Algotezza skrev:Det här är ju detsamma som att vetenskapen menar sig ha en intuitiv förståelse av tid. Ganska kul! Att alla vet vad tid är så pass att man kan mäta den. Att det går i vardagslivet är ju uppenbart men jag trodde annat gällde i naturvetenskapen än vardagliga, intuitivt förstådda begrepp...
Vetenskapen kan inte göra det omöjliga. Någonstans bottnar alla definitioner. Välkommen till verkligheten.
Algotezza skrev:Låter inte speciellt vetenskapligt och precist om man hela tiden måste tänka sig ditt och datt. Kort sagt, det msåste betraktas som en enorm förenkling att tala om universums ålder där man bortser från allt det problematiska i att "tänka sig" en klocka tickande parellellt med kosmos. Var någonstans och hur skulle den tänkta mätningen ske? Det finns ju inget enhetligt nu... ännu mindre ett gemensamt här...
Den vetenskapliga preciseringen finns att få för den som är motiverad. Läs en kurs i allmän relativitetsteori och modern kosmologi om du vill gå på djupet (men glöm inte att läsa grundläggande matte och fysik först). Jag kan naturligvis bara ge dig en enkel bild av vad det handlar om här, i synnerhet som du saknar nödvändiga baskunskaper.
Algotezza skrev:Är det en ovetenskaplig idé med olika tidszoner, där sas. klockor går olika fort betingat av olika starka gravitationsfält?
Om det nu var detta du menade med att "tiden fluktuerar", vad är problemet? Fluktuationerna är ju i så fall mätbara.
Algotezza skrev:Mitt förslag på tidsdefinition:
tid är den faktor som möjliggör rumslig förflyttning för och tillståndsförändring hos objekt och subjekt.
Jag kan inte se att något vore vunnet med en sådan "definition". I själva verket illustrerar du bara den svårighet jag talade om tidigare. Du hittar inga mer grundläggande begrepp så istället försöker du definiera tid med mindre grundläggande begrepp, vilket bara blir cirkulärt. Begrepp som "förflyttning" och "förändring" förutsätter redan tidsbegreppet.