Alkohol och cannabis som en väg till existentialt leverne

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Alkohol och cannabis som en väg till existentialt leverne

Inläggav J R Auk » 12 jun 2010 02:05

Många tycks tycka att ett rättmätigt leverne måste komma ur djup kontemplation eller uppgåendet i religiösa tillstånd. Jag vill avdramatisera det hel till fördel för ett essentiellt leverne genom de appercetioner vi kan få genom droger, eller rättare den stämning som vi försätts i genom droger.

Till att börja med vill jag påtala att det här är en praktik som jag har känt mig fram till genom en femton år eller så, vilket ger skäl till att säga att det må vara något annat än bruket och dess effekter som skapar det positiva förhållningssättet. Men till detta vill jag påtala mitt eget tvivel till att de olika känslo- och formella tillstånd som jag genomlidit hade kommit till mig utan min praktik. Det blir snarare en fråga om kausal verkan än en om normativ relevans (att bruket i fråga betyder något i relation till frågan om hur jag bör leva).

Alkohol är primärt en "emotionell" drog. Den affektuerar sinnet med det ideella godset av den faktiska upplevelsen, även om detta bara är genom en facticitet av minnet som association till det faktiska. Därav det nostalgiskt smöriga i beteendet. Detta avhjälps dock genom ett minne av affektuationen till det ideella godset, "det nostalgiskt smöriga", vilket leder till att vi inte överväldigas och åtrår, se tidigare utläggning i annan tråd om åtrå, utan kan affektueras positivt av det av drogen påkallade.

Alkoholen är på så vis en empatisk drog, därav också den urspårade aggressionen som följer av bruket av drogen i ett destruktivt socialt klimat. Med alkoholen så känner vi därav 'mannet', das man, pöbeln, der volk, den andre och allt vad bruk av begrepp vi använt för att fånga det sociopsykologiska sammanhanget vi befinner oss i. Mannet realiseras genom det empatiska 'jag som du' vilket fångar en noumenal erfarelse av erfarenhetens aktualitet. "Jag" känner hur "du" mår. Glädjeyran och slagsmål kännetecknar alkohol. Varför? Mitt svar är därför att vi ökar vår sensibilitet genom drogen, och därmed vår perception mot andras känslor, vi stämmer inte i dessa genom empation, replikation i fråga om sättandet av 'jag' som 'du'. Ilska, tar överhanden, glädje tar överhanden, sorg tar överhanden. Hur kan de ta över oss? Om inte genom ett empatiskt övertagande av ett jag som du och den intersubjektivt intertransferabla belägenhet av "människa"?

Kontrollerat, dvs i besittning av en realiserad erfarenhet av en ontologiskt explicerad upplevelse av alkohol, så innebär alkoholen dock inte ett övertagande, ett sättande, av en stämning, utan stämningen tas som ett 'möjligt' sättande av stämning. Vi vet och parerar det som tar över, vi individuerar, och sveps inte med i "mannet" utan realiserar det som 'mannet' påtalar i sin brist. 'Bristen' är behovet av sättandet av stämningen. 'Behovet av sättandet av stämningen' är vår existentiella skyldighet. Det som får Sartre att peka på ond tro.

Med andra ord, när vi super med vana så kan vi om vi inte själva för med oss "negativa känslor" bejaka de positiva kollektivt rusande känslorna.

När man super så lovar man, man sjunger skålar, knullar och brottas. Man engagerar sig i människor. Man är kollektiv. Det kan argumenteras att man också kan sitta och "skåpsupa", men det besegrar sig nästan definitoriskt självt genom den skam som ges att "supa själv" värdesätts negativt. Detta att 'supa själv' är inte i min tro ett brott mot den kristna nykterheten utan ett brott mot den kollektiva rusheten. Det är oerhört viktigt att alla dricker, vilket åtminstone nykterister borde kunna intyga.

Alkohol är alltså : empatiskt, socialt, emotionellt apperceptoriskt (överlåter en "känsla" till en känsla [din känsla till min känsla])

Här har vi alltså en grund för att relatera till varandra, genom oss själva i den empati vi ger andra, och som vi ger dem, i dynamisk relation.

Men vi har inget som garanterar den dynamiska relationens normativa status hos oss, dvs dess värderande. Vi vet inte vad vi bör göra för det, för vi kan inte garantera att det empatiskt dynamiska objektet är gott.

Här träder vår andra frälsare in ;)

Cannabis är introvert. Det fråntar det reella appercetorisk relevans (om än inte helt vilket resulterar i förskräckelser av "var man är"). Det gör factiskt vad som är reflekterat och vi apperceteras av det ideella 'där och då'. Vi tas till vår tankes plats om något (Kant skulle säga att vi är i det a prioriska rummet och betänker noumen). Genom detta övertagande av det satta 'där och då' så finner vi trygghet, det betänkta objektet 'omvärld' är inte betänkt i sin reella komplexitet utan sin idealitet. Varför det "nojjas" i drogen är för att vi är misstänksamma i övergåendet av tillståndet, eller i omdömet om huruvida vi bör bejaka effekten av drogen (likt erfarenheten av alkohol förändrar rusets karaktär). Obetänkt i sin effekt så är drogen "flummig" och låter oss sjunka in i ett "drömland". Detta är vad som omtalas ovan. Den varierande effekten, trygghet kontra det förskräckta, är vad som gör att vi även här behöver en kultur trots att drogen inte är extrovert och agerar mot andra (inte för det sagt att man inte kan agera mot andra under ett rus av drogen).

Det cannabis gör är alltså att i enlighet av ett modus sätta det tänkta som realitet i en facticitet. När vi tänker oss det så lever vi oss in det. Alkoholen lät oss leva in i hur andra människor har det, och överföra våra egna känslor på andra genom en dynamisk relation. Cannabisen låter oss leva in i oss själva. Vi blir empatiska mot vår person. 'Person' är minnets realisation av 'vem jag är' och 'vem jag kommer vara' med alla de betänkanden som därigenom konstituerar en föreställning. Vi behöver alltså inte tänka oss "personen" i fråga som något faktiskt utan kan likväl betänka en person som är kontingent på föreställningen om 'vad som varit' och 'vad som kommer vara'. Dessa "kategorier" bör tas som vad än för mönster som de reduceras ner till, poängen är att "personen" är epifenoment, om än relevant, på något annat.
En annan sak som styrker påståendet om cannabis som en introvert drog är ångesten i form av ånger som kommer över en. Det realisera 'det som kunde varit' och sätts mot ett 'sättet som det var' och negationen av den första blir en factisk realitet för apperceptionen. Det "falska" tas som reellt, och blir factiskt. Vårt modus sätts i en egocentrism.

Men när vi når erfarenhet, och kanske bearbetar gamla trauma, genom cannabidol, så normaliserar vi den nostalgiska stämningen. Vi kan betänka att vår upplevelse är nostalgisk eller snarare söker potentialer i synen av sig självt. Det introspektiva söker sig självt och negerar sig med positivt resultat genom sin genomsökning. Vi når upplösningen av det som motiverade återsyn, det som gav oss realitet i ruset. Betänkandet når inte realitet. Än en gång, vi åtrår inte effekten av drogen. Vi bejakar den.

Att kombinera de två skänker dels de oerhörda djup av empati som skänks i alkohol bara objektet man fokuserar på inte stannar vid sentimentalt bejakande av de närvarande och utöver det så låter det oss bli emptiska för den faktiska upplevelsen av detta. Vi kan alltså relatera oss till dem på ett börligt sätt genom att vi betänker oss själva i det att vi empatiskt erfar det mellanmänskliga 'mannet' som realitet.

Är det behövligt då med dessa två? Om det fungerade borde inte jag...? Är det distinkta skillnader mot det "vanliga" livet som levs?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 12 jun 2010 09:19

Jr auk..

det finns ingen nytta i droger... det är bara skit... alkohol... marijuana... skit alltihop... du kan nå alla tillstånd du vill helt på egen hand... droger är hemska skapelser... lyssna på mina ord!

/gudsfrid

Morningstar

Inläggav Morningstar » 12 jun 2010 13:19

---

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 12 jun 2010 18:31

fuck you everybody... that says drugs are good... i say fuck you... oh oh... i feel so good!

Användarvisningsbild
Anarkoman

Inläggav Anarkoman » 12 jun 2010 20:02

Äh de flesta använder droger på olika sätt, eller motsvarigheter bara att det inte erkänns. Dataspel, kaffe, thé, lek mm stimulerar också. Ligger felet i att man gör det enkelt för sig genom droger? Jag tror du har rätt, alladin, i att man kan nå likvärdiga stadier utan droger. Men är det inte så mycket lättare att röka en joint o ta sig en snaps? Tycker en ansvarsfull användning av droger fungerar alldeles utmärkt i kombination med annan sorts introspektion och meditation/yoga eller vad du nu gör.

Tycker alkohol och puff är en alldeles utmärkt kombination i rätt proportioner och mängder. Det jag däremot upplever, är att cannabis kan "söla till det" för mig. Med det vill jag säga att när jag röker ofta så blir jag även segare mellan dagarna. På gott och ont givetvis, jag blir mindre rastlös men samtidigt mindre produktiv. Jag antar att det här är individuellt för jag har många kompisar som inte känner igen sig i det. Det skulle vara positivt om vi levde i ett samhälle där man kunde slappna av mer och inte var styrd av olika tidsplaner men nu är det ju inte så...

Så i vilka sammanhang använder du alkohol/brajj? Festsammanhang, på krogen eller hemma med vänner? På middagar? Vardagar, kvällar, helger? Hur tror du det cannabis "gör i enlighet av ett modus" påverkar oss på sikt? hur tror du kombinationen påverkar oss? Är det enbart av värde när man "är på" (tror att det finns ett ord på holländska som heter stronken, som betyder just full och bäng) eller kan det ha psykologiska effekter som så att säga sitter i. Eller talar du om spirituella effekter? Vad är skillnaden isåfall?
"Alla människor vill andas men ingen kan andas och många säger: Vi skall andas sen och de flesta dör inte för de är redan döda" - Paris -68

haraldarvidsson

Inläggav haraldarvidsson » 13 jun 2010 03:33

ni kan ju bara ta och köra upp en stor jävla stock i röven på er allihoppa... idiot-fanskap... kommer här och gör reklam för droger...

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2010 23:48

Och så ser vi hur de alternativa samlar sig kring det vulgärt normativa för att söka skydd.

Jag säger inte att man skall ta droger. Jag säger att om man tar droger kan man ta dem på ett sätt som är existentialt. Jag gör ett påstående om att man kan kontrollera effekterna till att inte göra en "flabbergasted" utan istället nå insikt kring de föremål som den ökade sensibiliteten, och med det perceptionen, ger en under rus.

Alladin. Jag har inte sagt att det är något extra som sker i bruk av drogen. Tvärt om så säger jag att något realiseras som redan föreligger. Realisationen är att det blir aktualiserat. Det som begreppet fångar blir reellt i att det är affektuellt närvarande. Istället för att vi ser vår empati i enlighet med en standard för moral så griper det tag i oss och är ett existentiellt modus. Vi är inte alienerade vårt empatiska objekt under ett rus. Därav tandagnissel, gråt och tårar av glädje.

Det är precis just att det är något vi når i alla fall, men förstärkt, som ger drogerna dess värde. Det är inte något i drogen utan vad drogen påkallar i livet. Jag är ingen nihilist som bygger drogens värde på frånvaron, distansen, vi lägger till livet. Istället påkallar jag uppmärksamhet till det dionysiska, backanalen, som ett närvarande ideal sprunget ur våra existentiella villkor.

Bön, dans, sång, droger, samtal, alla är terapeutiska vår situation, och vår situation är alienerad, Min situation är alienerad. Det är vad jag söker styra. Jag söker greppa tag i något jag kallar liv här.

Det där med att stoppa upp i röven och dylikt hör inte här till. Det här inte ett förespråkande för drogerna, det här är ett förespråkande för livet, och livet levs av många genom droger. Jag exkluderar mig inte till någon kategori von ober. Jag ser istället att jag delar en belägenhet med andra. Och jag söker blottlägga mitt liv så att det kan fungera som ett spörsmål om vad som börs.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2010 23:53

haraldarvidsson skrev:ni kan ju bara ta och köra upp en stor jävla stock i röven på er allihoppa... idiot-fanskap... kommer här och gör reklam för droger...

Och vad säljer du din charlatan? Du som inte vill omtala vad du förespråkar. Du som vill provocera och uppröra utan att bygga på det du avsåg att röra upp. Du som söker sätta dig som auktoritär så du slipper bygga auktoritet i relationer.

Minns bland det första du sa här din lismande jävel. Det finns i Sverige bara ett fåtal, mindre än fyra tror jag det var, dig inkluderat, som inte ljuger och föreställer sig.

Så varför talar du med oss? Vad är din profetia? Vad skall leda oss till det förlovade landet. Dags att släppa charaden och syna bilden som stirrar tillbaks i spegeln.

När du kan argumentera för din sak kom då och säg något. Tills dess påtala att allt du gör är att tycka, godtyckligt tycka. Och att kalla det sant är inte mer än att sätta dig över den "sanning" som månne står att finna.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 jun 2010 03:05

Om jag tittar på varför jag började ta droger så var det inte så mycket ett löfte om ett nytt som en brist i livet som fick mig att dras mot det. Det var svikna infrielser, svunna minnen av ett annat sätt att ta till sig livet, svunnet från barndomens möjlighetsrika idévärld, övertaget av det generella 'mannet's normer.

De flesta förbudsivrare tittar på drogen som objektet och tillskriver den magiska egenskaper, magiska egenskaper som perverterar något "rent". Istället tycker jag vi skall se på bredden av 'drog', och se den praxis som begreppet inbegriper oss i när vi brukar det allmänt, och fråga oss om det då är relevant vad drogen gör istället för att se bredden som talande för den brist som talar om ett närvarande.

Så det här handlar inte om att leda någon till något. Det här handlar om att analysera vad vi redan inbegriper oss i och söka hitta en existentiellt meningsfull relation till det. Göra bruket existentialt.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 14 jun 2010 10:55

J R Auk,

notera att "haraldarvidsson" inte är den samma som du nu talar till. Jag ska ta bort det kontot. Samtidigt överväger jag att stänga alladins konto.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 jun 2010 13:26

Tack för påpekandet det lurade mig verkligen :)

Då fick han sig en svada motiverad på annat håll, om han nu hittar hit.

Återgå till "Filosofi"