Från bekantskap till vänskap

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 aug 2010 12:41

Skogsälvan skrev:You can lean on me, Algot.

Tack!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 12:45

Men det visste du ju redan :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 aug 2010 13:12

Skogsälvan skrev:Men det visste du ju redan :)

Skadar inte att upprepas - för glädjens skull!  :)

Tänd ett ljus och låt det brinna!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 13:13

Okej då, you can lean on me  :wink:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Från bekantskap till vänskap

Inläggav Anders » 31 aug 2010 21:50

freddemalte skrev:
Skogsälvan skrev:Hur skulle du beskriva den övergången? Ge gärna konkreta exempel. Vad utmärker för dig en s k tvillingsjäl?

Övergången:

1. Ömsesidig tillit och stöd.
2. Socialt interagerade (t.ex. känner varandras familjer etc.).
3. Kan känna spontan "saknad" av varandra vid frånvaro.
4. Ömsesidig förståelse av hur man fungerar (känslor, tankar, intellekt etc.)
5. Frånvaro av direkt sexuell attraktion - om man haft någon sådan så överges den.
6. Ömsesidigt engagemang (att man ömsesidigt angår och berör varandras liv).
7. Kärlek (ett relativt sätt förutsättningslöst omtyckande), dock annorlunda (men inte säkert mindre) än passions-kärleken.
8. Ömsesidig respekt (att man värderar varandras förehavanden, tid, liv och tillkortakommanden på ett likvärdigt och positivt sätt).

Tja, det finns säkert fler saker som utvecklas och förfinas under själva övergången, men det var väl några som jag kan se såhär utan större fördjupning. Jag vet inte om alla dessa åtta eller fler punkter måste vara uppfyllda för att övergången ska vara giltig, men det är nog ingen nackdel om så många som möjligt infaller.

Tvillingsjäl:

En person som i själva upplevelsen av en situation och livet verkar uppfatta och tolka i princip allt identiskt med hur jag själv uppfattar och tolkar situationen och livet så att varken ord eller andra beskrivningar behövs för att vi ska var på djupet rörande överrens om hur tillvaron och livet ter sig för oss. Det är magiskt och väldigt få som jag kan erinra att jag verkligen har upplevt detta med. Det är detta som för mig skiljer en så kallad tvillingsjäl från en bra kompis eller vän. Den bra kompisen eller vännen har dock också kvaliteter som är väldigt fascinerande och intressanta och som även tvillingsjälen kan ha (min inte nödvändigtvis måste ha i alla lägen). Detta är följande parametrar:

1. Intellekt på samma nivå (så att vi på ett ungefär kan prata om samma saker utan att på djupet behöva förklara för varandra hela tiden).

2. Känslor på ungefär samma plan så att man förstår vad den andra tycker om och gillar etc.

3. Livsåskådning (värderingar) på en gemensam grund (behöver inte betyda att man måste tro på samma sak och sådant, men att man dock kan leva och göra saker tillsammans när man så önskar utan att detta utgör något hinder).

4. Kärlekskänslan (det ovan nämnda omtyckandet)

Självklart är inte dessa fyra punkter 100% nödvändiga utan kan säkert variera i olika vänskapsrelationer men jag ändå en känsla av att de är tämligen viktiga. Man kan ju t.ex. bli väldigt nära vänner även om man är av olika åldrar (en äldre man och en ung pojke etc, och då är det väl de andra faktorerna som är viktigare en just kunskapsnivå och erfarenhet - men det behöver inte med nödvändighet vara så, ty man kan ju dela gemensam erfarenheter och kunskaper trots åldersskillnaden, så det där är ganska så klurigt - eller?).

5. Om man till de ovan fyra punkterna lägger till sexuell och fysisk attraktion, ja då är det inte enbart vänskap utan även en kärleksrelation a la passion och förhållande etc.

Vänligen

Fredrik

De där gökarna växer inte på träd, precis.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 aug 2010 22:05

Anders skrev:De där gökarna växer inte på träd, precis.
Nä så är det nog, men det mest absurda eller speciella kanske är det att man ibland står precis bredvid en främmande människa någonstans, på bussen, på tåget, i snabbköpslön utan att veta om att just vi två skulle ha varit de där riktigt nära vännerna eller till och med tvillingsjälarna om vi hade börjat prata med varandra? Hummm . . . . jag undrar hur många sådana det finns där ute, och hur många man har träffat utan att veta om det?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 22:09

Det krävs väl att den ene öppnar sig för att det ska kunna bli något av det?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 sep 2010 07:56

Skogsälvan skrev:Det krävs väl att den ene öppnar sig för att det ska kunna bli något av det?

freddemalte skrev:
Anders skrev:De där gökarna växer inte på träd, precis.
Nä så är det nog, men det mest absurda eller speciella kanske är det att man ibland står precis bredvid en främmande människa någonstans, på bussen, på tåget, i snabbköpslön utan att veta om att just vi två skulle ha varit de där riktigt nära vännerna eller till och med tvillingsjälarna om vi hade börjat prata med varandra? Hummm . . . . jag undrar hur många sådana det finns där ute, och hur många man har träffat utan att veta om det?

Jag har tänkt samma sak som Fredde. Det finns naturligtvis mängder av folk som är ens tvillingsjäl, det finns ju som bekant folk till allt... Frågan är hur man hittar dem. Den där sorten som är öppna, trevliga och går på folk hittar väl likasinnade gåpåare. För dem lär det väl inte vara några bekymmer, men...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 sep 2010 08:17

Anders, en av mina deldiagnoser är social fobi. Tycker det känns i högsta grad olustigt när folk ser mig när de inte SER mig. Jag tycker att det är ansträngande med bekantskap, tycker det känns påklistrat och obehagligt. Dessutom tycker jag det är ändå jobbigare med tillståndet mellan bekantskap och vänskap. Men alltså, klarar jag det så klarar du det. Det är nödvändiga, men ack så jobbiga, faser att gå igenom. Men det känns bra sedan, så det är värt mödan.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 01 sep 2010 08:21

Skogsälvan skrev:Det krävs väl att den ene öppnar sig för att det ska kunna bli något av det?
Ja det verkar ju högst sannolikt! Men jag har en så kallad motfråga: Anser du att det är viktigt att ha vänner? Om ja eller nej, varför?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 sep 2010 08:30

Ja, jag tycker mycket om att ha någon nära vän. För mig är det inte en fråga om kvantitet utan kvalitet. Men mitt vänskapsbegrepp handlar ju inte om att typ prata med sig själv utan det är lite komplexare än så. En av mina närmaste vänner är så olik mig så att det är svårt att beskriva. För mig är det viktigt eftersom jag får vara mig själv och för att jag får ideligen nya perspektiv på tillvaron genom det i en varm grund.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 sep 2010 08:55

Så en tvillingsjäl ska likna oss själva. Men kontraster, dynamik och komplettering då? Känns lite ytligt att träffa någon att utbyta ömsesidig beundran med.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 sep 2010 09:02

Skogsälvan, jag såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt. Så då är du inne på den linjen också.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 sep 2010 09:02

Ja, just det: kontraster, dynamik och komplettering. Så bra att du kan göra sånt som jag inte kan och så bra att jag kan göra sånt som du inte kan  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 sep 2010 09:03

:lol: Nu blev det visst klinche igen.

Återgå till "Psykologi"