Är massmord på civilbefolkning berättigat

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

BoS

Är massmord på civilbefolkning berättigat

Inläggav BoS » 18 feb 2011 08:40

under vissa omständigheter? - Vad tycker ni? - Har frågan ett entydigt svar eller är det en besvärlig bedömningsfråga där man måste väga för och emot och noga begrunda vad som hänt innan?

Kärnvapeninnehav t ex kan ju bara motiveras, om man är beredd till massmord på civilbefolkning. - De kan inte användas till något annat.

Man kan fråga sig, om man allmänt i USA och GB fortfarande anser bombningarna av Tysklands tätorter med runt fyra miljoner dödsoffer berättigat och på vilka grunder.

Tyskland som nation har ju tvingats distansera sig från sådant beteende men det var ju faktiskt den segrande sidan som började med avsiktliga massiva angrepp mot civila i avsikt att ta död på maximalt antal. Man hade t o m uttryckligen hotat med denna sorts krigföring i mellankrigstiden som en varning åt Tyskland.

En intellektuell utmaning: Formulera en generell regel kortfattat enligt vilken bombningen av Tysklands tätorter var enligt reglerna men inte utrotningslägren.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 feb 2011 09:44

Civilbefolkning representerar, genom att kunna röra sig någorlunda fritt i miljön en högre politisk mobilitet,
och innehar därmed ett högre samhällsansvar än lägerfångar.

Tillkommer att militären rör sig mitt ibland befolkningen.

Tilkommer att befolkningen bidrar till att upprätthålla militären.

Av dessa skäl är civilbefolkning ett legitimt mål för attack.

dessutom...
Babykiller rulez, because baby just grow up to become terrorist.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 18 feb 2011 10:49

Krig är i huvudtaget en väldigt pragmatiskt tillställning.

I den mån man bedömmer att civilbefolkningen sluter upp i ett rungande "ja" och på så sätt utgör en homogen enhet med de direkt stridande enheterna, och indirekt arbetar hårt för att stödja de direkt stridande enheterna, så är det nog mer befogat med civila dödsoffer än när civilbefolkningen framstår som ett offer för en militär organisation. Att sedan civilbefolkningen är kulturellt präglade/manipulerade till den grad de framstår som krigshetsande (eller om det är ren propagande från den stridande motparten) är en vidare frågeställning. Vilka är egentligen skyldiga och vilka är enbart olyckliga offer? Soldaterna är i så fall lika oskyldiga då de präglats på samma sätt och tvingas ut i kriget.

Så nej, det är inte befogat att döda andra människor i huvudtaget; vara sig civila eller soldater, och eventuella beslut att döda civila grundar sig helt på hur man ser på dessa människor; om de är goda eller onda. Alltså något primitivt. Det går inte att applicera filosofi på krig då det i stort sett är filosofins motsats. Det uppstår i motsats till återhållsamhet, inlevelse och reflektion.

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 18 feb 2011 10:54

Jag tycker att man ska undvika civila offer i krig så mycket som möjligt.
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 18 feb 2011 11:30

Så du menar att civila offer är nödvändigt ont?
Allt för "sakens" skull oavsett vem?
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Är massmord på civilbefolkning berättigat

Inläggav freddemalte » 18 feb 2011 12:40

BoS skrev:under vissa omständigheter? - Vad tycker ni? - Har frågan ett entydigt svar eller är det en besvärlig bedömningsfråga där man måste väga för och emot och noga begrunda vad som hänt innan?

Kärnvapeninnehav t ex kan ju bara motiveras, om man är beredd till massmord på civilbefolkning. - De kan inte användas till något annat.

Man kan fråga sig, om man allmänt i USA och GB fortfarande anser bombningarna av Tysklands tätorter med runt fyra miljoner dödsoffer berättigat och på vilka grunder.

Tyskland som nation har ju tvingats distansera sig från sådant beteende men det var ju faktiskt den segrande sidan som började med avsiktliga massiva angrepp mot civila i avsikt att ta död på maximalt antal. Man hade t o m uttryckligen hotat med denna sorts krigföring i mellankrigstiden som en varning åt Tyskland.

En intellektuell utmaning: Formulera en generell regel kortfattat enligt vilken bombningen av Tysklands tätorter var enligt reglerna men inte utrotningslägren.

Hej BoS

Vad som är berättigat och inte, brukar oftast vara baserat på kontext. Om vi på något sätt skulle få reda på att Vintergatan har över 100.000 planeter lika jorden befolkade av människor och i samma stund få veta att en framtida generation här på jorden kommer att utplåna hela vår galax, skulle det då vara berättigat att spränga hela jorden för att öka chanserna för den resterade mänskligheten i Vintergatan?

Visst, ett galet tankeexperiment, men kan förhoppningsvis ändå peka på att ordet berättigat ofta refererar till ett fenomen som baserar sig på vad vi värderar utifrån gällande omständigheter och kunskap om världen.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 18 feb 2011 12:54

Fredde, är du påverkad av JC:s femtielvamiljarder galaxer?
Alltid i en annan galax, inte våran och våran lilla planet.
Jag äcklas av din intellektualisering av folkmord.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 feb 2011 13:02

lösdrivaren skrev:Fredde, är du påverkad av JC:s femtielvamiljarder galaxer?
Alltid i en annan galax, inte våran och våran lilla planet.
Jag äcklas av din intellektualisering av folkmord.

Hej lösdrivaren

Jag har inte uttalat mig om folkmord, jag skriver om begreppet berättigad.

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 18 feb 2011 13:08

freddemalte

Kan man överhuvudtaget acceptera och säga att det är ok med massmord?
mvh

German Timofejev

www.rustravel.se

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 18 feb 2011 13:18

german.timofejev skrev:freddemalte

Finns en annan tråd där främst J R Auk debatterar huruvida antalet människor är avgörande. Om antalet är avgörande så hamnar vi i en relativsim. Kan inte hitta tråden dock.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 18 feb 2011 13:21

Lösdrivaren,

jag stänger av dig nu på en vecka. Dels på grund av att dina senare inlägg spårat ur, men också i förebyggande syfte. Du verkar ta ut dina aggressioner på alla just nu så fort du hittar minsta tåt att dra i. Välj dina fiender bättre.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 feb 2011 13:22

Hej german.timofejev

Din fråga är lite luddigt formulerad, så jag får försöka svara lite utifrån olika aspekter här:

Ordet man (i frasen "kan man") refererar ju inte till någon särskild person. Så om du avser vem som helst med ordet man så kan jag ju inte svara på om det finns någon som accepterar folkmord, av den enkla anledningen att jag inte kan fråga alla hur de ser på saken.

En mer välvillig tolkning av det du skriver är:
Om du med din fråga egentligen undrar om jag kan acceptera folkmord så blir svaret att jag inte kan se något bra med det.

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 18 feb 2011 13:54

freddemalte

Då formulerar jag om min fråga.
Ska det vara allmänt acceptabelt med massmord? Går det att försvara mord överhuvudtaget?
mvh

German Timofejev

www.rustravel.se

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 feb 2011 14:15

Då formulerar jag om min fråga.
Ska det vara allmänt acceptabelt med massmord? Går det att försvara mord överhuvudtaget?

Hej german.timofejev

Det verkar som att "det går" att försvara mord (åtminstone de som utfört handlingen) eftersom det finns de som gör så (t.ex. advokater), men om jag ska tolka dig välvilligt även här så tror jag att ett samhälle mår bästa av att ha som policy att inte acceptera mord*, då det annars skulle ske betydligt fler mord än nu (gissar jag).

Vid en massaker, där en person skjuter vilt omkring sig och verkar ha som mål att döda så många som möjligt, händer det ju att någon skjuter gärningspersonen. Är det mord?

Kan du specificera frågan så att jag vet vad du vill att jag ska ta ställning till, ty detta är inte några enkla saker!

*Obs! Jag är alltså lite osäker på vad som i sak avses med begreppet mord, så beskriv gärna närmare vad du avser för typ av handling.

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 18 feb 2011 14:26

Då kan vi utgå att massmord är mord av många människor som begås av staten. Är sådana mord acceptabla?
mvh

German Timofejev

www.rustravel.se

Återgå till "Politik och samhälle"