Julian Assange, skyldig eller konspiration?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 sep 2010 20:16

freddemalte skrev:
Zokrates skrev:
rekoj skrev:I det här fallet handlade det inte om något som jag inte håller med om, utan jag syftade till hur du argumenterar. Det är inte meningsfullt att argumentera för vad som är och inte är våldtäkt, genom att ge helt uppenbara exempel, som alla håller med om. Bättre är det då att ta upp fall som vissa menar är våldtäkt, och sen argumentera mot den ståndpunkten.

Kan du exemplifiera det där sista du skrev genom ett beskrivande fall på det du anser att vissa menar är en våldtäkt, och sedan argumentera emot detta? Jag vill se hur du tänker här.
Vad är det som är oklart? Det står väl t.ex. här vad som avses: http://www.vjouren.se/vad_ar_valdtakt.html

Om inte annat återfinnes väl detta i för ämnet gällande lagtext?

Vänligen

Fredrik

Fredde kan du notera vad jag markerat i fetstil, jag vill veta vad rekoj anser, inte vad som står i lagen eller på någon annan sajt med för den delen, jag vill inte heller veta vad just du tycker fredde, inte när jag specifikt efterfrågar rekojs åsikt.

I övrigt anser jag att det verkar finnas ett stort behov att tänka efter både en och två gånger innan man bara kastar sig över någon och projicerar sina egna föreställningar om denne, om inte annat bara för att slippa en massa dravel och tjafs, när folk talar förbi varandra och det finns mer som talar för en liknande värdegrund än det skiljer sig åt.
För mig börjar detta likna en personförföljelse, där nästa steg är att kalla mig våldtäktsman, shit, är det inte det nån här redan antytt?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 15 sep 2010 20:36

Zokrates skrev:
freddemalte skrev:
Zokrates skrev:
rekoj skrev:I det här fallet handlade det inte om något som jag inte håller med om, utan jag syftade till hur du argumenterar. Det är inte meningsfullt att argumentera för vad som är och inte är våldtäkt, genom att ge helt uppenbara exempel, som alla håller med om. Bättre är det då att ta upp fall som vissa menar är våldtäkt, och sen argumentera mot den ståndpunkten.

Kan du exemplifiera det där sista du skrev genom ett beskrivande fall på det du anser att vissa menar är en våldtäkt, och sedan argumentera emot detta? Jag vill se hur du tänker här.
Vad är det som är oklart? Det står väl t.ex. här vad som avses: http://www.vjouren.se/vad_ar_valdtakt.html

Om inte annat återfinnes väl detta i för ämnet gällande lagtext?

Vänligen

Fredrik

Fredde kan du notera vad jag markerat i fetstil, jag vill veta vad rekoj anser, inte vad som står i lagen eller på någon annan sajt med för den delen, jag vill inte heller veta vad just du tycker fredde, inte när jag specifikt efterfrågar rekojs åsikt.

I övrigt anser jag att det verkar finnas ett stort behov att tänka efter både en och två gånger innan man bara kastar sig över någon och projicerar sina egna föreställningar om denne, om inte annat bara för att slippa en massa dravel och tjafs, när folk talar förbi varandra och det finns mer som talar för en liknande värdegrund än det skiljer sig åt.
För mig börjar detta likna en personförföljelse, där nästa steg är att kalla mig våldtäktsman, shit, är det inte det nån här redan antytt?
Ha! du är härlig Zokrates! Jag undrade enbart vad som var oklart i frågan gällande våldtäkt. Men nu är jag med. Hoppas du får ett givande svar från rekoj!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 sep 2010 20:59

Jag vet inte om rekoj backar eller är upptagen på annat håll, så jag ger er ett exempel från wendela i aftonblaskan.

http://www.aftonbladet.se/wendela/relat ... 7790384.ab

Hej
Jag behöver råd om en fråga som jag inte vågar diskutera med mina väninnor.
Jag är en 38-årig kvinna som är gift och har två barn. Men det finns ett problem. Nämligen min sexlust. Eller brist på den.
Och att min man aldrig verkar känna som jag, trött och ointresserad av sex.
Han vill flera gånger i veckan, jag max en gång i veckan. Han blir alltid besviken och på dåligt humör när jag inte vill, och då skäms jag och känner mig dålig.
Ibland ger jag honom oralsex, för att på så sätt gå "halva vägen", men ibland känner jag inte för det heller.
Borde jag ställa upp på sex? Jag läste nånstans att man ska göra det även när man "inte har lust", att det på något sätt ska hjälpa, men det känns fel. Snälla, svara, det här är ett allt större problem för oss.
Anna

Tre "sexexperter" svarar
Olle Waller, sexualupplysare.– Men det finns en gråzon: att säga ja till sex för husfridens skull har nog de flesta gjort någon gång.

Hannah Arnhög, sexrådgivare.– En del är kåtare än andra, därför är kompromisser nödvändiga.

Malena Ivarsson, sexolog.– En lösning kan vara att inte gå hela vägen.

Ingen av dem berör ens ordet våldtäkt, förutom en av läsarkommentarerna

misstiger
Nej det ska du inte! då gör sig killen skyldig till våldtäkt/sexuellt utnyttjande. DU ska göra som DU vill. det är DIN kropp!!! är själv ett våldtäksoffer som nu har vänt på steken och kämpar för kvinnors rättigheter. maila mig om du vill.

Är det inte lite märkligt hur svårt det är att definiera var gränsen går, trots att lagen entydigt sätter sina ramar?
Så, gör Annas make i exemplet sig skyldig till våldtäkter, argumentera för ett ja eller nej?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 sep 2010 21:06

Det är väl klart att sex ska vara ömsesidigt! Det är ju en sorts manifestation på det övriga som sker i förhållandet. Ibland undrar man ju om folk får sin legitimitation i ett cornflakespaket.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 sep 2010 21:10

Skogsälvan skrev:Det är väl klart att sex ska vara ömsesidigt! Det är ju en sorts manifestation på det övriga som sker i förhållandet. Ibland undrar man ju om folk får sin legitimitation i ett cornflakespaket.

Det får de säkert, imorgon är det jag som sticker ned till affären och köper ett paket cornflakes,
måtte jag bara ha tur så jag inte blir åklagare, det skulle ju vara för hemskt! :wink:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 sep 2010 21:25

Du är väl tillräckligt mycket åklagare redan. Tillåt dig att vara glad ibland!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 sep 2010 22:34

Åja, jag skrattar ganska friskt ibland åt era kommentarer! :)

Loney, Dear - Ignorant Boy, Beautiful Girl, makes nonsense

http://www.youtube.com/watch?v=yaT46LebLKs

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 sep 2010 22:42

Zokrates skrev:

Tycker jag delvis besvarat detta tidigare i tråden:

Det finnas fall som är solklar våldtäkt, och andra fall som uppenbart inte är våldtäkt, men däremellan finns en gråzon. Till exempel om en tjej med sitt kroppsspråk ger tecken på att hon vill ha sex, men ändå verbalt motsätter sig det. Eller om en tjej vid ett första tillfälle har frivilligt sex med en man, kanske hon inte förväntas ha samma rättighet att säga ifrån vid nästa tillfälle. Det finns nog en hel del tveksamma fall.

Om du vill ha ett konkret exempel:

Anta till exempel att en man med sin hustru har sex helt vanligt. Sen plötsligt mitt i akten, som en blixt från klar himmel, brister kvinnan ut att hon fått nog och inte vill mer. Mannen pustar "äh va är det?". "Jag vill bara inte", säger kvinnan. Mannen som känner att han är på väg att komma kör intensivt på 45 sekunder till och är sen färdig. Är detta våldtäkt?
Jag tror det kan råda delade meningar om detta. Jag har i det här fallen ingen aning om hur domstol skulle döma. Argument för: det är ju trots allt sex mot kvinnans vilja. Argument mot: kvinnan kanske avsiktligt ville sätta dit mannen. Man kan tycka att hon inte hade anledning att plötsligt vilja avbryta samlag mitt i. Och mannen var ju trots allt ganska snabb med att avbryta, så han visade henne viss respekt.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 sep 2010 22:54

Zokrates skrev:Jag vet inte om rekoj backar eller är upptagen på annat håll, så jag ger er ett exempel från wendela i aftonblaskan.

http://www.aftonbladet.se/wendela/relat ... 7790384.ab

Hej
Jag behöver råd om en fråga som jag inte vågar diskutera med mina väninnor.
Jag är en 38-årig kvinna som är gift och har två barn. Men det finns ett problem. Nämligen min sexlust. Eller brist på den.
Och att min man aldrig verkar känna som jag, trött och ointresserad av sex.
Han vill flera gånger i veckan, jag max en gång i veckan. Han blir alltid besviken och på dåligt humör när jag inte vill, och då skäms jag och känner mig dålig.
Ibland ger jag honom oralsex, för att på så sätt gå "halva vägen", men ibland känner jag inte för det heller.
Borde jag ställa upp på sex? Jag läste nånstans att man ska göra det även när man "inte har lust", att det på något sätt ska hjälpa, men det känns fel. Snälla, svara, det här är ett allt större problem för oss.
Anna

Tre "sexexperter" svarar
Olle Waller, sexualupplysare.– Men det finns en gråzon: att säga ja till sex för husfridens skull har nog de flesta gjort någon gång.

Hannah Arnhög, sexrådgivare.– En del är kåtare än andra, därför är kompromisser nödvändiga.

Malena Ivarsson, sexolog.– En lösning kan vara att inte gå hela vägen.

Ingen av dem berör ens ordet våldtäkt, förutom en av läsarkommentarerna

misstiger
Nej det ska du inte! då gör sig killen skyldig till våldtäkt/sexuellt utnyttjande. DU ska göra som DU vill. det är DIN kropp!!! är själv ett våldtäksoffer som nu har vänt på steken och kämpar för kvinnors rättigheter. maila mig om du vill.

Är det inte lite märkligt hur svårt det är att definiera var gränsen går, trots att lagen entydigt sätter sina ramar?
Så, gör Annas make i exemplet sig skyldig till våldtäkter, argumentera för ett ja eller nej?

Nejdå, jag backar inte än. Hade först bestämt tid med en kompis och sen varit och simmat!

I detta fall är det antagligen inte våldtäkt. Men det beror väl lite på hur mannens "dåliga humör" yttrar sig. Om han använder sig av hot eller våld i samband med denna konflikt, då kan det anses vara våldtäkt. Men om varken hot, våld eller tvång föreligger är det inte våldtäkt.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 16 sep 2010 00:38

Zokrates,
Om du anser att det där är våldtäkt, vad kallar du det då om jag på grund av dåligt samvete ger pengar till en uteliggare och uteliggaren tar emot pengarna fullt medveten om att jag ger på grund av dåligt samvete? Kallar du det för att uteliggaren stjäl pengar från mig då?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 16 sep 2010 01:34

rekoj skrev:Anta till exempel att en man med sin hustru har sex helt vanligt. Sen plötsligt mitt i akten, som en blixt från klar himmel, brister kvinnan ut att hon fått nog och inte vill mer. Mannen pustar "äh va är det?". "Jag vill bara inte", säger kvinnan. Mannen som känner att han är på väg att komma kör intensivt på 45 sekunder till och är sen färdig. Är detta våldtäkt?

Att säga "det är våldtäkt" eller "det är inte våldtäkt" är att göra det för lätt för sig, överförenkla. Det är inte särskilt relevant om det "är" "våldtäkt" eller inte, det viktiga är om det är så lidandeframkallande att det ska vara straffbart och i så fall hur allvarligt brottet är och följaktligen hur hårt straffet ska vara. Att dela in handlingar i "våldtäkt" och "inte våldtäkt" framställer en flytande gradskala som om den bara bestod av två separata boxar. Det är så missvisande, så det förtjänar inte göras. Lagstiftningen för vad som kallas "våldtäkt" bör ändras så att den flytande skala som finns i verkligheten synliggörs och boxtänkandet avvecklas.

Men om du frågar om det du beskrev ska vara straffbart, är mitt svar ja.

Jag tror det kan råda delade meningar om detta. Jag har i det här fallen ingen aning om hur domstol skulle döma. Argument för: det är ju trots allt sex mot kvinnans vilja. Argument mot: kvinnan kanske avsiktligt ville sätta dit mannen. Man kan tycka att hon inte hade anledning att plötsligt vilja avbryta samlag mitt i.

Att kvinnan kanske ville sätta dit mannen, och att man kan undra varför hon plötsligt ville avbryta, det får inte på långa vägar räcka för att göra mannen oskyldig till brott. Det kan finnas tusen fullt vettiga anledningar att avbryta ett samlag. Hon kanske fick någon obehaglig association av någon fantasi eller något, vem vet. Sådant kan hända när som helst.

Och mannen var ju trots allt ganska snabb med att avbryta, så han visade henne viss respekt.

Snabb?? Nog är väl normalt sett 45 sekunder efter kvinnans "nej" på tok för mycket. 3-4 sekunder kan väl skrivas på kontot för "trög reaktionsförmåga", "ej vid sina sinnens fulla bruk på grund av förändrat sinnestillstånd (kraftig kåthet)" eller liknande, men knappast 45 sekunder. Normalt sett alltså. En reaktionstid på 45 sekunder kan dock kanske inte uteslutas om mannen fått något i stil med petit mal eller tillfällig psykos; i sådana fall behöver 45 sekunder inte vara något brott, tänker jag. Tyvärr är det väl svårt för mannen att bevisa en sådan omständighet. Frågan är: ska han behöva bevisa sin oskuld, bevisa att han inte haft uppsåt? Det vore ju omvänd bevisbörda! Åklagaren måste bevisa att han bortom rimligt tvivel hade uppsåt. Frågan är då hur mycket tvivel som är "rimligt tvivel". Om han har dokumenterad epilepsi, bör han då kunna komma undan genom att påstå att det måste ha varit ett epilepsianfall som fick honom att inte höra kvinnans upprepade "nej, sluta" förrän efter 45 sekunder? Jag vet inte. Det kan väl inte helt uteslutas?

Och om han erkänner uppsåt, hur hårt straff ska han då ha? Anta att man tar upp en liftare som säger att han vill till stad si och så, men att liftaren efter bara några kilometer plötsligt ändrar sig och säger: "nu vill jag av, stanna!". Har man då skyldighet att stanna så fort man trafiksäkert kan? Om man, helt utan att det kan motiveras av trafiksäkerhetsskäl, kör vidare i 45 sekunder så att man kan stanna vid en korvkiosk för att kunna passa på att köpa en korv när man ändå stannar, vad ska man få för straff då? Ska straffet bero på hur ångestfylld liftaren verkligen blev av de där 45 sekunderna, eller på hur ångestfylld han normalt kan förväntas bli av att bli "utsatt för" något av nämnda slag?

Jag tror inte att en bilist, som låter en liftare vänta i 45 sekunder i onödan på att få gå av, kan få något särskilt hårt straff. Och vad är det som säger att en liftare inte kan uppleva nästan lika stark ångest av att inte bli avsläppt omedelbart när han vill, som en kvinna kan uppleva ångest och/eller någon annan sorts lidande av att inte få sluta ha sex omedelbart när hon vill? Visst ska väl både vägran att släppa av en liftare som vill av och vägran att sluta ha sex med någon som vill sluta ha sex vara straffbara, men ska skillnaden i straff vara kolossalt stor? Varför i så fall?

Kvinnor använder visserligen superlativ när de beskriver hur otäckt det är att någon fortsätter ha sex med en mot ens vilja i några sekunder, men många kvinnor använder superlativ om väldigt många företeelser. Hur många gånger har man t.ex. inte hört en kvinna kalla mäns slarv med att torka upp efter sig på toan eller liknande för "det är det värsta jag vet" eller liknande? (Om man ska tro på vad kvinnor säger, ska man då sätta män i livstids fängelse när de inte torkat upp efter sig på toan?) Visst är det lite "pojken som ropar 'Varg!' gång på gång" över kvinnors ohämmade bruk av superlativ? Hur ska man kunna veta om de verkligen menar att det är tillnärmelsevis "det värsta som finns" för en kvinna att fortsätta ha sex mot sin vilja i några sekunder, om en sådan sak som karlar som inte torkar upp efter sig på toan, och en massa andra saker av liknande kaliber, också "är det värsta som finns"?

Samhällets attityd beträffande hur grovt brott det är att fortsätta ha sex med en kvinna mot hennes vilja har förändrats avsevärt under de senaste hundra åren. Hur har den attitydförändringen i samhället påverkat kvinnors upplevelse av hur hemsk en sådan händelse är? Har effekten av samhällets alltmer allvarliga syn på sådana händelser blivit att kvinnor själva börjat låta sådana händelser uppröra dem mer på senare tid än vad de gjorde förr i tiden? Om ett barn får ett litet sår och de vuxna blir alldeles hysteriska och springer och ringer ambulans, brukar barnet bli upprört och självt uppleva det lilla såret som något hemskt och livsfarligt, eftersom dess omvärld verkar göra det. Kan det vara så att kvinnor inte är helt olika barn när det gäller hur de påverkas av omvärldens syn på hur hemskt det de råkar ut för är?

Missförstå mig rätt, jag anser som sagt att det bör vara straffbart att hålla på i 45 sekunder till med en kvinna som vill sluta, förutom under exceptionella omständigheter som t.ex. om mannen fått ett epilepsianfall. Men där det verkar finnas anledning att ifrågasätta om proportionerna mellan brott och straff är rimliga, får inte politisk korrekthet stå i vägen.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 16 sep 2010 12:38

Jag håller med dig om att exemplet jag gav rimligtvis bör anses som straffbart, men kanske inte klassificeras som våldtäkt (det var dock inte poängen med mitt inlägg). Men vad säger att inte domstolen skulle bedöma det så också? Det finns ju andra sexbrottsrubriceringar också. I fallet Assange ville ju målsägande advokat yrka på våldtäkt i två fall, men åklagaren ändrade det ena fallet till "sexuellt tvång". Kanske kan vi tolka det som att tveksam våldtäkt istället kan få rubricering "sexuellt tvång". Det är väl också så att domen "våldtäkt" kan ge olika hårt straff?
Om nu detta fall inte klassificeras som våldtäkt: Låt oss lägga till, att efter 10-15 av dessa 45 sekunder brister kvinnan ut i falsett "SLUTA! SLUTA! HJÄLP JAG BLIR VÅLDTAGEN!!". Är det fortfarande inte våldtäkt när mannen pumpar på i 30 sekunder till? Jag söker inget "ja" eller "nej" på frågan. Vad jag försöker argumentera för är bara att det finns en gråzon där vissa bedömer våldtäkt och andra bedömer något annat än våldtäkt.

Jag har ingen negativ inställning till det svenska rättsväsendets bedömning av misstänkta sexbrott (delvis pga att jag har dålig koll på hur de faktiskt dömer), men andra i den här tråden uttrycker att de har det. För att jag ska ta åt mig av deras argument vill jag att de hänvisar till specifika fall hur domstolen faktiskt dömer i olika sexbrottsmål, och övertyga mig om varför det är orimligt.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 sep 2010 01:10

Zokrates skrev:Åja, jag skrattar ganska friskt ibland åt era kommentarer! :)

Loney, Dear - Ignorant Boy, Beautiful Girl, makes nonsense

http://www.youtube.com/watch?v=yaT46LebLKs

Problemet är att din feta offerkappa skymmer skenet.

Hur som helst vill jag be dig om ursäkt. Jag spelade bara ut på mina impulser, vilket ses i det ambiguösa tilltalet (om du behöver det bekräftat).

Men....

Fan Zokrates, din poäng om reellt, existentiellt, ansvar åt sidan, tycker du inte att det uttalas en något apologetisk attityd här.

Hmmm kanske inte det bästa citatet, men så är mina kommentarer här inte heller odelat positiva. Hur som helst så ser jag utrymme, men inte förbehållslöst för dina erfarenheter som norm. Dock tycker jag att du skall påtala dina känslor före dina analyser då det är väldigt ovanligt med män som blivit våldtagna som talar om sin upplevelse.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Justin Case

Inläggav Justin Case » 17 sep 2010 05:55

rekoj skrev:Jag håller med dig om att exemplet jag gav rimligtvis bör anses som straffbart, men kanske inte klassificeras som våldtäkt (det var dock inte poängen med mitt inlägg). Men vad säger att inte domstolen skulle bedöma det så också? Det finns ju andra sexbrottsrubriceringar också. I fallet Assange ville ju målsägande advokat yrka på våldtäkt i två fall, men åklagaren ändrade det ena fallet till "sexuellt tvång". Kanske kan vi tolka det som att tveksam våldtäkt istället kan få rubricering "sexuellt tvång". Det är väl också så att domen "våldtäkt" kan ge olika hårt straff?
Om nu detta fall inte klassificeras som våldtäkt: Låt oss lägga till, att efter 10-15 av dessa 45 sekunder brister kvinnan ut i falsett "SLUTA! SLUTA! HJÄLP JAG BLIR VÅLDTAGEN!!". Är det fortfarande inte våldtäkt när mannen pumpar på i 30 sekunder till? Jag söker inget "ja" eller "nej" på frågan. Vad jag försöker argumentera för är bara att det finns en gråzon där vissa bedömer våldtäkt och andra bedömer något annat än våldtäkt.

Vad spelar det för roll om en del kallar ett visst beteende x för våldtäkt och en del kallar x för något annat istället, det intressanta är väl hur grovt brott de tycker att x är, och hur hårt straff de tycker att det ska ge? I straffet ingår dock i praktiken, som det är idag, benämningen och dess stigmatiserande effekt senare i livet. Om det står "våldtäkt" i brottsregistret när man söker jobb kan det vara svårare att få jobb än om det står något mildare. Huruvida domaren valde ordet "våldtäkt" eller en mildare brottsbeteckning kan i vissa fall ha hängt på ett hår, och då är det orättvist att detta inte framgår. Därför anser jag att man ska sluta dela upp brott i ett fåtal stelbenta benämningar som döljer gradskillnader, och istället lyfta fram just gradskillnaderna, t.ex. genom att byta ut alla brottsbeteckningar mot siffror, förslagsvis från 0 till något rejält högt maxtal, där 0, framför ett brott man prövats i domstol för, står för att man befunnits 100-procentigt säkert helt oskyldig till det brott det gäller, och där maxtalet skulle stå för att man befunnits 100-procentigt säkert skyldig till den värsta version av brottet som överhuvudtaget är fysiskt möjligt för en människa att (under maximalt försvårande omständigheter) begå. Varje brott man begått ska först representeras med en siffra. Därefter kan det även få framgå om siffran står för sexualbrott, stöld, berövandet av någons liv, skattebrott etc, men så att det som idag nätt och jämnt betecknas "våldtäkt" istället betecknas t.ex. "201-gradigt sexualbrott" eller "207-gradigt sexualbrott" etc, medan det som idag betecknas "sexuellt utnyttjande" betecknas som "sexualbrott" med en lite lägre eller mycket lägre siffra framför, beroende på hur grovt/milt det var, hur mycket förmildrande omständigheter det fanns, etc. Var på den skalan skulle man placera ditt 45-sekundersexempel tro?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 17 sep 2010 05:56

(dubbelpost)

Återgå till "Politik och samhälle"