transversal skrev:Handlar hela grejen om att män vill klättra i hierarkin inför andra killar?
Är det en pissing contest i stort?
Jag har svårt att se någon tjej bli imponerad av att en kille har legat med överdrivet många tjejer.
Japp!
Kolla på sidans "fieldreports" den som tvivlar. Men vi skall egentligen inte kallad det pissing contest, eftersom det förutsätter ett värde i att "pissa långt" vilket gör att man externaliserar den process som styrs av en internaliserande rationalism. Alltså, varför de vill ha "respekt" i den här kretsen handlar om den egna självbilden. Det är bra mycket svårare att bygga upp en självbild som säger att man är en "casanova" om man inte kan stödja sig på något objektivt.
Jag skall dra lite citat för att belysa det här samt stödja tex Transversals påståenden ang fenomenet.
"Den här kvällen hade ja proppat på mig med saker i fickorna.
3 spelkort, 1 dammtuss, en penna.
Jag frågar henne om hon är bra på att läsa av folk. Medans hon svarar säger jag "Vänta." och så plockar jag bort dammtussen från hennes hår."
Rekvisita alltså! Det kan väl aldrig sägas vara manipulativt?
"Runt halv 10 drog vi ner på stan för att sarga ladies o ha kul."
'
Sarga'? Som i besläktat med lemlästa? Som i befästande av myten om att kvinnan är tillknäppt och mannen måste "erövra henne" som om det var ett främmande län där man skulle gå på plundring. Tänker på det här angående vad som sagts om motivationen till att "läsa in sig" på de här teknikerna.
"N-close! Yeahh"
Vem säger han det här till i sin annars "deskriptiva" berättelse.
Eller det här talande exemplet som personen ger referat till.
"När jag sippar på min drink så tittar jag ut över nattklubben då jag sitter i en sån position att jag kan se ut över hela stället.
I min ögonvrå ser jag ett sett på 4 tjejer som kollar åt vårt håll. Jag ger dom en snabb blick och sedan så säger jag till Cid och Tank:
- Låtsas som jag just sa något roligt.
Alla skrattar.
- Och varför skulle vi skratta? frågar tank.
- Jo, det sitter ett set på 4 där borta, titta inte, och dom spanar in oss as we speak.
- Jaha, ska vi gå till dom? frågar Cid.
- Nej. Vi ska bara få det att se ut som att vi har mycket roligare än vad dom har.
- Varför då?
- För att på så sätt få dom att tro att vi är ett gäng sköna grabbar som är roliga att umgås med, vilket vi också är. Men det vet ju inte dom ännu. Låt oss skratta lite igen."
Man spelar ut sin livsstil som man vill företräda framför att företräda den livsstil man spelar ut. Det är ju inget annat än att alienera sig från just det man söker vara och således är det något som främjar före att tillåter en att bli det eftersökta.
Måste säga att det är riktigt kul att läsa de här posterna. Alla abbreviationer som används. Hur de har ett stort ryggdunk, samtidigt som det sker en tävling "the game" som de kallar det. Sen vet jag inte hur det ser ut i stort bläddrade lite bland de översta posterna, eftersom jag tänkte att där kan man analysera psykologin bakom bäst. Men det är väl ganska rimligt att anta att de här exemplen är talande snarare än avvikande. Men märk hur termerna framställs som att vara facktermer. Men att de ändå innehåller värderingar, som tex "sarga" som jag såg flera gånger. Eller att "öppna" en tjej. Det är rent förfalskande språk eftersom det ger illusioner om att det inte är en relation som öppnar upp sig utan en aktiv handling som mannen gör mot kvinnan i det att han kontrollerar henne. Precis som påpekats här.
Så kan du försvara det lite nytt namn

Eller bara inse att hela ansatsen till ett sånt här projekt är klassiskt utspel av en ägandecentrerad livsstil. Jag säger inte att jag fördömer personerna, men det är för mig inget annat än ett utslag av svaghet. Det svaga söker göra sig starkt. Men fastnar i slavmoralen. Vilket inte riktigt fångas i din brorsas (eller om det var din) definition av det hela. Nietzsche snackar ju mer om att acceptera sin vilja, inte att re-aktivt agera på andra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno