kan DROGER försvaras?
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
- TekheeTaiteilijan
Människor kan inte hantera njutning. Njutning är en mänsklig svaghet som kan komma att styra ens liv och som dessutom leder till missnöje.
Det är en njutning att bli fet men det är fan ingen glädje att vara fet.
Det är en njutning att få cancer men det är ingen glädje i att ha cancer.
Det är en njutning att förstöra levern men det är ingen glädje i att ha en förstörd lever (och försörda relationer)
Ju mindre behov man har desto friare blir man, den friheten kommer att leda en bort från ångest och depressioner och till ett konstant varande av att vara tillfreds.
Njutning är svårt att göra sig av med, för vi vill inte. Otåliga orkar vi inte vänta på att tomheten efter njutningarna ska försvinna. Nej, det går inte, orkar inte face:a livet som det är i sin enkelhet. Återfall.
Vi lever verkligen endast för njutningar. Njutningarna lever oss, äger oss.
Det är en njutning att bli fet men det är fan ingen glädje att vara fet.
Det är en njutning att få cancer men det är ingen glädje i att ha cancer.
Det är en njutning att förstöra levern men det är ingen glädje i att ha en förstörd lever (och försörda relationer)
Ju mindre behov man har desto friare blir man, den friheten kommer att leda en bort från ångest och depressioner och till ett konstant varande av att vara tillfreds.
Njutning är svårt att göra sig av med, för vi vill inte. Otåliga orkar vi inte vänta på att tomheten efter njutningarna ska försvinna. Nej, det går inte, orkar inte face:a livet som det är i sin enkelhet. Återfall.
Vi lever verkligen endast för njutningar. Njutningarna lever oss, äger oss.
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day
Man kan inte få allt...
...to attain wisdom remove something every day
Man kan inte få allt...
Avantgardet skrev:Men vad precis är förkastligt i nåt som skänker njutning? Varför skulle det vara förkastligt att människor mår bra? Du antar det som en självklarhet, men vari består detta "förkastliga"?
Njutning är inte förkastlig per se. Jag talar om konsekvenserna av drognyttjande. Man mår bra av droger om man lyckas att hantera användandet på ett tillbörligt sätt. Hur många lyckas att göra det? Se dig omkring. Nu har droger, rent generellt, en sådan natur, effekt att gemene man, inte har en chans att handskas med dessa på ett måttfullt sätt, precis som i fallet med alkohol. Om du tar dig tiden att för en stund försöka se på drognyttjandet ovanifrån, det har du säkerligen gjort en och annan gång, inser du förmodligen rätt fort att de ställer till med en ofantlig mängd problem, tyvärr. Och sorgligt är att den uppsjö av individer som är indragna i drogträsket eller alkoholträsket, på tröskeln till nyttjandet, också var övertygade; "detta klarar jag av att hantera utan att rasera mitt liv".
För att inte tala om alla andra sidoproblem, relaterade till droger och alkohol. Men dessa är en bisak i sammanhanget.
Jag köper helt enkelt inte idén om att människan är så pass förnuftig på egen hand, att spelrummet för henne bör lämnas helt fritt, utan några som helst inskränkningar.
Byz skrev:Avantgardet skrev:Men vad precis är förkastligt i nåt som skänker njutning? Varför skulle det vara förkastligt att människor mår bra? Du antar det som en självklarhet, men vari består detta "förkastliga"?
Njutning är inte förkastlig per se. Jag talar om konsekvenserna av drognyttjande. Man mår bra av droger om man lyckas att hantera användandet på ett tillbörligt sätt. Hur många lyckas att göra det? Se dig omkring. Nu har droger, rent generellt, en sådan natur, effekt att gemene man, inte har en chans att handskas med dessa på ett måttfullt sätt, precis som i fallet med alkohol. Om du tar dig tiden att för en stund försöka se på drognyttjandet ovanifrån, det har du säkerligen gjort en och annan gång, inser du förmodligen rätt fort att de ställer till med en ofantlig mängd problem, tyvärr. Och sorgligt är att den uppsjö av individer som är indragna i drogträsket eller alkoholträsket, på tröskeln till nyttjandet, också var övertygade; "detta klarar jag av att hantera utan att rasera mitt liv".
För att inte tala om alla andra sidoproblem, relaterade till droger och alkohol. Men dessa är en bisak i sammanhanget.
Jag köper helt enkelt inte idén om att människan är så pass förnuftig på egen hand, att spelrummet för henne bör lämnas helt fritt, utan några som helst inskränkningar.
Hur är att hantera droger på ett tillbörligt sätt menar du? Och vad menar du med drogers natur? Är det drogen i sig som är problemet menar du? Tycker du blott kommer med en massor med godtyckliga simplifieringar, som så många andra.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
Pho-ku skrev:Byz skrev:Avantgardet skrev:Men vad precis är förkastligt i nåt som skänker njutning? Varför skulle det vara förkastligt att människor mår bra? Du antar det som en självklarhet, men vari består detta "förkastliga"?
Hur är att hantera droger på ett tillbörligt sätt menar du? Och vad menar du med drogers natur? Är det drogen i sig som är problemet menar du? Tycker du blott kommer med en massor med godtyckliga simplifieringar, som så många andra.
Blotta simplifieringar? Ta det piano, är du snäll. Jag är inte här för att på rak arm plita ner vetenskapliga uppsatser. Den informationen finns att få tag på annorstädes.
Drogens natur, ja. Bland annat är många droger gravt beroendeframkallande. De kan vara, hallucinogena, euforigivande och centralstimulerande, inga nyheter, va?. Det tillhör essensen, och är inte avhängigt av den som nyttjar dem. Du försöker nog inte på allvar hävda annat? Detta är emellertid inte diskussionen.
Drogen i sig är problemet ja, i ljuset av, eller i kombination med människans natur. I likhet med pistolinnehav, om det underlättar att förstå. Precis som jag tidigare skrivit. Jag ska försöka tydliggöra mig till nästa gång.
- Avantgardet
Byz skrev:Pho-ku skrev:Byz skrev:Avantgardet skrev:Men vad precis är förkastligt i nåt som skänker njutning? Varför skulle det vara förkastligt att människor mår bra? Du antar det som en självklarhet, men vari består detta "förkastliga"?
Blotta simplifieringar? Ta det piano, är du snäll. Jag är inte här för att på rak arm plita ner vetenskapliga uppsatser. Den informationen finns att få tag på annorstädes.
Drogens natur, ja. Bland annat är många droger gravt beroendeframkallande. De kan vara, hallucinogena, euforigivande och centralstimulerande, inga nyheter, va?. Det tillhör essensen, och är inte avhängigt av den som nyttjar dem. Du försöker nog inte på allvar hävda annat? Detta är emellertid inte diskussionen.
Drogen i sig är problemet ja, i ljuset av, eller i kombination med människans natur. I likhet med pistolinnehav, om det underlättar att förstå. Precis som jag tidigare skrivit. Jag ska försöka tydliggöra mig till nästa gång.
Håller med Pho-ku här, du staplar bara antagandena på varandra, ingenstans motiverar du dem. Vad är t.ex ett "raserat liv"? Och vad är dess motsats? Om jag skulle säga, vilket ligger förbannat nära till hands, "sug kuk", skulle du bli mer ödmjuk då? Menar alls inget illa, men jag tycker det är förbannat förmätet att tro sig ha tolkningsföreträde bara sådär rakt av. Kram på dig.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Byz skrev:Pho-ku skrev:Byz skrev:Avantgardet skrev:Men vad precis är förkastligt i nåt som skänker njutning? Varför skulle det vara förkastligt att människor mår bra? Du antar det som en självklarhet, men vari består detta "förkastliga"?
Håller med Pho-ku här, du staplar bara antagandena på varandra, ingenstans motiverar du dem. Vad är t.ex ett "raserat liv"? Och vad är dess motsats? Om jag skulle säga, vilket ligger förbannat nära till hands, "sug kuk", skulle du bli mer ödmjuk då? Menar alls inget illa, men jag tycker det är förbannat förmätet att tro sig ha tolkningsföreträde bara sådär rakt av. Kram på dig.
Vad är "ödmjuk", vad är "förmätet", vad är ett "antagande".
Jag har läst ett antal av dina inlägg på forumet, Avantgardet, och jag är orubbligt övertygad om att du kan mycket bättre så. Jag menar heller inget illa, inte ett jota.
Kramar dej med.
Byz skrev:Avantgardet skrev:Men vad precis är förkastligt i nåt som skänker njutning? Varför skulle det vara förkastligt att människor mår bra? Du antar det som en självklarhet, men vari består detta "förkastliga"?
Ja droger ställer till en mängd problem för den som brukar dem, för de säljs på en marknad utsatt för extrema rovgirigheter. De välvilliga säljarna får inte bli för stora, för då får de på käft. Priset skall inkludera risken för säljaren, som om det vore guld brutet ur den djupaste gruva, eller ägg stulna från det högsta bo i bergen.
Läkaren kommer att fråndra dig sin sympatiska attityd när du anger orsaken till ditt smärre problem vilket eskalerar det. Polisen stänger örat och fäster bojor om du yppar drogerna som skälet till att han misstänksamt synar dig innan brott mot någon begåtts.
Vilka är drogerna du talar om?
Jag umgås enbart med människor som tar droger, och i vår lilla sfär är det inte ens vanligt att belasta samhället med sysslolöshet, för ingen kvalificerar sig, eller ids göra så, för det sociala skyddsnätet.
Det som brukas är företrädesvis cannabis, men vid tillfällen även svamp, LSD, ecstacy, amfettamin, kokain och mer exotiska rusmedel som härmar dess effekt. Alkohol nämner jag inte ens eftersom det av någon outgrundlig, för den blinde, anledning inte inkluderas som drog bland drogerna.
Så var är då den utbredda misären? Tja den uteblir. Men du har säkert med ditt fågelöga spanat in konkreta fall, för inte gör du ditt omdöme utan stadig blick på något som bekräftar din utsaga? Så tillåt mig fråga, vad brukar de och vad lider de av?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Byz kunde jag skulle jag skapa den misär som följer i drogernas fotspår enligt din utsaga men på din trappa just nu.
Det är så enerverande med den här individualiserade humanismen som du kör med.
Bara för att du inser din patetiska svaghet i relation till rusmedel så ger det dig inte skäl att projicera denna svaghet på andra och i kraft av det förvägra oss att leva livet som vi brukligt ser. Skall jag utöva mitt godtycke över dig och sedan skicka hantlangare för att trakasera dig?
Om inte så betänk dina ord.
Och som en parantes kan nämnas att mycket få, om ens något, psykadelika är beroendeframkallande. Vilket i ljuset av dina uttalanden avslöjar dig som en demagogisk bluff med storsvulna planer på att inta översittarposition.
Tur att jag har rötjutet här som lugnar mina arma nerver, sådana här saker klarar jag inte av längre, trodde vi kommit längre än så här, varför jag också hade tilltro till att problemen med droger skulle fly, då de uteslutande är kulturella.
Eller har vi inherenta problem med diskmedel också, vilka uppvisar toxicitet vid väldigt låga doser?
Det är så enerverande med den här individualiserade humanismen som du kör med.
Bara för att du inser din patetiska svaghet i relation till rusmedel så ger det dig inte skäl att projicera denna svaghet på andra och i kraft av det förvägra oss att leva livet som vi brukligt ser. Skall jag utöva mitt godtycke över dig och sedan skicka hantlangare för att trakasera dig?
Om inte så betänk dina ord.
Och som en parantes kan nämnas att mycket få, om ens något, psykadelika är beroendeframkallande. Vilket i ljuset av dina uttalanden avslöjar dig som en demagogisk bluff med storsvulna planer på att inta översittarposition.
Tur att jag har rötjutet här som lugnar mina arma nerver, sådana här saker klarar jag inte av längre, trodde vi kommit längre än så här, varför jag också hade tilltro till att problemen med droger skulle fly, då de uteslutande är kulturella.
Eller har vi inherenta problem med diskmedel också, vilka uppvisar toxicitet vid väldigt låga doser?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Byz skrev:
Blotta simplifieringar? Ta det piano, är du snäll. Jag är inte här för att på rak arm plita ner vetenskapliga uppsatser. Den informationen finns att få tag på annorstädes. .
Ja, blotta simplifieringar, eller antaganden staplande på varandra, utan några som helst motiveringar. Vem har efterfrågat några vetenspapliga uppsatser? Om annat så hade det ju stärkt dina påståenden...
Byz skrev:Drogens natur, ja. Bland annat är många droger gravt beroendeframkallande. De kan vara, hallucinogena, euforigivande och centralstimulerande, inga nyheter, va?. Det tillhör essensen, och är inte avhängigt av den som nyttjar dem. Du försöker nog inte på allvar hävda annat? Detta är emellertid inte diskussionen.
Jaha, va? Nej, det var inga nyheter du hade att komma med! Nej, jag försöker inte på allvar hävda något annat, var skulle jag ha gjort det?
Byz skrev:Drogen i sig är problemet ja, i ljuset av, eller i kombination med människans natur. I likhet med pistolinnehav, om det underlättar att förstå. Precis som jag tidigare skrivit. Jag ska försöka tydliggöra mig
till nästa gång.
Din liknelse med pistolinnehav är ju bara pinsam. Vi alla köper väl inte en pistol för att rikta mot tinnigen våran? Vad är människans natur menar du? Du försöker varken vara "fördömmande" eller "nedlåtande" - som du säger - samtidigt som du säger: "...behövs tämligen strikta samhällsbestämmelser eller förordningar; regler som upprätthåller ett moralisk kynne hos folk - exempelvis drog -och alkoholförbud." Hur får du ihop det där? Vilket jävla moraliserande.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
Jag antar att du syftar på tyngre droger...?!!! Jag var tidigare tillsammans med en blandmissbrukare (hasch/marijuana/amfetamin/ecstasy/lugnande mediciner typ rohypnol m.m./kokain, LSD...you name it) & i.o.m. detta blev det att vi umgicks en del med min f.d:s s.k. vänner varför jag också fått en inblick i världen av droger på ett sätt som "vanliga människor" troligen inte får & aldrig kommer att få. Har sett människor i en rad olika tillstånd, både positiva/glada och negativa och kan bara säga att jag inte tycker att droger kan försvaras på nåt sätt, däremot har jag en viss förståelse för de som använder dessa.
Oftast är det svaga människor som börjar använda droger. De som vi umgicks med hade varit mobbade, sexuellt utnyttjade av närstående som barn - under flera års tid, hade föräldrar som själva missbrukade droger. Vet att vissa bostadslösa använder droger för att orka med vardagen (ex.att bo ute i kylan på vintern). Vissa föll troligtvis för grupptryckt / gjorde det som en kul grej, men många av de vi umgicks med hade som sagt något problem sedan tidigare och såg drogerna som sin "medicin" mot det hela då samhället inte kunde hjälpa dem i form av terapi eller annat som de var i behov av. I.o.m. drogerna blev de "coola", de som sålde fick "respekt" och blev eftertraktade av de som ville köpa. Det måste ha varit en kick att efter att ha blivit mobbad i flera år som liten bli eftertraktad och en person som "alla" vill va kompis med helt plötsligt. Det är fel sätt att göra det på, men jag kan gissa att det var kicken av detta som gjorde att personerna fastnade.
Droger är inte ok, men det finns oftast bakomliggande orsaker till varför vissa börjar använda dessa. Kanske dax att i samhället ta tag i utsatta människor på riktigt innan det går för långt?!
Oftast är det svaga människor som börjar använda droger. De som vi umgicks med hade varit mobbade, sexuellt utnyttjade av närstående som barn - under flera års tid, hade föräldrar som själva missbrukade droger. Vet att vissa bostadslösa använder droger för att orka med vardagen (ex.att bo ute i kylan på vintern). Vissa föll troligtvis för grupptryckt / gjorde det som en kul grej, men många av de vi umgicks med hade som sagt något problem sedan tidigare och såg drogerna som sin "medicin" mot det hela då samhället inte kunde hjälpa dem i form av terapi eller annat som de var i behov av. I.o.m. drogerna blev de "coola", de som sålde fick "respekt" och blev eftertraktade av de som ville köpa. Det måste ha varit en kick att efter att ha blivit mobbad i flera år som liten bli eftertraktad och en person som "alla" vill va kompis med helt plötsligt. Det är fel sätt att göra det på, men jag kan gissa att det var kicken av detta som gjorde att personerna fastnade.
Droger är inte ok, men det finns oftast bakomliggande orsaker till varför vissa börjar använda dessa. Kanske dax att i samhället ta tag i utsatta människor på riktigt innan det går för långt?!
-
Justin Case
Byz skrev:Jag köper helt enkelt inte idén om att människan är så pass förnuftig på egen hand, att spelrummet för henne bör lämnas helt fritt, utan några som helst inskränkningar.
Vem eller vilka syftar du på med ordet "människan" när du hävdar att "människan" inte är "så pass förnuftig på egen hand, att spelrummet för henne bör lämnas helt fritt, utan några som helst inskränkningar"? Syftar du på alla människor, med andra ord mänskligheten? Om du vill att det ska vara förbjudet för alla människor, hela mänskligheten, att nyttja droger (de droger du vill ha förbjudna), antar jag att jag förstått dig rätt där. Vad du säger är i så fall att mänskligheten inte har så pass mycket förnuft att spelrummet bör lämnas helt fritt för mänskligheten. Men vem, eller vilka, är det då som inte ska lämna spelrummet helt fritt för mänskligheten? Några särskilt utvalda makthavare? Varför skulle de förtjäna att man lämnar fältet fritt åt dem att lagstifta på ett sätt som inte lämnar fältet helt fritt åt andra människor? Är det majoriteten av mänskligheten som (via demokratiska beslut) inte bör lämna fältet helt fritt för mänskligheten? Varför skulle majoriteten vara mer förnuftig än övriga människor? Majoriteten av mänskligheten ingår i mänskligheten, och ingår alltså i den kategori människor som enligt dig är så oförnuftiga att fältet inte bör lämnas helt fritt för dem. För den majoritet (i t.ex. Sverige) som vill ha drogförbud kanske det verkar som att droger är dåligt för den minoritet som vill legalisera droger, men likväl kan väl minoriteten ha rätt angående vad som är bäst för dem själva, liksom t.ex. minoriteten atester i ett land där majoriteten är vidskepliga (så kallat religiösa) har rätt i att ateism passar just dem själva bäst?
Samma argument som läggs fram för drogförbud kan läggas fram för förbud mot t.ex. scientologer att utöva sin religion. Scientologers utövande av sin religion har som bekant en tendens att få negativa konsekvenser, inte bara för människor som vi kanske tycker "får skylla sig själva för att de gick med", utan även för en del psykiskt svaga människor som orätt blir psykiskt ytterligare knäckta av, och avlurade en massa pengar av, scientologer. Dessa negativa konsekvenser har man i Frankrike ansett (eller påstått sig anse) vara så stora att man måste förbjuda scientologerna att utöva sin religion. Det förbudet är vi svenskar förhoppningsvis emot; vi är ju för religionsfrihet. Men vad skiljer egentligen droger från scientologikyrkan? Varför ska just religiösa människor, men inte t.ex. drogbrukande människor, ha rätt att utöva det de vill utöva trots negativa konsekvenser för oskyldiga?
Om man ska lagstifta som majoriteten tycker, vilken sorts majoritet borde man utgå från i drogfrågan - en majoritet utifrån hur folk röstar i just drogfrågor eller en majoritet utifrån hur folk röstar i största allmänhet (i det senare fallet blir drogpolitiken lätt ett resultat av politisk kohandel och inte alls nödvändigtvis en sådan drogpolitik som majoriteten av folket vill ha)? Vidare är den droglagstiftning, som uppkommer om man utgår från vad majoriteten av svenskarna tycker, säkert inte densamma som den droglagstiftning som skulle uppkomma om man utgick från vad majoriteten av alla människor tycker. Vem eller vilka är det du anser inte ska "lämna fältet helt fritt" för människorna, och varför just de?
- Avantgardet
MaRRiZZ skrev:Jag antar att du syftar på tyngre droger...?!!! Jag var tidigare tillsammans med en blandmissbrukare (hasch/marijuana/amfetamin/ecstasy/lugnande mediciner typ rohypnol m.m./kokain, LSD...you name it) & i.o.m. detta blev det att vi umgicks en del med min f.d:s s.k. vänner varför jag också fått en inblick i världen av droger på ett sätt som "vanliga människor" troligen inte får & aldrig kommer att få. Har sett människor i en rad olika tillstånd, både positiva/glada och negativa och kan bara säga att jag inte tycker att droger kan försvaras på nåt sätt, däremot har jag en viss förståelse för de som använder dessa.
Vilka billigga djävla pseudo-sociologiska förklaringar. Hör på dig själv, tror du verkligen själv på det där? Det omvända är precis lika giltigt. Det är du som behöver hjälp, men du är för hjärntvättad för att begripa det. Antagligen var du en sån där svag människa som aldrig vågade ställa dig utanför någon som helst situation, och alltid följde dit där flocken ledde dig. Du var så traumatiserad av din billiga TV-uppfostran att du inte vågade göra annat.
Och var fanns det nåt argument i ditt inlägg? Du klampar in här som nån självutnämnd expert och kräver tolkningsföreträde. Var är din ödmjukhet?
- Avantgardet
Byz skrev:Avantgardet skrev:Byz skrev:Pho-ku skrev:Byz skrev:Avantgardet skrev:Men vad precis är förkastligt i nåt som skänker njutning? Varför skulle det vara förkastligt att människor mår bra? Du antar det som en självklarhet, men vari består detta "förkastliga"?
Vad är "ödmjuk", vad är "förmätet", vad är ett "antagande".
Jag har läst ett antal av dina inlägg på forumet, Avantgardet, och jag är orubbligt övertygad om att du kan mycket bättre så. Jag menar heller inget illa, inte ett jota.
Kramar dej med.
Det var ett billigt sätt att fly undan frågorna. Sitter du verkligen inne på mallen för ett "gott" liv? Jag gör det inte, och gör därför inga såna anspråk heller. Men borgarnormen, när ska den lära sig ödmjukhet? Nej, fortsätt bara peka finger åt alla som inte vill samma som er, och skicka snuten på dem, lås in dem. Inget får rubba era cirklar!
Och eftersom hela ditt resonemang vilar på den som princip så kan det vara klokt att motivera den.
MaRRiZZ skrev:Jag antar att du syftar på tyngre droger...?!!! Jag var tidigare tillsammans med en blandmissbrukare (hasch/marijuana/amfetamin/ecstasy/lugnande mediciner typ rohypnol m.m./kokain, LSD...you name it) & i.o.m. detta blev det att vi umgicks en del med min f.d:s s.k. vänner varför jag också fått en inblick i världen av droger på ett sätt som "vanliga människor" troligen inte får & aldrig kommer att få. Har sett människor i en rad olika tillstånd, både positiva/glada och negativa och kan bara säga att jag inte tycker att droger kan försvaras på nåt sätt, däremot har jag en viss förståelse för de som använder dessa.
Droger är ok, jag sköter mig som alla "andra" betalar skatt,har familj har egen firma. Röker på gör jag också...väldigt generaliserande det du skrivit.
Menar att din upplevelse är inte enda sanningen.
Så om du har något som helst perspektiv borde du väl förstå mitt oförstående för förbud.
Kan tillägga att de du säger har respekt inte får ett uns av min. Finns inget värre än att besöka en langare....för att inte tala om vilka faror du kan utsätta dig för..