Våra egna recept
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Våra egna recept
Ofta tycks nöden vara uppfinningarnas moder, "man tager vad man haver". Matlagning är jag inte så bra på och min aptit är inte alltid den bästa. Tänkte att vi kunde dela med oss av recept som är antingen goda, nyttiga, nytänkande, miljövänliga eller billiga - stort plus om man lyckas pricka in alla. Igår improviserade jag ihop det här:
Skogis pastasås
2 strimlade paprikor
1 stor finhackad gul lök
En halv grovriven squash
6 stora skivade champinjoner
2 burkar krossade tomater
3 pressade vitlöksklyftor
1,5 dl creme fraiche
Örtkryddor
Chilipulver
Svartpeppar
Vegeta
---
Fräs grönsakerna och låt de sedan puttra med de krossade tomaterna med kryddorna. Tillsätt creme fraiche och krydda eventuellt ytterligare. Serveras med pasta.
Skogis pastasås
2 strimlade paprikor
1 stor finhackad gul lök
En halv grovriven squash
6 stora skivade champinjoner
2 burkar krossade tomater
3 pressade vitlöksklyftor
1,5 dl creme fraiche
Örtkryddor
Chilipulver
Svartpeppar
Vegeta
---
Fräs grönsakerna och låt de sedan puttra med de krossade tomaterna med kryddorna. Tillsätt creme fraiche och krydda eventuellt ytterligare. Serveras med pasta.
Oftast blir jag tungsint på något vis av att laga mat, men här är en fin köttfärssmet jag brukar slarva ihop:
400 g malet kött
1 ägg (går även att ersätta med lite matlagningsgrädde eller vanlig grädde har jag upptäckt)
½-1 hackad lök
1 tsk fransk senap, dijon-senap eller liknande
1-3 tsk tomatpuré
ca 1 tsk salt
paprikakrydda
vitpeppar
lite skorpsmulor
Byt gärna ut en del av vitpepparn mot malen/stött kryddpeppar. Om saltmängden kan sägas att det blir godast ifall man har fått till rätt mängd salt i själva smeten har jag märkt, snarare än om man tvingas salta till senare. Blanda alla ingredienser i en bunke och gör sedan smeten till biffar eller köttbullar. Sedan antingen stek i stekpanna, sätt i ugnen (eller grilla?).
400 g malet kött
1 ägg (går även att ersätta med lite matlagningsgrädde eller vanlig grädde har jag upptäckt)
½-1 hackad lök
1 tsk fransk senap, dijon-senap eller liknande
1-3 tsk tomatpuré
ca 1 tsk salt
paprikakrydda
vitpeppar
lite skorpsmulor
Byt gärna ut en del av vitpepparn mot malen/stött kryddpeppar. Om saltmängden kan sägas att det blir godast ifall man har fått till rätt mängd salt i själva smeten har jag märkt, snarare än om man tvingas salta till senare. Blanda alla ingredienser i en bunke och gör sedan smeten till biffar eller köttbullar. Sedan antingen stek i stekpanna, sätt i ugnen (eller grilla?).
- Johan Ågren
- Administratör
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Skogsälvan skrev:Advocate: Nu äter ju inte jag kött, men senap låter som en bra grej i mina grönsaks- quorn- linsbiffar. Tack!
Zokrates: Kom med ett annat bidrag :wink:
Johan: Rödvin är för köttätare. Vad söt du är trots att du är skäggig och det är ju en bedrift :)
MEN!!!
Gröt är ju jättegott och nyttigt...
Mannagrynsgröt med äpple och kanel.
Tag en kastrull, en skvätt socker, lite smör.
I med smörklicken, i med sockret och glasera lätt, i med 2,5 dl mjölk och sjud upp,
på med tre matskedar mannagryn, rör hela tiden men låt det bara sjuda.
Hacka ett äpple, i med det, strö lite kanel på samt en skvätt vanilj.
Serveras med mjölk och en fet klick smör i.
Efteråt går det bra att ta sig en klunk rödvin bara för smakens skull.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Ok, då gör vi såhär istället om det är ok för dig, säg vad du gillar mest så komponerar jag ett recept åt dig!
Har en känsla av att gud viskar i mitt öra och hans hand är med mig i köket, för om jag vill så kan jag laga vad jag vill så att det blir gudomligt gott, förutsatt att jag verkligen vill och är på humör.
Har en känsla av att gud viskar i mitt öra och hans hand är med mig i köket, för om jag vill så kan jag laga vad jag vill så att det blir gudomligt gott, förutsatt att jag verkligen vill och är på humör.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Skogsälvan skrev:Oj! Vilket generöst erbjudande, Zokrates. Jag äter inte kött, vill ha varm mat, gillar chili och vitlök.
Ok, fruktköttet från en eller två auberginer, 1,5 dl vita bönor, ( ta en konserv och häll av vattnet, skölj det i en sil)
två kokta potatisar, en halv gul riven lök, en krossad vilöksklyfta, två minitomater, krydda med cayennepeppar, spiskummin, hot chilepeppar, garam masala, salt och svartpeppar.
Mosa samman, arbeta ev. in lite mjöl tills du får en lite fastare konsistens. Rulla degen till två korvar, panera dem i en blandning av ströbröd riven ost vetemjöl, vitpeppar, in i ugnen 180 grader en kvart till 20 minuter. Serveras med en färsk grönsallad med ett stänk av citron och olivolja. Tilläg, potatismos.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Det ska jag testa, Zokrates! Känner mig lite gnällig nu, men egentligen är jag inte så förtjust i aubergine heller :lol: men det skulle kanske funka på ditt sätt.
Äsch, Advocate, någon annan kanske snappade upp ditt recept, och quorn finns som färs och är enkelt att ersätta istället för köttfärs. Jag gillar dijonsenap, men äter det sällan. Har aldrig tänkt på att ha det i biffarna, så det är tacksamt :)
Äsch, Advocate, någon annan kanske snappade upp ditt recept, och quorn finns som färs och är enkelt att ersätta istället för köttfärs. Jag gillar dijonsenap, men äter det sällan. Har aldrig tänkt på att ha det i biffarna, så det är tacksamt :)
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Tahini är det som avgör en god hommus (humus, wtf??)eller icke.
Försökte finna ut hur det stavades. Men inser att det inte är det lättaste i denna begreppsförvirring vi mest som oftast får se oss befunna i.
Försökte finna ut hur det stavades. Men inser att det inte är det lättaste i denna begreppsförvirring vi mest som oftast får se oss befunna i.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Återgå till "Kultur - konstarterna"