Sokrates tråden!
Moderator: Moderatorgruppen
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!
Sefket Ramovic skrev:t.ex den sanna tron, är den tro som framkallar mest kärlek inom dig själv,
inom ramarna för vad som är logiskt, baserat på de erfarenheter vi har av
allting, och genom vårt medvetande är vi medvetna om att den tro vi valt, är sann
varför är kärleken måttet? eftersom då vi inser sanningen, nämligen att
vi utifrån enbart våra erfarenheter, och vår logik
inte kan nå sanning, inser vi att alla talar isåfall
sanning och detta gör att vi fylls med kärlek till
allt och alla, och då förstå vi att sanningen och
kärleken hör ihop, den ena framkallar den andra
Ok, men jag håller inte reda på hur mycket kärlek jag kände förra året denna dag. Gör du det? För du dagbok över kärleken inom dig, dag för dag, minut för minut? Är det ett rättvist system? Fungerar det bra? Har du en kärlekskurva i nått statistikprogram på datorn som du jämför med den nuvarande tron?
Vad är logiskt då, enligt dig? Förklara vad som är den sanna tron, enligt dig, eller är detta hemligt? Varför pratar du inte klarspråk? Jag förstår fortfarande inte vad detta har att göra med trådens introduktion. Är detta någon form av hjärntvättning? Först läser jag vad en förpackning ska innehålla, men när jag öppnar den så hittar jag det inte. Är det ett trick för att avslöja en viktig lära till mig? Återigen, ett tips från livet som försöker påminna mig om att jag egentligen ingenting vet, och att mina basic-sinnen är mer skarpa än min tanke. Hör jag en hund komma skällande och vänder mig om och ser den komma springande mot mig, så vet jag ju om det och agerar efter det. Det är verkligt! Men säger min tanke åt mig att "kl 13.22 så kommer tåget" eller "jag tvättar dessa kläder i 60 grader", så kan något gå åt skogen! Då är det bra att ha "jag vet att jag inte vet" någonstans i bakhuvudet så att efterchocken inte blir så stor sen när man ligger i sängen och tänker på vad man gjorde för fel med tvättmaskinen som gjorde att nått blev fel med kläderna.
"Jag vet att jag inte vet" handlar om att gå till sängs och lägga sig där och inte veta vad som händer sen, för vad vet jag egentligen? Vad kan hända i sängen? Vad kommer jag att tänka i sängen? Jag vet inte! Alltså vet jag att jag inte vet. Jag vet också att jag vet att jag vet att jag inte vet, och jag vet att jag tänker! Men jag vet inte varför jag tänker! Jag vet inte att jag finns, eftersom jag vet inte vad det är som finns. Vilken del av mig är det som finns mest? Hur gör jag för att finnas? Är det jag som gör att jag finns? Nej, och åter nej. Jag vet inte. Jag vet inte det. Jag vet att jag inte vet.
Sefket Ramovic skrev:Zokrates skrev:Hur låter en kollibri sefket, låter det vacker eller hemskt?
vet inte... men den ser vacker ut iafall.
pröva formeln,
har jag fel så har jag fel,
har jag rätt så kanske jag vet något?
Människor är inga ärthjärnade fåglar och att låta alla människor leva på nektar hade ju tagit bort födan för alla andra arter som är beroende av det, så kollibrin blir ju ingen bra liknelse likväl.
Har jag rätt eller fel?
Ja, vi tar ett exempel.
DSK anklagas för ett sexuellt övergrepp, en städerska påstår att han tvingat till sig oralsex. Polisen finner DNA på hennes kläder.
Endast 2 personer, städerskan och Strauss-Kahns vet sanningen, båda två vet att bara en av dem hävdar sanningen,
båda två vet dessutom vem av dem som talar sant och vem som ljuger.
Så vem av dem ljuger och vem talar sant, av det vet vi ingenting, vi har ingen aning med andra ord och allt vi kan göra det är att spekulera.
Sanningen enligt DSK
Jag hade precis duschat efter en snabb handtralla i handfatet, gick därefter ut i rummet och överraskades av en färgad städerska, när hon såg mig ursäktade hon sig, blev generad av att se mig varpå hon gick därifrån. Jag hade bråttom att komma iväg till flyget, glömde min mobil, synen av städerskan gjorde mig stressad helt enkelt. Vi har inte haft sex, ej heller någon fysisk kontakt.
Sanningen enligt städerskan
Jag trodde att Mr Kahn-Strauss hade checkat ut, jag knackade på dörren, då ingen svarade gick jag in i rummet för att börja städa. Ut ur badrummet kom en naken man, han kastade sig över mig och tvingade mig att suga av hans kuk genom att hota att han skulle rapportera mig för att jag klev in i rummet utan att veta ifall gästen var kvar, självklart sög jag i det läget då jag var rädd för att förlora mitt jobb. Nej, jag visste inte vem Mr DSK var, hade aldrig hört talas om honom tidigare.
Sanningen enligt mig, hur fan skall jag veta den, jag var ju inte ens där, så spelar det då någon roll om det är 12 jurypersoner och en domare som inte var där, gör det till eller från, nej, fortfarande kan ingen utomstående säga vem som ljuger, däremot kan de bestämma sig för att endera av dem är mer trovärdig genom att kalla in karaktärsvittnen som t.ex hotellreceptionisten som efteråt hävdar att flörten var en invit upp på rummet från DSK vilket klart ställer han i en sämre dager, liksom hans tidigare snedsteg som självklart dras i ljuset.
Den enda sanningen vi verkligen känner till är den vi själva skapar genom våra handlingar.
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- Harald Davidsson
Sokrates tråden
Det är bra, Sefket, du ifrågasätter hela existensen av faders-arketypen, som alltså består av en MEDVETEN pseudo-ordning, trampar ner hela detta spöke i skoskaften, men jag är ingen bra medlem just nu, jag ska till polisen, se det onda i ögonen strax, jag har bara läst några inlägg,
fast Sokrates har aldrig sagt att han inte vet någonting, för det är inte den teorin han försökte driva, men han sa att visdom är att veta hur lite vi vet,
det är du som säger att vi inte vet någonting,,men det spelar ingen roll ifall du eller Sokrates sagt det, för det är precis vad som behövs i världen i dag, någon som krossar alla dessa falska utsagor som bär upp den globala sociala organismen,
allt som ska dö är falskt,
en sanning som kan hjälpa oss komma ut ur mörkret.
fast Sokrates har aldrig sagt att han inte vet någonting, för det är inte den teorin han försökte driva, men han sa att visdom är att veta hur lite vi vet,
det är du som säger att vi inte vet någonting,,men det spelar ingen roll ifall du eller Sokrates sagt det, för det är precis vad som behövs i världen i dag, någon som krossar alla dessa falska utsagor som bär upp den globala sociala organismen,
allt som ska dö är falskt,
en sanning som kan hjälpa oss komma ut ur mörkret.
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
Sefket Ramovic skrev:Marko skrev:utifrån vad vi vet så kan vi göra en uppskattning.
Just nu när du läser detta så vet du att det existrar i din tanke.
Du får dra slutsatser om vad detta är kopplat till och skapa en mening.
Vi vet en massa saker och än mer är vår okunskap.
Men vad tycker du om den OBJEKTIVA SANNINGEN Marko,
stämmer det att ingen vet om den, för om ingen vet om den,
kan ingen av oss något, och vad får då vetenskapsmännen
att tro att de vet något?
Men förresten faktiskt så pratade jag med Proffessorn
för hela Vetenskapskursen i vetenskapsfilosi, här på Göteborgs Universitet
Och hon sa till mig att något sådant såsom Objektiv-kunskap inte fanns.
Däremot berättade hon att dessa människor driver igenom sina planer
genom falska premisser, de är alltså alla troende människor,
med sina egna små religioner, och de får lögnen att framstå som
sanningen genom att inte hävda "vi är religiösa, vi tror på våra
metalliska mät-instrument, de är våra gudar, allt de säger är SANT SANT SANT SANT SANT.".
Den objektiva världen mäts av våra sinnesorgan.
Sen använder vi olika verktyg för att förstå och tolka vad dessa sinnen ger.
Vetenskap är när vi allla testar oss fram med dessa sinnen och försöker utesluta feltolkningar.
Vi är alla experter på vårat eget närområde och har samlat information i ett helt liv om våran objektiva värld.
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto