Skogsälvan skrev:Om jag t.ex. bara skulle ha att välja mellan svältdöden och någon fysiskt väldigt plågsam sjukdom, skulle det kanske kännas som att det går på ett ut vilket alternativ jag väljer. I sådana fall finns det väl ingen anledning att ha en lag som ser till att jag får det ena plågsamma ödet snarare än det andra?
Så du är införstådd med att det är plågsamt för de prostituerade, men du betraktar det som en livboj; ett bra utbyte att ge henne/honom en slant för att dra ner gylfen och säga "sug av mig" möjligen med mer auktoritära nedvärderande ord. Sedan dra upp gylfen och känna sig nöjd - har ju för guds skull räddat livet på någon!
Anser du att vi handlar bättre, som ger dessa kvinnor
ännu färre alternativ?
Jag kan tänka mig att självkänslan blir väldigt dålig, men om man ändå inte tänker göra något för att förbättra livet för dessa kvinnor, varför utgå från att man vet bättre än de själva vad de ska göra med sina egna liv?
Men snälla du, du förstår väl att det är en lång process med flera faktorer inblandade innan man prostituerar sig?
Det förstår jag. Men det besvarar inte frågan jag ställde: varför utgå från att man vet bättre än de själva vad de ska göra med sina egna liv?
Visst är det känslokallt av en sexköpare att inte göra något bättre för en sådan kvinna än att köpa sex av henne, men vi är alla precis lika känslokalla mot dessa kvinnor! Inte heller vi gör ju något för att hjälpa dem! Och vi ger dem inte ens pengar. Det gör i alla fall sexköparen. Och ingen tvingar dem (de sexsäljande kvinnorna) att gå med på utbytet pengar-sex.
Tvingar är ju liiite relativt i frågan.
Jag skrev att ingen, observera: inge
n med
n, tvingar sexsäljarna att gå med på utbytet pengar-sex.
Omständigheter, som brist på pengar, kan möjligen sägas "tvinga" dem till det, men definitivt inte
sexköparen, så länge han lägger fram förslaget på ett fredligt sätt utan att hota henne eller något sådant. Håller du med om det?
Ska vi en gång för alla komma överens om en definition av ordet "tvinga", en definition som sedan gäller fortsättningsvis i den här diskussionen? Detta är nödvändigt för att undvika avsiktliga och oavsiktliga ekvivokationer och för att på så sätt få klarhet i mer exakt vad den andra menar. Ordet "tvinga" definieras på så olika sätt av olika människor. Man kan i samhället höra människor använda ordet "tvinga" i allt från de mest banala lyxproblem ("jag var tvungen att käka på restaurang x idag för det var så fullt med folk på min favoritrestaurang y") till den mest absoluta minimering av antalet alternativ (som att jordens gravitation tvingar fallskärmshopparen, som just hoppat ut från ett flygplan, att falla nedåt, vad han än gör och vad han än försöker). Att sälja sex befinner sig någonstans däremellan. Den genomsnittliga sexsäljerskan har säkert oftast ett stort antal handlingsalternativ, men alla dessa handlingsalternativ framstår för henne som sämre än att sälja sex (annars skulle hon rimligen ha valt något av
dem istället för att sälja sex). Att sälja sex framstår för henne som det bästa (eller minst dåliga) alternativet; därför väljer hon att sälja sex. Sexköpsförbudets försvarare kallar det för att hon "tvingas" sälja sex. Men eftersom ordet "tvingas" som sagt används i allt från de mest banala valsituationer, som valet av lunchrestaurang och liknande, till sådant som fallskärmshopparexemplet ovan, är det ytterst oklart hur pass tvingad man menar att den sexsäljande kvinnan egentligen är, när man säger att hon är "tvingad". Därför skulle jag vilja veta hur ni som försvarar sexköpslagen definierar "tvingad" i påståenden som "prostituerade tvingas sälja sex"; d.v.s. vilken
grad av tvång åsyftas, var på den skala jag beskrivit ovan tänker ni er att detta tvång befinner sig, och inte minst: åsyftas en
människas tvingande av någon, eller åsyftas icke-mänskliga faktorer, och i så fall vilka?
Vi är väl alla mer eller mindre fångade i kapitalismens nät.
Före kapitalismen hade vi väl ännu mindre frihet? Jag lever hellre idag än på stenåldern. Möjligen har kapitalismen medfört vissa begränsningar av vår frihet som vi inte annars skulle ha, men den har gett oss desto mer frihet på andra sätt. Sammantaget uppfattar jag det som att kapitalismen har ökat vår nettograd av frihet.