Jag har använt det ett par gånger, då för att spåra folk utan att behöva ringa. Då kan man lämna ett meddelande och lämna utrymme för dem att be en dra till skogs utan att svara så. Genom att negligera en.
Väldigt praktiskt. Men i övrigt? Ser knappt något intressant där när jag nån gång tittar in. Men potentialen finns ju, att utvidga sitt nätverk via sina vänners vänner osv. Det är väl också praktiskt.
Vad man fyller forat med för texter är väl som här något man själv får stå för. Och människor kommer väl fly eller dras till dig beroende på vilka val du gör om vad att publicera.
Så min slutsats är att det inte är fel på Facebook som forum för att lufta idéer och sådant, det är dock fel på mycket av klientelets idéer och vad de luftar. Det smakar populärt, bleh

The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno