Slumpmässig moderering #2

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
dk
Kontakt:

Inläggav dk » 06 feb 2011 14:23

Minded, detta skriver jag i all välmening. Jag sitter och läser på filosofiforum ganska ofta och har även följt ditt korståg mot Johan, Andreas och främst nn. Du skriver mycket klokt och är en tillgång på forumet, men nu verkar du ha totalt fastnat i din aggression. Du lyckas inte längre föra en sansad diskussion och häver titt som tätt ur dig personangrepp. Eller hotar att personen i fråga förlorar din respekt, om och om igen, vilket gör att man förlorar respekten för dig och har du inte tänkt på att man inte är intresserad av att få respekt från någon man inte respekterar? Du gräver din egen grop i ditt aggrobeteende. Det är synd! För du är bra.

Är det inte dags att släppa taget och gå vidare? Du kanske till och med behöver en paus från forumet några månader och få lite distans? Eller kanske byta forum. Kanske till och med starta ett eget forum och driva det i 8 år för att se om du gör det bättre än Johan?

Minded

Inläggav Minded » 06 feb 2011 15:51

lösdrivaren skrev:Minded, försök att ta kritik på rätt sätt.
Du kanske inte var den av Gud utsände helbärgargöraren som du trodde att du var.
Tagga ner, landa mjukt. Jag kan förstå att det smärtar att bli nertagen på jorden…men men vi är trots allt bara människor. Tack och lov.

Jag själv har inga problem med att ta kritik eftersom jag känner mej som en ubermännische, skrattar gott när jag  ser lowlifes göra bort sej.

Alltså, jag känner inte att jag har några problem alls med att ta kritik. Många gånger är jag rent av tacksam inför den. Men när det är kritik som inte har någon substans, så kritiserar jag tillbaks. Sånt har jag fortfarande kort tålamod med.

Och ang att landa mjukt, så känner jag inga problem där heller. Jag ser tex inga svårigheter med att vända ryggen till filosofiforum, jag skulle inte bli lidande av det, om johan i slutändan bestämmer sig för att banna mig. Även om jag låter arg, så är jag i stort, i balans. Faktum är att jag ser det just som ett hälsotecken att säga ifrån när man tycker att något är fel. Och om det inte verkar höras, så menar jag att det är relevant att inte bara ge upp, så länge motparten fortsätter med sina konstigheter. Och här kommer vi igen in på mitt tillvägagånssätt om moral och etik, att man i sådana lägen (civiliserade som vi vill kalla oss) kommer med förklaringar och motiveringar till att man gör som man gör.

Faktum är att det här i sig är realiserad filosofi, inte längre bara teori som man läser om i skolböckerna. Nu är vi reellt i gränslandet, där också skillnaderna mellan (tex) filosofi och andlighet övergår i varandra, det kritiska och omöjliga ögonblicket då inandningen övergår i utandning, för att sedan igen övergå i inandning. Det här är gränslandet för var fenomenet stol blir den benämnda 'stolen'. Det här är medmänsklighet. Och ärlighet. Det är också här man sas 'finner sig själv' (om jag ska relatera till new age och liknande populära kvasivetenskapliga strömningar). Det här är vad tex yoga går ut på (om man bara ser till principerna och för ett ögonblick bortser från fenomenet reellt implementerat).

När man söker förbjuda (sätta munkavle på) verkligheten... så kan det inte leda till gott i essens. Här är början till många sjukdomar, och i essens 'man får vad man frågar efter', och tyska undersökningar som säger att en promenad om dagen är bra för magen. Allt det där börjar i detta gränsland, kan explicit härledas härifrån.

Aja, så jag oroar mig egentligen inte mycket alls för mig själv. För mig blir allting mer och mer reellt ett, för varje dag som går. Varför också allting blir reellt separerat och distinkt, renodlat, raffinerat och sofistikerat, för varje dag som går. jag tänker mer på alla som faktiskt ännu inte har så djupa insikter om sig själva, utan blir matade med just propaganda om vem de själva ska vara. Jag är inte speciellt ute efter att sätta mig över någon. Men när någon försöker sätta sig över mig finns risken att jag blir förbannad. Speciellt när det i essens är godtyckligt. Egentligen varken vet jag eller bryr mig hur jag framstår här på forumet. Men jag kan tycka att folk inte borde uppfatta mig som en dålig människa. Men men, smaken är ju som baken. och då ber jag dem motivera varför de tycker så, och så kan jag själv backa upp mitt egna beteende med dito. Jag känner mig ganska lugn.

Aja, god be with you all.

lösdrivaren skrev:mvh
ld, min specialite "desperate housewives"

Hehe, pleasure to meet you Id. Själv är jag Mathias ;)

Minded

Inläggav Minded » 06 feb 2011 16:12

dk skrev:Minded, detta skriver jag i all välmening.

Då skriver jag också följande i all välmening;

dk skrev:Du skriver mycket klokt och är en tillgång på forumet, men nu verkar du ha totalt fastnat i din aggression.

Jag ser det snarare som att mina benämnda motparter är fast i sina gamla föreställningar om världen. Menar du att jag strikt är ensamt skyldig till de gånger då jag blir förbannad? Om du verkligen tror det, så tycker jag synd om dig. För så fungerar inte verkligheten, i så fall orsakar du dig själv mycket onödigt lidande, som varken du eller din omgivning blir gladare av.

dk skrev:Du lyckas inte längre föra en sansad diskussion och häver titt som tätt ur dig personangrepp. Eller hotar att personen i fråga förlorar din respekt, om och om igen, vilket gör att man förlorar respekten för dig och har du inte tänkt på att man inte är intresserad av att få respekt från någon man inte respekterar? Du gräver din egen grop i ditt aggrobeteende. Det är synd! För du är bra.

:lol: Jag kan inte längre föra en sansad diskussion... hahah. Jag säger det igen, anledningen att jag slutade försöka med just de här personerna var eftersom att de aldrig motiverade sina handlingar och perspektiv. Det är de som inte kan föra en sansad diskussion. Jag har sänkt mig till en nivå som liknar deras, bara att jag gör det mer explicit, där de väver in sitt i spaltmeter av annan text än just motiveringar. Jag smyger inte med det, vilket de försöker göra.

Har du verkligen följt våra diskussioner? :P

dk skrev:Är det inte dags att släppa taget och gå vidare? Du kanske till och med behöver en paus från forumet några månader och få lite distans? Eller kanske byta forum. Kanske till och med starta ett eget forum och driva det i 8 år för att se om du gör det bättre än Johan?

Lalala.. Jag förstår att du fortfarande har en del sympati kvar med johan. Ni var visst sambos? Och gott så.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 06 feb 2011 16:36

Det blir ju bara larvigt när du ska blåsa upp dig så grandiost för att du blir modererad när du kliver över gränser som andra människor finner fullt rimliga och kan enas om. Om det inte vore så att problemet ligger hos dig, utan att det är jag som ska lära mig något så misslyckas du att kommunicera detta. Det finns flera människor som anser sin egen grandiositet ska få företräde och att de ska särbehandlas, men de blir till slut bannade från forumet då ingen är större här än de regler alla kan vända sig till för att värna sig själva. Du kan således inte passera mig på annat sätt än att få mig att ändra uppfattning. Bördan ligger på dig, och när jag till slut ser att du inte har något att komma med så kommer jag inte att tillåta dig att ta mer plats på bekostnad av andra. I den mån jag är oförmögen att förstå, då det är en brist hos mig själv, så har du inget annat val än att finna dig i att fortsätta skriva på ett forum med dåliga moderatorer, eller lämna det därhän. Du kommer inte att ges utrymme att fortsätta att kritisera samma sak gång på gång när jag inte ser någon substans. Personligen skulle jag aldrig fortsätta skriva på ett forum som har dåliga moderatorer. Det skulle vara ohållbart även om jag skulle gilla de andra skribenterna. Då skulle jag hellre snacka ihop mig med dessa och dra till ett annat forum.

I detta fall är det inte ens frågan om "kritik". Du har helt enkelt bara blivit modererad då du gör personangrepp på en person som vänder sig till forumets regler för att värna sig själv. Försök inte vända dessa övertramp från din sida till heroiska proportioner som ska vara till din fördel. Det är en kausalitet som jag inte köper, och förhoppningsvis inte andra heller. Ta det för det är och lägg ner dina haranger och fortsätt med det som är av vikt.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 06 feb 2011 16:48

Det räcker dessutom med en sådan här tråd, så jag slänger denna som redan i sin titel är ett dumt påhopp på en moderator. Den andra moderatorkritiktråden får räcka. Starta inga fler sådana här trådar nu.

Minded

Inläggav Minded » 07 feb 2011 19:54

Seriöst johan, vad gör det för stor skillnad om den här tråden ligger kvar? Jag avsåg kopiera hela alltet till den andra tråden, men det blir bara konstigt, eftersom den här är på 2 sidor.

Den där regeln som säger att det inte får finnas dubletter av trådar är förresten flawed den också. Vad spelar det för roll om det finns trådar som liknar varandra? Vad spelar det för roll att uppdelningen i underforum inte är perfekt? För innan den senare är, så är det bara hyckleri av dig att slå ned på en enskild tråd såhär. Då är det inte längre reglerna du är mån om att tillämpa, då gäller det snarare en diskussion du inte vill föra, eller en person som du vill tysta.

Förresten, jag tänkte be dig svara på allting jag skrivit häri. Eller nej förresten, jag tror det mesta handlar om Andreas den här gången. Det är han som har betett sig klandervärt åt den här gången. Det är han som får svara.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 feb 2011 20:02

Vad säger att det inte blir en slumpmässig modereringstråd #3? En räcker tycker jag. Tar en massa plats och uppmärksamhet från forumets väsentliga diskussioner.

Då låser jag den andra tråden med hänvisning till denna, så att inte båda bumpas upp.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 07 feb 2011 22:13

Beklagar dålig quotering, men till Minded i alla fall...

Andreas skrev:
Minded skrev:
nytt namn skrev:
Minded jag har inte pm:at Andreas

Det är bra när du lägger ditt kärnfulla såhär i början av din post. Ok, då ber jag om ursäkt för min anklagelse att du skulle pmat honom.

Andreas, det betyder att du handlat på eget bevåg? Laughing Jes, nu har du fångat min uppmärksamhet. Nu ser jag fram emot en motivering. Haha, det är lite som att sitta och vänta på en rolig historia... Men känn ingen press Wink

Jag läser inte allt. Det inlägg av dig som jag deletade hade på några få rader tre förolämpande namngivningar. Detta stack ut och jag deletade det. I mitt tycke inte något att göra en större historia än så ikring.

Om du vill ta bort någonting så får du fanimej läsa vad som står först. Att du (ni) ska förstå det sagda innan du (ni) tar bort det vågar jag knappt ens drömma om längre. Fy fan säger jag bara. Ni får gärna i fenomen förklara vilken skillnaden reellt är mellan det här och bokbål. Men det vill ni säkert inte, för ni vill inte att det här (ni själva) ska ifrågasättas. Låt oss alla bara fortsätta som om ingenting hade hänt, liksom. Fy fan.. Det här är personangrepp mot mig!

Och att du bara tar bort det utan chans att återställa det????? Jag blir så jävla arg på dig så jag vet inte vad.. För det är så jävla idiotiskt agerat av dig!! Och du ska kallas moderator... du har fan en titel som innebär ett ansvar!! Uppenbarligen fyller du inte ut tröjan som detta innebär, när du dessutom inte vet bättre än att mena dig ha rätt i det här fallet! Det är lika jävla idiotiskt som att luta sig tillbaks och skylla på reglerna, när det är johan själv som sätter dem. Det här handlar förvisso om dig, men du tar ju efter honom i sätt, eftersom att han är huvudmoderator. 'Det är inte jag som vill slänga era poster i soptunnan, jag agerar bara efter reglerna...' (läs med förlöjligande tonfall.) Jävla undanflykter.

I någon av mina trådar skrev jag att ni påminde ming dels om kina (i att man inte får kritisera regimen, eller här, höja rösten), och dels om moderaternas fredrik reinfeldt. Det tål för er att höras igen, för det ligger en jävla massa i min liknelse. Trots att jag låter arg, även i detta nu. Jag får för mig att de flesta av er inte är moderater (eller kineser), eller åtmistone inte vill kalla er det - men ärligt talat, ser ni inte att likheterna är slående?????

Reglerna ni har satt upp är förklädd fascism. Inget annat. Fy fan, vilket hycklande det är från er. Om och om igen. Tacka fan att jag blir lack på er! 'Jag tror på allas lika värde...' (läs igen med förlöjligande röst.) Tjena.

Och för min upplysnings skull; Tar ni detta som ett angrepp mot era strategier? Eller som ni propagandamässigt och felaktigt vill kalla det; 'personangrepp', bara för att jag blir förbannad på er, eftersom att ni agerar som skit.

Först ska jag erkänna att jag har lite svårt att relatera till dina känslor. Jag har lite problem med att få ihop bilden av dig som person. Du är alltså spontant arg?

Ok, med lite tid och koncentration tror jag att jag kan relatera till det. Som jag ser det ligger det mycket gammal eller latent vilande forumdynamik i det här. Känslor som du delvis nu väljer att manifestera. Det är proportionen av spontanitet / vald manifestering som jag har svårt att genomskåda. Förstår du vad jag menar?

Kan inte lova att jag tar mig full tid till att utreda detta nu (närmsta veckan pga min situation privat), men om du har seriöst engagemang/agg behöver jag ditt ärliga svar på dessa frågor som en start.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Minded

Inläggav Minded » 08 feb 2011 20:10

Hur i helvete är det relevant hur jag är som person??? (Svara inte på detta, för det är helt irrelevant i den här kontexten.)

1. Läs det jag skriver. 2. Svara på det du läst!

Eller i ett enda steg; Svara på det jag skriver!

Minded

Inläggav Minded » 08 feb 2011 20:24

Johan Ågren skrev:Vad säger att det inte blir en slumpmässig modereringstråd #3? En räcker tycker jag. Tar en massa plats och uppmärksamhet från forumets väsentliga diskussioner.

Vad spelar det för roll om en #3 kommer sen senare? Du hänger fast dig så mycket vid dina regler som gudomliga, att du glömmer själva anledningarna till dem. Vilken är den enda anledningen att man delar upp ett forum i underkategorier? För att lättare kunna hålla en ungefärlig ordning bland posterna och de ämnen dessa generellt behandlar. Betyder det att underkategorier är inherent korrekt och att allting är lätt att kategorisera i någon, och enbart en, av dessa? Nej. Varför döper man trådar till att heta olika namn? För att lättare hålla ordning bland dem, och för att ge en känsla av vad de kommer att handla om.

Men att strikt bara hålla sig till en tråd, när det egentligen är flera som kan tänkas behandlas - vilket exakt är fallet här, den ena tråden handlar om dig, där du behöver försvara dina handlingar, ch den andra, den här, handlar om Andreas, där han behöver försvara sina handlingar.

Vad i helvete finns det för anledning att vilja gruppera ihop flera trådar såhär, så man till slut bara får en på 20 sidor? Tycker du det underlättar någonstans? Nej, då kapar man dem istället, och gör nya trådar, och låter gamla falla till botten. för de är inte längre aktuella.

I det här fallet dock, finns aspekten av att du inte gillar att vara i strålkastarljuset för att du har agerat klandervärt. Eller finns det här inskrivet i dina gudomliga regler också? Att trådar som behandlar kritik om moderatorerna bör vara grupperade till en enda, även om de egentligen behandlar olika personer? Jag såg den inte sist jag kollade. Men så ändrar du lite titt som tätt där också. Godtyckligt, faktiskt.

Dessutom, citat från den numera stängda 1a tråden, den som handlar om dig. Du har fortfarande inte svarat på frågor som jag ställde till dig här i den här, vilket jag väntar med spänning på. Men jag vill också peka på det här som du skriver (notera speciellt min fetmarkering):
Johan Ågren skrev:Ja det var off topic, då du gick in med din personliga dust med Nytt Namn på en nivå som inte berörde sakfrågan Nytt Namn hade för avsikt att diskutera. En sakfråga som man visserligen kan spåra till era tidigare duster men ska i sig inte förminskas till densamma. Det gjorde Nytt Namn klart och bad mig moderera. Jag skulle inte ha slängt det om inte Nytt Namn påpekat det. Jag modererar inte så längre då det är så pass relativt vad som faktiskt är OT. Påpekas det bedömer jag rimligheten, och tar också extra hänsyn till trådskaparen.

...Och titta sen vad du till och med döper tråden i soptunnan till:
Johan Ågren skrev:Rensar bort offtopic moderatorkritik

Igen, min fetmarkering. Vad i helvete??????!?!?!?!?!?!?!!?!!!?!?!?

(Ja, tolka det som en fråga kopplad till trådens rubrik.)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 08 feb 2011 21:31

Det här är onödigt tjafsande i min värld. Du får nöja dig med den respons du fått av mig redan då jag inte ser något gott komma ut ur detta. Visst kan jag bjuda på min tid, men då måste jag se någon form av ljusning och inte att situationen tar än absurda proportioner. Jag rekommenderar starkt att du prövar dina vingar på lite andra modererade forum. I huvudtaget tar och mognar några år till och lär dig samtala med andra människor. Det tror jag kommer göra dig gott.

Anledningen till att jag tillåter den här typen av trådar är att jag vill förvissa forumets användare om att det inte råder något fuffens. Nu har du blottat din orimlighet inför forumets användare, men är inte medveten om det själv. Du tror fortfarande att du har en poäng med att jag och Andreas begår övergrepp när vi i själva verket tagit bort sådant som klart faller på moderatorernas otacksamma lott att göra. Det är du som inte klarar av att föra dig på ett forum. Det är således orimligt att du ska få uppmärksamhet, att dina trådar bumpas upp, på bekostnad av forumets övriga aktivitet.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 08 feb 2011 22:26

Jag sympatiserade med Minded när han startade tråd om en annan användares avstängning. Då tyckte jag Johan var oresonlig som bara tvärt slängde det i Soptunnan. Själva avstängningen kunde jag ha förståelse för och acceptera, men jag upplevde det inte som självklarhet att han borde blivit avstängd, och därför uppskattade jag att någon ville väcka diskussion. Sen när Minded startade en ny tråd, hamnade den också i Soptunnan, men jag tycker att Johan då gav mer tillfredsställande svar. Vid en tredje och fjärde ny trådstart tycker jag Johan visade verkligt tålamod, gav bättre svar för varje gång, och jag upplevde honom inte längre som oresonlig. Tack vare att Minded var ihärdig lyckades han pressa fram mer resonliga svar från Johan.
Ändå tycker jag det var lite synd att allt skulle hamna i Soptunnan. Innan hade jag aldrig knappt lagt märke till Mindeds inlägg, men här tycker jag att han skrev vackert och berörande. Och visst kan man tycka det inte hör hemma i filosofidelen. Men det finns också en massa trådstarter som startas i "filosofi" som inte berör mig, som jag inte värderar som filosofi, och de får alla stå kvar.

Det viktigaste som jag ser det är att inte bara sopa allt under mattan, men det sker ju inte nu heller, när det faktiskt får vara en aktiv tråd i feedback-delen där man kan diskutera moderering. I tjafset mellan Minded och nytt namn m fl har jag inte upplevt att det skett dålig moderering. Upplever det nu som att Minded är trångsynt och oresonlig, men försöker ha öppet sinne och acceptera att jag kan ha fel.

nytt namn, Andreas och Johan är vanliga människor, inga monster. Inte heller Minded.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 08 feb 2011 22:58

Det är fortfarande min policy att inte tillåta diskussioner om avstängda användare. Däremot är det OK att diskutera de principer som råder vid en avstängning. Det är inga avancerade regler. Användare faller helt enkelt då de inte kan respektera andra användare utan kränker dem av en eller annan anledning som de tycker är befogad. I deras blindhet är jag då tvungen att gå in som domare och visa att det inte är OK. Det är ofta en omöjlighet att få ett positivt gensvar då samma blindhet som låg till grund för kränkningarna fortsätter att råda i den vidare logiken. Min bedömning blir här rådande och absolut till det att någon lyckas övertyga mig om annat. Det är hur som helst relativt sett orimligt att se på mitt agerande som moderator som särskilt petigt eller att jag är hård. Den relativa uppfattningen att det ändå är så är att forumet efter så pass många år har fått en extremt fri form som är mycket mer tillåtande än vad många skulle vilja ta i med tång. Det är snarare ett exempel på frånvaro av styre och tillrättavisande, på gott och ont. Vilket gör Mindeds reaktioner än mer irrelevanta och faktiskt rätt så irriterande för mig som gett användarna detta förtroende. Men det är klart att det slutligen slår tillbaka vilket jag tagit upp i tråden "ett forums evolution": http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=4753

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 08 feb 2011 23:07

Jag saknar Rising som moderator. Han kunde säga ifrån hårdare än mig men hade en annan karaktär så att han kunde göra det utan att hamna i klistret:

Rising skrev:Moderering!

App app! Inget sådant trams i tråden!

Vi har högt i tak här på filosofiforumet, men meningslösa personangrepp har vi ingen plats för.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 08 feb 2011 23:59

Jag tycker du och Andreas fungerar bra tillsammans, ni känns trygga.

Ibland kan jag känna mig lite besviken om det är nån tråd jag verkligen bryr mig om, så loggar jag in och ser att det är en massa nya inlägg där som bara är off-topic. Men ingen big deal egentligen. Tycker ändå det fungerar bättre än typ alla andra forum jag varit på. Jag vet att jag själv skriver en del off-topic ibland, men försöker undvika det om jag bedömer att det är ett seriöst ämne, där det finns aktiv diskussion. Fräcka kommentarer och förolämpningar a la lösdrivaren tycker jag personligen ofta kan vara berikande för diskussionen (såklart det kan gå till överdrift dock).

Återgå till "Feedback"