Algotezza skrev:Avantgardet skrev:Ja, jag är för det jag kallar "demokratiskt våld". Naturligtvis är också internet på riktigt. Spelar man roller på internet så är man en pajas i sitt "vanliga" liv också.
Roller handlar inte bara om pajaseri utan om olika sätt och möjligheter att uttrycka sin övergripande personlighet. Liksom man kan skriva skönlitterärt utifrån olika roller utan att man blir en pajas. Men du skriver väl som du gör för att göra din nätroll mer trovärdig. Helt OK för min del.
MVH
Algotezza
Nej jag skriver som jag pratar (IRL). Ibland bländande skarpsinnigt, ibland riktigt sinnesslött, men alltjämt mitt "naturliga" s.k. "talspråk". Ibland håller jag utläggningar (tills öronen blöder på folk), ibland lyssnar jag bara och håller käft, ibland (fyll)svamlar jag. Har som aldrig engagerat mig i att spela nån roll, det är inte där mitt fokus ligger - och jag låter mig överhuvudtaget inte dras med i nåt sånt. Det närmsta skulle vara att jag spelar skådis (och med det underförstås att allt beteende i någon mån är "rollspel"). Genom att spela skådis så visar man på den distans som skiljer dem som tror på, och tar på allvar, skådespelet, och den som vet med sig att det är ett skådespel - och som därför är den enda att hålla isär det symboliska och det verkliga, vilket innebär att det är den enda som inte är vansinnig/galen, eller psykotisk kort och gott. Med andra ord, om världen är en scen så är det endast skådisen som är vid sina sinnens fulla bruk.
Att se personlighet som något som uttrycks genom att spela olika roller, är ett sätt att kontextualisera handlandet som följer en logik som varken är nödvändig för personligheten som sådan eller ens är sund. Personligheten är en abstraktion, den abstraheras ur innehållet. Vilket är detsamma som att säga att den personlighet du uttrycker genom att spela roller inte först och främst är innehållet i dessa roller (t.ex. "filosof", "lärare" etc.) utan - emedan formen i sig är innehåll (seendet är först och främst ett seende av synen som sådan) - utan deras form, det vill säga du uttrycker en personlighet som är falsk och låtsas, en som bara spelar sina verksamheter. Ett annat sätt att uttrycka sin personlighet är att helt enkelt sysselsätta sig med de verksamheter som ligger en varmt om hjärtat, utan att "spela" det som en roll (vilket är helt skilda logiker). Därigenom - om vi formulerar det i sådana termer - spelar man rollen av en som inte spelar roller, en som istället gör saker på riktigt (andra saker än att spela skådespel - och på samma sätt är rollspelandet verkligheten hos den som spelar roller, och därigenom bara simulerar de verksamheter som "rollfigurerna" är sysselsatta med).
Så nej, jag är inte en pajas. Möjligtvis en narr, kanske rent av en dåre - då jag tar saker och ting på fullaste allvar.