut sanning och som därmed har en åsikt så det blir aningen paradoxalt.

Kul diskussion! :D

Återgå till "Psykologi"