Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 aug 2009 19:24

Jomen, inför "riksdagen", han ska ragga pengar eller nåt?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

mereologi

Inläggav mereologi » 01 sep 2009 22:20

"THE SNOWBALL - Warren Buffet and the Business of Life"

Användarvisningsbild
Ewelina

Inläggav Ewelina » 12 sep 2009 12:04

Eckhart Tolle - Lev livet fullt ut
och
Peter Kihlgård - Kicki och Lasse
Tack

Användarvisningsbild
Ewelina

Inläggav Ewelina » 12 sep 2009 12:12

J R Auk skrev:Har haft tid att slå och fann under dessa dagar ett par pärlor, oväntade och väntade.

Röda rummet, Strindberg. Inte anade jag att han faktiskt kunde skriva, han är ju fan populär. Aja där ser man vad man får lära sig. Skulle gärna höra vad ni tycker om Olle Montanus utsagor om Sverige bland annat. Jag blev rörd, där stod i tryck det jag gått och skrävlat om som om jag själv funnit det ut. Vart tog den medvetenheten vägen?

Candid, en härlig satir, undrar bara vart dagens satirer över den bästa "fria marknaden" tagit vägen?

Muren, Sartre. Inte någon höjdare, någon vidare författare var han inte, men ändock värd sin tid särskilt som det ger en tidskildring av en spirande ny syn, och rationalisering, av människans psykologiska vara.

Walden, Henry Toreau. Fina reflektioner, och intressant läsning när man undrar vad han egentligen tror och tänker medan han nedtecknar sina reflektioner.

Någon som läst ovanstående? Och som känner sig ha något att säga om dem?

Har bara läst Muren av de ovan nämnda, jag tyckte den var rätt långtråkig. Men också nyskapande. Märklig blandning :)

Walden lät som något jag borde bita tag i, någon som har något annat att säga om den?
Tack

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 sep 2009 21:47

Läser kurslitteratur, musikhistoria, men kunde inte låta bli att slänga en beställning på ett nätantikvariat. Sanslöst vilka fynd jag gjort i veckan - det lönar sig att lägga ned lite tid på att gå igenom deras bokbestånd då och då. Husserls "Logiska undersökningar", första delen, inbunden, med skyddsomslag och allt kvar, praktiskt taget orörd, för femtio spänn; Husserls "Cartesianska meditationer", häftad, klockrent skick också den, fyrtio spänn; och nu Sartres "Being and Nothingness", något sliten ska den vara, men det återstår ju att se exakt vilket skick den är i, för fyrtio kronor. Lätt att låta bli då. Och ja, ni har rätt att bli avundsjuka. Vet med mig att det här främst är hamstringstendenserna, för jag har ju Hegels större logik att ta itu med först, och så den första kompletta engelska översättningen utav Lacans "Ecrits", och med tanke på vilka tegelstenar de är, och med tanke på hur sakta man får lov att läsa dem för att hänga med, så hade jag faktiskt inte räknat med att hinna läsa just nå mer "vid-sidan-av-läsning" under höstterminen. Men det är å andra sidan lite läskigt när man har torka på spännande litteratur, och skönt när man har bunkrat upp. Kanske skulle man börja hamstra konserver och pulvermat också?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 12 sep 2009 21:50

Just nu står det mellan tre böcker: Derridas "Of grammatology", Hegels "Andens fenomenologi" eller Zizeks "The Parallax view"

Vad tycker ni?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

ang RUBRIKFRÅGAN;

Inläggav * KYREUS * » 12 sep 2009 21:58

jag, KYREUS, läser med välbehag
Nordens bästa dagstidning, närmare bestämt dess

KULTURBILAGA.
:idea:  :idea:  :idea:  :idea:  :idea:  :idea:

rätt svar, ni längst bak i klassrummet!!!!

(SvD ´s; but of course 8) )
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 sep 2009 21:58

Aj!

Förståndigast är förstås att börja med "Andens fenomenologi", eftersom båda de senare verken griper tillbaka på den. Zizek bygger ju i själva verket en hel del på Hegel, och hegelinfluenserna är tydliga också på Derrida, även om man absolut inte kan säga att han för den skull är en hegelian, och det är inte så konstigt med tanke på den hegelboom som var i frankrike där strax efter kriget. Varav Jean Hyppolite, Alexandre Kojeve, och Alexandre Koyre, får räknas som de tre mest inflytelserika. Men i alla fall, nyttigast är att läsa Hegel först. Och det är en förbannat bra bok också, vilket förstås alla de där tre böckerna är. Men jag säger Hegel, fast förstår ditt dilemma.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 sep 2009 22:17

Handen på hjärtat, senaste boken jag läste var Robinson Crusoe och året var 1987, fasen vad långt man kommer på det ni, med tanke på att verket skrevs på 1700 talet.  :wink:

Fry

Inläggav Fry » 12 sep 2009 23:21

Klassikernas klassiker ”Brott och straff” av Dostojevskij. Kommit halvvägs in i denna välskrivna och lättlästa bok. Ett mästerverk är det, utan tvekan! Spännande, realistiska dialoger med många intressanta filosofiska funderingar. Och inte minst är karaktärernas psykologi intressant.

”Västerlandets filosofi” av Russell. Bara kommit till Platon och Sokrates än, men också detta tycker jag är en läsvärd bok. Gillar att han inte visar alltför mycket respekt mot de beryktade grekerna, utan riktar skarp kritik mot deras metafysik.

Utöver det läser jag en del kurslitteratur (borde nog ägna mer tid åt den egentligen) och Nietzsches ”Morgonrodnad: tankar om de moraliska fördomarna”. Den senare går det trögt med i och med att den är så ”kompakt”; i nästan varje mening finns det något att ta fasta på. Kan fastna länge efter en kort aforism och tänka över om argumenten håller, och vilka konsekvenser resonemangen får. Intressant, men mentalt krävande och tidsödande. Måste också berömma Nietzsches otroliga språkbruk. Om inte annat så är det värt att läsa hans böcker endast för den sakens skull :)

Efter ovanstående är avklarade, och det lär ta en sjujäkla tid, så tänkte jag ge mig på Foucault: ”Vansinnets historia under den klassiska epoken” och ”Övervakning och straff” står och väntar i bokhyllan. Och med tanke på min nyvunna förtjusning av Dostojevskij lär jag damma av ”Bröderna Karamazov” också, även om den bredd den tar upp i bokhyllan avskräcker lite :)

Fry

Inläggav Fry » 12 sep 2009 23:21

Oj, dubbelpost!

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 13 sep 2009 09:30

Så får det bli, tack Avant!

Jag har förresten fått höra att det kan vara vettigt att ta itu med Saussure innan man ger sig på Derrida, skulle du hålla med om det?
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 sep 2009 14:12

Förvisso, men Saussure är förhållandevis enkel, så det är ingen nödvändighet. Men visst, det kan vara klokt, men långt ifrån lika viktigt som att ha läst sin Hegel. Och lägg speciellt förordet till "Andens fenomenologi" på minnet.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 13 sep 2009 14:22

Zokrates skrev:Handen på hjärtat, senaste boken jag läste var Robinson Crusoe och året var 1987, fasen vad långt man kommer på det ni, med tanke på att verket skrevs på 1700 talet.  :wink:

jag slutade också å läsa när amigan kom, var väl däromkring, men då var den sista förmodligen La Nausée, den brukade jag läsa lite då och då, inspirerande för kreativiteten

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 13 sep 2009 21:55

Avantgardet skrev:Förvisso, men Saussure är förhållandevis enkel, så det är ingen nödvändighet. Men visst, det kan vara klokt, men långt ifrån lika viktigt som att ha läst sin Hegel. Och lägg speciellt förordet till "Andens fenomenologi" på minnet.

Ja, i sann läraranda har jag läst mycket om Hegel, men bara några korta utdrag av honom. Men det ska det bli ändring på! Först Anden och sedan logiken.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Återgå till "Kultur - konstarterna"