J R Auk skrev:nytt namn skrev:Det finns alltså ingen nödvändig motsättning mellan estetik och etik, mellan att skapa sexuell attraktion och nyfikenhet, och att vara ärlig mot sitt samvete.
Nej det har du absolut rätt i. Det finns ingen logiskt nödgad konflikt här. Men det finns en faktisk konflikt som vi ser. Så som du presenterat din bror, och hur de presenterar sig och sitt samfund på sidan du länkar till, visar upp en stor problematik.
Visst finns de en problematik, men frågan är: vad gör vi åt detta? Vems ansvar är detta? Det är inte så enkelt som att de som kommer med verktygen är skyldiga. Jag ser detta som ett liknande problem som till drogdebatten. Jag själv är för liberalisering, trots att jag sett baksidorna med droganvändandet (hos föräldrar). Många omdömmeslösa människor använder droger, t.ex. alkohol, men här verkar inte alkohol anses vara problemet eftersom den är en så pass accepterad drog. Jag själv tycker personligen att alkohol är skit som drog.
Det allmänna problemet, som jag ser det, som gäller för både seduction och droger, är att estetiken har en tendens att skapa "attraktionsspiraler" som lätt gör att människor tappar kontrollen. Andra människor sätter i system att uttnyttja attraktionen, skapar institutioner/industrier av detta. Men är den ultimata lösningen moraliserande och förbud? De stora religionerna har reda försök tygla estetiken under etiken, och vi vet alla vad som hänt av detta: det är fortfarande samma slags institutioner, samma slags maktmissbruk.
Människor söker attraktion. Det är ett faktum. Vad jag här vill undersöka är dynamiken för detta attraktionssökande - genom att utforska det utan förutfattade meningar. Kanske är jag naiv, men varför inte tillåta mig vara detta då? Varför denna brist på tålamod och brist på tillit hos er?
...
Om vi diskuterar lösningar på problemet (vilket är något annat än trådens ämne): Snarare handlar det om att skapa specifika arenor, där vi kanaliserar drifterna. Sport, Klubbar, etc. Problemet med sport och klubbar, är att de är endast tar tillvara på de objektiva dimensionerna, dvs. de tillhandahåller verktygen och platserna, men saknar koppling till en stark kulturell/kultiverande kontext, vapå det saknas skydd och förmåga att hantera omogna människor som Hulliganer, Sexmissbrukare, Bråkstakar, etc. Uttryck på ett annat sätt: etik är ett stort hål i vårat samhälle.
En kort integral analys kan påvisa problemen : alla holoner ("saker") relaterar till alla fyra kvadranter ("fyra aspekter/dimensioner som alltid finns"): subjektiv (intention,estetik), inter-subjektiv(kultur,etik), objektiv (beteende) & interobjektiv (socialt,system). Dvs. "subjektiva estetiska intentioner" måste vara i harmoni med "intersubjektiv etisk kultur" inom ramen för det "interobjektivt system (som utgör platsen)". Vad dessa integrala begrepp "betyder", är svårt för mig att sammanfatta på ett kortfattat och meningsfullt sätt, och utanför ramen för detta inlägg. Rent kortfattat så betyder detta jag försöker säga att estetik, etik och sanning alla hänger ihop (på ett icke-uteslutbart-sätt), och skapar en "synergi effekt".
Livet består av ett undersökande av dessa dimensioner och dess relevans, och detta är tjusningen med livet (att det är ett undersökande), men samtidigt är detta (undersökande) ett problem eftersom det finns människor som utforskat saker och som "ser längre" än andra människor, och detta "se längre" är inte bara i
ett steg (en nivå), utan flera steg (flera nivåer). Människor tycker sig ofta "se längre" än sina medmänniskor (ibland gör de detta, men ibland så projicerar de in människor i den utvecklingsnivå som de själva nyss lärt sig att distansiera sig från), men ofta är det faktiskt så att det finns andra människor som "sett längre", och här behöver vi en kultur, något som kultiverar oss, och får oss, att "se längre". Problemet är att människor är för ivriga i att ta denna roll. Jag har "svaren", men samtidigt så har jag inte "svaren" eftersom jag inte kan kommunicera dem till er om ni saknar tillit och projicerar halmgubbar. Den enda resursen som egentligen behövs är tillit, tillit till sig själv och till till andra människor.
...
J R Auk skrev:Vad skulle du säga om du sökte någon för att hjälpa dig i ett projekt och sökte en specifik person och denne efter att du tagit in den i projektet och ödslat mycket tid för att förklara syfte, mening, metod du brukar osv, säger att den inte alls fyller positionen du eftersökte. Personen ville bara se hur väl denne kunde manipulera dig genom att spela på dina förväntningar för att du skulle engagera dig vidare i personen. Blir du inte blåst på möda då?
Just nu befinner jag mig inte i den maktpositionen att kunna avgöra detta, så kanske är detta ett lyxproblem för dem med redan mycket makt? Vad kan jag säga? Kommunikation är svårt.
J R Auk skrev:Du kan inte bara vägra diskussionen om de etiska grunderna eftersom de bestämmer hur vi kan närma oss din fråga; om hur man skapar intresse och utvecklar relationer till att skapa utrymme för sexuella möten.
För om vi inte tar det här etiska perspektivet så kan vi lika gärna tala om 'attraktion' som hur i jag finner attraktion till någon annan. Och om 'spänning' som hur jag kan skapa spänning för mig genom att våldföra mig eller dylikt.
Jag har inte sagt att jag vägrat diskussionen, jag har bara vägrat att ta diskussionen på en nivå där andra projicerar sina egna trauman på mig, och försöker skuldbelägga något oskyldigt. Jag välkomnar en etisk diskussion med utgångspunkten att du behandlar mig med tillit, som ett etisk subjekt, med etiska intentioner. Hittils har jag inte sett mycket av oskuldsfullhet och tillit, snarare blir jag bemött av farhågor och misstro.
J R Auk skrev:Din fråga är alltså redan silad genom ett av oss alla delat normativt filter, vilket ger en kontext för frågandet som meningsgör din utsaga till att handla om hur man i ett möte skapar intresse för sig självt för den andre parten.
Misstaget du och andra gör här, är att anta att jag INTE REDAN silat min fråga genom MITT EGET normativa filter. Ni tror alltså att frågan är onormerad och vill därför normera den genom skuldbeläggning. Det jag gör då är att spegla tillbaka eran skuldbeläggning mot er själva.
En mästare på att ljuga är en mästare att se lögnerna i andras agerande.
En mästare på att agera etiskt är en mästare på att se det etiska i andras agerande.
Jag ser era etiska farhågor, och det jag säger är att de är obefogade vid denna tidpunkt, vilket inte med nödvändighet innebär att de inte är befogade vid en senare tidpunkt. Men just nu har jag inte gjort något oetiskt utöver att stipulera denna tråd som ett tankeexpriment i hur man skapar attraktion.
Ser ni manipulation i det jag skriver, så kanske detta säger mer om eran skam ni känner utifrån era egna erfarenheter av ert egna (och andras) manipulativa beteende, snarare än att det existerar "manipulativa undertoner" i min intention.
Etik handlar till stor del om att "rena sig själv". Ska man leta efter smuts hos andra bör man först kolla på sin egen skit.
J R Auk skrev:Det är alltså inte bara så att det inte finns någon given konflikt mellan de tu, estetik och etik, utan det finns en given redan förestående relation mellan de två. Som vi redan förhåller oss gentemot.
Vi börjar om. Vi antar att det inte finns någon given konflikt mellan estetik och etik. Vi antar att jag tar rollen som oskuldfull i mitt estetiska undersökande, och att du tar rollen som den med tidigare erfarenhet. Då är min fråga till dig: när, exakt, övergår det estetiska, till att göra "för stora övertramp" på det etiska? Vad är orsaken till att det estetiska gör övertramp på det etiska? Är det ett problem inom estetikens ramar, eller inom etikens ramar, eller i mötet? Jag erkänner mig som sagt här, okunnig inom området estetik.
J R Auk skrev:nytt namn skrev:de etiska argument som tas upp i denna tråd biter helt enkelt inte på mig
Så du har alltså inga problem med att ljuga och manipulera andra för att få hur du vill? Du har inga problem med rekvisita för att skapa en situation där man kan ställa sig i bästa dager? Kanske att man tex kan ha någon hota någon så att man kan "rädda" dem? Lite som en sexmaffia, där man bara behöver suga lite för att få den trygghet som maffian tagit bort genom "the game" de sysselsätter sig med. Inget problematiskt där?
Nej, här gör jag i sådant fall det "kristna misstaget" (som transversal tidigare var inne på), dvs. att rättfärdiga alla handlingar utifrån en viss intention.
Men om vi låter dig ta rollen i att agera mitt omdömme, vad får jag och inte får jag göra?
Är inte festkläder och smink rekvisita?
Det handlar kanske inte bara om att vara "ärlig" i att visa hur "grå och alldaglig" man är till vardags, utan att faktiskt kunna visa i att man har förmågan att skapa estetisk, att skönmåla och skapa något vackert att betrakta, om än om det bara är för en kväll?
Kanske är livet inte mer än de berättelser vi faktiskt skapar och lever i?
Eller kanske är det bara ett luftslott alltihopa, en verklighetsflykt, att skönmåla något som i ärlighetens namn är både fult, dumt, äckligt och tråkigt? Verkligheten och världen, är som sådan, att allt är ett skönmålat luftslott rakt igenom. Jag har även hört att Buddhisterna kallar det för Samsara, och att motsatsen till detta är Nirvana.
Etta på topplistan på Spotify just nu:
<iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/QGJuMBdaqIw" frameborder="0"></iframe>
Firework skrev:Do you ever feel like a plastic bag
Drifting throught the wind
Wanting to start again
Do you ever feel, feel so paper thin
Like a house of cards
One blow from caving in
Do you ever feel already buried deep
Six feet under scream
But no one seems to hear a thing
Do you know that tehre's still a chance for you
Cause there's a spark in you
You just gotta ignite the light
And let it shine
Just own the night
Like the Fourth of July
Cause baby you're a firework
Come on show 'em what your worth
Make 'em go "Oh, oh, oh!"
As you shoot across the sky-y-y
Baby you're a firework
Come on let your colors burst
You're gunna leave 'em fallin' down-own-own
You don't have to feel like a waste of space
You're original, cannot be replaced
If you only knew what the future holds
After a hurricane comes a rainbow
Maybe you're reason why all the doors are closed
So you can open one that leads you to the perfect road
Like a lightning bolt, your heart will blow
And when it's time, you'll know
You just gotta ignite the light
And let it shine
Just own the night
Like the Fourth of July
Baby you're a firework
Come on slet your colors burst
You're gunna leave 'em fallin' down-own-own
Boom, boom, boom
Even brighter than the moon, moon, moon
It's always been inside of you, you, you
And now it's time to let it through
Baby you're a firework
Come on slet your colors burst
You're gunna leave 'em goin "Oh, oh, oh!"
Boom, boom, boom
Boom, boom, boom
...
J R Auk skrev:nytt namn skrev:Anledningen att jag tar upp detta ämne, är för att jag i tidig ålder skippade estetik för att sätta mig in i etik. Mitt svar är då till er att ni inte studerat tillräckligt mycket etik för att hålla denna diskussion på en hög nivå, eftersom det saknas en insikt hos er om etikens begränsningar, och att det inte behöver finnas en motsättning mellan estetik och etik.
Nja anledningen lär väl knappast vara att du skippade estetik för etik. Om något så borde det väl i sådana fall vara för att du upplever en avsaknad av estetik nu, som du saknar på grund av ditt intresse för etik.
När du säger:
Om något så borde det väl i sådana fall vara för att du upplever en avsaknad av estetik nu, som du saknar på grund av ditt intresse för etik, så var det precis detta jag menade.
J R Auk skrev:Sen undrar jag, har jag tex inte studerat tillräckligt mycket etik för att hålla diskussionen på hög nivå? Jag framför väl samma sak som andra här även om jag gjort medgivande av det som du rätterligen påpekade överst. Att det inte behöver vara någon konflikt med etiken bara för att man intresserar sig för en metod eller en tradition för att kunna nå samröre med kvinnor som man.
Jo, du har nog studerat tillräckligt mycket etik. Det är därför jag tar diskussionen nu.

J R Auk skrev:Vad vill jag säga här? Jo jag vill snarare påstå att det är du som inte kan hålla diskussionen på hög nivå, då om du kunde det, skulle du bemött andras inlagor till tråden och genom bemötandet skapat utrymme för det som du ser som din riktning. Nu blir du snarare hotad. Och svarar med att säga att du "ligger på ett högre plan" och att diskussionen är diskvalificerad på grund av det avstånd vi står i till "denna din höjd". Varför inte ta den här diskussionen först, kanske syna frågeställningar (vad anser du tex om din brorsas strävan efter att "dejta flera tjejer samtidigt" eller "ligga med X tjejer"?) som uppstår i relation till ämnet. Du omtalar ju bara ensidigt problematiken som leder folk in i att söka en sån här teknik eller tradition. Du undviker sen vad jag kan se att behandla den problematik som kommer av att det är ett "trauma" eller liknande som ger praktiken dess raison.
Du skriver:
Jo jag vill snarare påstå att det är du som inte kan hålla diskussionen på hög nivå, då om du kunde det, skulle du bemött andras inlagor till tråden och genom bemötandet skapat utrymme för det som du ser som din riktning. , och detta håller jag naturligtvis med om och låt mig förtydliga: När jag säger att någon inte tar diskussionen på tillräckligt hög nivå, så är detta för att spegla "vad den andra parten gjorde", "för den andra parten", "som den andra parten, fast även påvisa att det finns flera våningar".
Det handlar alltså om flera nivåer, inte bara om två parter, med varsina två nivåer. där de projicerar in den andre i den lägsta nivån. När en konflikt av denna art uppstår, så måste jag därför påvisa att det finns flera än två nivåer, och att om båda parter ser detta, så kommer "deras egna två" att vara representerade i ett större hus.
Människor har alltså en tendens att dualisera, att skapa hierarkier med två våningar. Detta är naturligtvis fint och bra och praktiskt med att hålla oss till enkla modeller (när vi ska förklara det enkla), men det är inte särskillt klokt att "hålla oss fast" i
för enkla modeller, när vi ska förklara det komplexa.