Omyndigförklarandet av sexarbetare

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 nov 2009 11:59

J R Auk skrev:Vad det gäller minderåriga och sex så ville jag själv ha sex innan jag var byxis och det med äldre kvinnor så skall jag nu, som "vuxen", sätta mig till doms över mig själv då?

Snacka om att skapa slitningar mellan jag och mig själv :)

Jag förstår vad du menar, men om varje människa skulle behandla andra som hon/han själv skulle vilja / skulle ha velat bli behandlad av andra, skulle vi inte då få ett samhälle där massochister gick runt och spöade upp folk, snorfetischister snöt sig i folks slipsar, dansbandsälskare spelade skivor med Lasse Stefanz på högsta volym på jobbet oavsett var jobbarkompisarna tyckte, osv?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 29 nov 2009 12:06

Hejsan!

Ser att prostitutionsskrivningarna går vidare. Och då är det ju läge att föra in lite mer fakta i saken!

“There is no such thing as 'good' prostitution
The fight against the trafficking of women will never be won without tackling the demand for paid-for sex”
http://www.guardian.co.uk/commentisfree ... ostitution

Prostitution is:
a) sexual harassment
b) rape
c) battering
d) verbal abuse
e) domestic violence
f) a racist practice
g) a violation of human rights
h) childhood sexual abuse
i) a consequence of male domination of women
j) a means of maintaining male domination of women
k) all of the above
http://www.prostitutionresearch.com/factsheet.html

Som vi ser innebär prostitutioen att man får hela "packetet" av företeelser med prostitution. De som förespråkar fri prostitution, och fri pedofili, som J R Auk och Justin Case med flera gör, innebär ju att man även accepterar dessa företeelser! Sådant accepterar inte humanister och demokrater, de flesta av oss anser nog att prostitution endast kan motarbetas av ökad jämlikhet och fördelning av samhällets resurser och medel! I praktiken skattehöjningar för eliten, mer av ekonomisk demokrati och att kapitalism och liberalism så långt möjligt motarbetas!  :lol:

Noterade att bigj:s faktainlagor inlagor åter renderade en del av sverigedemokrterna här att ropa på förbud, ett stående medel hos nyliberaler och sverigedemokreter. Att förbjuda yttrandefriheten, verkar vara deras andningsluft! Om de inte ryker ihop med sig själva när bristen på samordning plötsligt saknar mål hos de totalitäres hop. Precis som det faktum att de nog hade röstat på Adolf H om han åter dykt upp! Eller förresten, SD är ju en avläggare till nazzarna, och på dem röstar ju redan en del av våra torskliberala kämpar på den totalitära sidan! :arrow:  :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 nov 2009 12:20

suchanother skrev:Justin Case har som oftast märkliga teorikonstruktioner som inte har med verkligheten att göra.
Senast nu i prostituinsfrågan så ställer han två omöjliga alternativ mot varandra; att tjejen ska fortsätta med horeri eller svälta ihjäl. Var i verkligheten finns inget annat alternativ? Menar Justin Case verkligen att vi bara har dessa två alternativ att välja mellan?

Det finns naturligtvis alltid en väldig massa alternativ. Men det spelar ingen roll. Om kvinnan faktiskt väljer att sälja sex, är väl det valet ett tecken på att hon uppfattar det alternativet som det minst dåliga av de till buds stående alternativ hon uppfattar finns. Ett tredje alternativ kanske är att sälja en njure, ett fjärde att rånmörda en turist, osv. Om man vill kan man, i min fråga "bör en kvinna hellre dö än sälja sex?" ersätta "dö" med de där övriga alternativen, som, likt döden, uppfattas av kvinnan som sämre än att sälja sex. Jag förenklade till två alternativ för att belysa en princip. Principen är densamma om man beskriver tre, fyra, fem eller fler alternativ som alla har det gemensamt med döden att kvinnan hellre väljer att sälja sex än att välja något av dem. Hur många alternativ ska jag rabbla upp? Hade det tankeexperiment jag skapat varit väsentligt mer realistiskt om jag hade ställt upp fem olika alternativ? Nej, då hade fortfarande saknats tusentals alternativ. Alla tankeexperiment är förenklingar av verkligheten. Meningen med dem är inte heller att beskriva verkligheten uttömmande. Meningen med dem är att visa på en princip. Då tycker jag att det är en fördel om principen inte skyms av en massa onödig information.

Tänk att det ska vara så besvärligt att få svar på en enkel fråga.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 nov 2009 12:37

biggj skrev:De som förespråkar fri prostitution, och fri pedofili, som J R Auk och Justin Case med flera gör

Jag vet inte vad du menar med "fri pedofili", men jag har aldrig förespråkat sådant umgänge mellan vuxna och barn som är förbjudet i svensk lag. Om du ser sex mellan en vuxen politiker och en 17-åring som pedofili, slå upp vad ordet pedofili betyder och vad det inte betyder, du verkar inte ha koll på det. Du verkar förresten inte ha koll på vad särskilt många av dina favoritord betyder. Totalitär, nazist osv. Bo gärna i en ordbok ett tag.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 nov 2009 13:42

Skogsälvan skrev:
Om jag t.ex. bara skulle ha att välja mellan svältdöden och någon fysiskt väldigt plågsam sjukdom, skulle det kanske kännas som att det går på ett ut vilket alternativ jag väljer. I sådana fall finns det väl ingen anledning att ha en lag som ser till att jag får det ena plågsamma ödet snarare än det andra?

Så du är införstådd med att det är plågsamt för de prostituerade, men du betraktar det som en livboj; ett bra utbyte att ge henne/honom en slant för att dra ner gylfen och säga "sug av mig" möjligen med mer auktoritära nedvärderande ord. Sedan dra upp gylfen och känna sig nöjd - har ju för guds skull räddat livet på någon!

Anser du att vi handlar bättre, som ger dessa kvinnor ännu färre alternativ?

Jag kan tänka mig att självkänslan blir väldigt dålig, men om man ändå inte tänker göra något för att förbättra livet för dessa kvinnor, varför utgå från att man vet bättre än de själva vad de ska göra med sina egna liv?

Men snälla du, du förstår väl att det är en lång process med flera faktorer inblandade innan man prostituerar sig?

Det förstår jag. Men det besvarar inte frågan jag ställde: varför utgå från att man vet bättre än de själva vad de ska göra med sina egna liv?

Visst är det känslokallt av en sexköpare att inte göra något bättre för en sådan kvinna än att köpa sex av henne, men vi är alla precis lika känslokalla mot dessa kvinnor! Inte heller vi gör ju något för att hjälpa dem! Och vi ger dem inte ens pengar. Det gör i alla fall sexköparen. Och ingen tvingar dem (de sexsäljande kvinnorna) att gå med på utbytet pengar-sex.

Tvingar är ju liiite relativt i frågan.

Jag skrev att ingen, observera: ingen med n, tvingar sexsäljarna att gå med på utbytet pengar-sex. Omständigheter, som brist på pengar, kan möjligen sägas "tvinga" dem till det, men definitivt inte sexköparen, så länge han lägger fram förslaget på ett fredligt sätt utan att hota henne eller något sådant. Håller du med om det?

Ska vi en gång för alla komma överens om en definition av ordet "tvinga", en definition som sedan gäller fortsättningsvis i den här diskussionen? Detta är nödvändigt för att undvika avsiktliga och oavsiktliga ekvivokationer och för att på så sätt få klarhet i mer exakt vad den andra menar. Ordet "tvinga" definieras på så olika sätt av olika människor. Man kan i samhället höra människor använda ordet "tvinga" i allt från de mest banala lyxproblem ("jag var tvungen att käka på restaurang x idag för det var så fullt med folk på min favoritrestaurang y") till den mest absoluta minimering av antalet alternativ (som att jordens gravitation tvingar fallskärmshopparen, som just hoppat ut från ett flygplan, att falla nedåt, vad han än gör och vad han än försöker). Att sälja sex befinner sig någonstans däremellan. Den genomsnittliga sexsäljerskan har säkert oftast ett stort antal handlingsalternativ, men alla dessa handlingsalternativ framstår för henne som sämre än att sälja sex (annars skulle hon rimligen ha valt något av dem istället för att sälja sex). Att sälja sex framstår för henne som det bästa (eller minst dåliga) alternativet; därför väljer hon att sälja sex. Sexköpsförbudets försvarare kallar det för att hon "tvingas" sälja sex. Men eftersom ordet "tvingas" som sagt används i allt från de mest banala valsituationer, som valet av lunchrestaurang och liknande, till sådant som fallskärmshopparexemplet ovan, är det ytterst oklart hur pass tvingad man menar att den sexsäljande kvinnan egentligen är, när man säger att hon är "tvingad". Därför skulle jag vilja veta hur ni som försvarar sexköpslagen definierar "tvingad" i påståenden som "prostituerade tvingas sälja sex"; d.v.s. vilken grad av tvång åsyftas, var på den skala jag beskrivit ovan tänker ni er att detta tvång befinner sig, och inte minst: åsyftas en människas tvingande av någon, eller åsyftas icke-mänskliga faktorer, och i så fall vilka?

Vi är väl alla mer eller mindre fångade i kapitalismens nät.

Före kapitalismen hade vi väl ännu mindre frihet? Jag lever hellre idag än på stenåldern. Möjligen har kapitalismen medfört vissa begränsningar av vår frihet som vi inte annars skulle ha, men den har gett oss desto mer frihet på andra sätt. Sammantaget uppfattar jag det som att kapitalismen har ökat vår nettograd av frihet.

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 29 nov 2009 15:44

Kapitalism eller kommunism eller whadsomhelst, bara system att hålla koll på medborgare. Vad är inte bättre än att låta befolkningen själv sköta sina bojor*...angående demokrati o kapitalism.

*
Bojor, fängsel, är en samlande benämning på kraftiga anordningar som syftar till att begränsa en persons rörelsefrihet

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 nov 2009 00:02

Tillåt mig parafrasera kWee;

Bojor, fängsel, är en samlande benämning på kraftfulla begrepp som syftar till att begränsa en persons uttrycksfrihet.

Nyttjas främst av "demokrater" och "humanister" men inte demokrater och humanister. :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 nov 2009 00:07

Logos skrev:Hej hej Skogsälvan förresten.

God kväll Logos, allt väl hoppas jag  :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 nov 2009 00:09

matahari skrev:Auk nu kommer det att gå exakt 5 sekunder (retoriskt) sen kommer
biggen att säga; ja se dissa totalitära liberalister nu bråkar de internt.

BigJ skrev:Om de inte ryker ihop med sig själva när bristen på samordning plötsligt saknar mål hos de totalitäres hop.

Hatten av, en sådan Saida sia kunde jag inte ana dig i kraft av. Fast sen har det ju visat sig att jag har övervärderat BigJ förut.

Vad för fler konster tror du han klarar av? Drar du upp skruven en gång till så att vi får mer underhållning, kanske volter denna gång? :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 nov 2009 00:17

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:Vad det gäller minderåriga och sex så ville jag själv ha sex innan jag var byxis och det med äldre kvinnor så skall jag nu, som "vuxen", sätta mig till doms över mig själv då?

Snacka om att skapa slitningar mellan jag och mig själv :)

Jag förstår vad du menar, men om varje människa skulle behandla andra som hon/han själv skulle vilja / skulle ha velat bli behandlad av andra, skulle vi inte då få ett samhälle där massochister gick runt och spöade upp folk, snorfetischister snöt sig i folks slipsar, dansbandsälskare spelade skivor med Lasse Stefanz på högsta volym på jobbet oavsett var jobbarkompisarna tyckte, osv?

Jag behandlar inte andra som jag vill bli behandlad jag försöker dock att inte sätta mig till doms över människor. Det är så mycket trevligare att kunna umgås med allsköns människor.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 nov 2009 00:22

Justin Case skrev:
Skogsälvan skrev:
Anser du att vi handlar bättre, som ger dessa kvinnor ännu färre alternativ?

Vad pysslar du med, Justin? Försöker bygga en snögubbe av grus? Du kom med två alternativ a´la pest eller kolera och ville att jag skulle tala om vilket som var att föredra. Ok, vi tar det kort och koncist. Jag borde vara död nu efter att ha svävat mellan liv och död för en tid sedan efter ett allvarligt självmordsförsök. Jag tänker inte prata om det mer, bara meddela att jag under inga som helst omständigheter kommer att göra om det. Så om det handlade om mig i din obskyra fråga så hade jag prostituerat mig istället för att svälta ihjäl. Nöjd?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 30 nov 2009 00:23

J R Auk skrev:
matahari skrev:Auk nu kommer det att gå exakt 5 sekunder (retoriskt) sen kommer
biggen att säga; ja se dissa totalitära liberalister nu bråkar de internt.

BigJ skrev:Om de inte ryker ihop med sig själva när bristen på samordning plötsligt saknar mål hos de totalitäres hop.

Hatten av, en sådan Saida sia kunde jag inte ana dig i kraft av. Fast sen har det ju visat sig att jag har övervärderat BigJ förut.

Vad för fler konster tror du han klarar av? Drar du upp skruven en gång till så att vi får mer underhållning, kanske volter denna gång? :)

Det där var ju iofs lite roligt. Du får ta och skriva ihop en fallstudie, m.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

matahari

Inläggav matahari » 30 nov 2009 03:27

J R Auk skrev:Tillåt mig parafrasera kWee;

Bojor, fängsel, är en samlande benämning på kraftfulla begrepp som syftar till att begränsa en persons uttrycksfrihet.

Nyttjas främst av "demokrater" och "humanister" men inte demokrater och humanister. :)

Är det tillåtet att jag håller med er i denna åsikt eller måste jag enligt de
demokratiska påbuden som kommer från kommunisters håll skriva om
det ni anser fast med mina egna ord för att jag skall antas föra en egen
sakfråga i ämnet sexual romantik? :)

Skulle ert ego känna sig trängda av denna tunga överrock? :D

matahari

Inläggav matahari » 30 nov 2009 03:37

Hatten av, en sådan Saida sia kunde jag inte ana dig i kraft av.

Din jäkla dubbeltydiga orm där! :wink:
Vad för fler konster tror du han klarar av?

Vad vill du se?
Drar du upp skruven en gång till så att vi får mer underhållning, kanske volter denna gång? :)

Har en hel garderob med biggianska petanden! Gör allt för min publik! Du förstår Auk, biggen är som en en stor gele blobba, om man petar lite på den darlar den till om man däremot skuffar på den börjar den av sin egen tyng wobbla kraftigt. .....Det är himla kul! :)

matahari

Inläggav matahari » 30 nov 2009 03:49

"Logos"
Ja du är för söt du. Har du ingen som helst drivkraft att fundera kring någonting annat än relationerna användarna emellan på detta forum?
Vill du liksom inget mer? Räcker det verkligen för dig?
Sen är ju inte Biggj på något sätt "bättre" i den här frågan, men för honom verkar det i alla fall vara en bisyssla, inte hela hans raison d'être på denna sida.

Hehe, du är en riktig gröngöling du Logos, och dessutom tycker du nu helt plötsligt att min sansyn var iochförsig lite rolig!! :)
Du logos det står ju dig helt fritt att inte läsa vad jag skriver, eller hur? Men du tycks hela tiden dras till sånt som handlar om biggen? Hur fanken kommer det sig? Så det vore på sin rätta plats att du började tänka lite själv i stället för att konstant springa i kjoltyget efter biggen och mest tycka en massa samma som denne. Jag har ingenting emot att du är en kommunist, däremot en enfaldig kommunist! :D
(och som även är mycket vanliga inom prostitutionens något mera "rumsrena" kusin, porrfilmen). Fy fan!

Säger logos vars polare bland vänster feministerna nyligen släppte en egen porrfilm som blev väldigt bra mottagen i alla politiska läger.
Hyckla på du Logos desto mer får jag att raljera över.

Här har du ditt eget vi kommunisterna tyckande:
Självklart bör vi upplösa den starka sexualmoral som håller det här samhället fånget,,, man bör organisera prostituerade fackligt,,,, jag tycker nog att de rent konkreta fördelar som de prostituerade kan vinna genom att organisera sig gentemot de,, etc.

Du håller på precis som biggen, talar över huvudet på folk. Men det är ju som sagt eran ideologi.

Återgå till "Politik och samhälle"