Klarhet i denna insyltning av relationer på detta forum?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Klarhet i denna insyltning av relationer på detta forum?

Inläggav TekheeTaiteilijan » 30 nov 2009 22:36

Det har inte undgått mig att se alla dessa trådar både med och av Åkes granne/Anna Sara samt vad det drog med sig med alla inblandade.
Eftersom jag bara sett lösryckta, "mitt i" trådar så jag har ingen aning om hur allt började eller vad det handlar om egentligen.

Kan någon ge en kort sammanfattning så jag får någon klarhet i detta?

Mvh förvirrad nyanländ FF:are

Fascinerande egentligen... hur det kan bli och vad det tjafsas, herre min je!
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 dec 2009 01:29

Jag skulle också gärna se en pedagogisk sammanfattning. Jag har trots allt försökt förstå, men misslyckats. Välkommen förresten, TT  :)

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 01 dec 2009 11:09

Ibland kan envägskommunikation maskerad till tvåvägskommunikation vara en trygghet för den som behöver spegla sig i "Den andre".
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2009 14:14

Logos skrev:Ibland kan envägskommunikation maskerad till tvåvägskommunikation vara en trygghet för den som behöver spegla sig i "Den andre".

When me, myself and I are speaking to each other...

Hur menar du att envägskommunikationen är maskerad? Är den det öht?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 01 dec 2009 14:23

Nej kanske inte, men du förstår nog vad jag menar. Frågan är om man kan göra någon klar artskillnad mellan de två varianterna, det handlar nog snarast om gradskillnad.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 01 dec 2009 17:30

Skogsälvan skrev:Jag skulle också gärna se en pedagogisk sammanfattning. Jag har trots allt försökt förstå, men misslyckats. Välkommen förresten, TT  :)

Tack tack ^^

Mm... får se om det kommer något uppklarnande eller ej

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 dec 2009 23:27

Saker behöver inte klarna de behöver grumlas. Just att vi tror att vi kan greppa gör oss arroganta. Bättre är att erkänna sikten som skymd så att vi inte bara rör oss mot det vi ser utan även tar till känseln för att bestämma riktningen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

ae

Inläggav ae » 02 dec 2009 01:29

Jag tror att det finns en viss följdriktighet även i tillsynes förvirrade tankegångar. Vad som får dem att verka förvirrade är att de gör sina nedslag på lite okonventionella punkter i begrepsstrukturen. Galenskap följs alltid åt av ett visst mått genialitet, och vice versa.

Jag har inte följt hela historien kring Åkes granne eller Anna-Sara (är det samma person?), men detta är min blygsamma tolkning av fenomenet.
The absurd is born of this confrontation between the human need and the unreasonable silence of the world.
--Albert Camus

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2009 13:22

J R Auk skrev:Saker behöver inte klarna de behöver grumlas. Just att vi tror att vi kan greppa gör oss arroganta. Bättre är att erkänna sikten som skymd så att vi inte bara rör oss mot det vi ser utan även tar till känseln för att bestämma riktningen.

Det där har du greppat riktigt bra! Klarsynt! :lol:  :lol:  :lol:

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 02 dec 2009 16:37

ae skrev:Jag tror att det finns en viss följdriktighet även i tillsynes förvirrade tankegångar. Vad som får dem att verka förvirrade är att de gör sina nedslag på lite okonventionella punkter i begrepsstrukturen. Galenskap följs alltid åt av ett visst mått genialitet, och vice versa.

Jag har inte följt hela historien kring Åkes granne eller Anna-Sara (är det samma person?), men detta är min blygsamma tolkning av fenomenet.

Det tror jag också, för att göra revolutionerande upptäckter måste man vara lite galen/knäpp/udda eftersom det är nytänkandet som föder ytterligare nya tankar. Annars skulle man vara som flertalet, robotiserade, tro att det inte finns något mer utan bara följa blint utan invändningar.
"Outside-the-box"-tänket kan leda en till väldigt roliga upptäckter.

Ja, det är samma person... såvida hon inte har en tvilling med samma problem  :D

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 02 dec 2009 16:51

J R Auk skrev:Saker behöver inte klarna de behöver grumlas.

Fast börjar man grumla tar det aldrig slut. Man grumlar in sig i grumlandet, som ett nystan, man hittar inte ens tillbaka där man började!

Man får aldrig någon rätsida på någonting egentligen...

Just att vi tror att vi kan greppa gör oss arroganta.

Sant. Det är inte långvarigt, känslan av att man har greppat någonting. Ständigt blir man påmind om hur lite man vet. Så jag vet sedan en tid att jag inte vet så mycket!

Gnarls Barkley - Crazy

And when you're out there without care
Yeah, I was out of touch
But it wasn't because I didn't know enough
I just knew too much

Does that make me crazy?
Does that make me crazy?
Does that make me crazy?
Possibly

För sinnesfriden ska man släppa alla tankar och bara act in life, utan en massa jobbiga tankar om allt. Tyvärr sker det per automatik. Bad habbit!

Återgå till "Hjälp!"