Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Matteuppgift för någon i åk 5: Vilka tal ska stå i den sista figuren (där frågetecknena är alltså)? Rita av figuren och skriv rätt tal i rutorna.
3 5 7 ?
1 2 2 3 3 4 ? ?
6
3 3 är visst helt rätt t ex. Stackars ungar när de kommer till högskoleprovet... Vilken otjänst att formulera frågorna så. Dessutom kruxar det till sig ytterligare att som jag såg 3 5 7 9, undre vänstra siffran 1 2 3 4, högra siffran 2 3 4 5. Och javisst 4+5=9 men så såg jag det inte även om det stämmer.
3 5 7 ?
1 2 2 3 3 4 ? ?
6
3 3 är visst helt rätt t ex. Stackars ungar när de kommer till högskoleprovet... Vilken otjänst att formulera frågorna så. Dessutom kruxar det till sig ytterligare att som jag såg 3 5 7 9, undre vänstra siffran 1 2 3 4, högra siffran 2 3 4 5. Och javisst 4+5=9 men så såg jag det inte även om det stämmer.
Skogsälvan skrev:Matteuppgift för någon i åk 5: Vilka tal ska stå i den sista figuren (där frågetecknena är alltså)? Rita av figuren och skriv rätt tal i rutorna.
3 5 7 ?
1 2 2 3 3 4 ? ?
6
3 5 7 9
12 23 34 45
Bonusrad
48 95 142 189

Zokrates skrev:Skogsälvan skrev:Matteuppgift för någon i åk 5: Vilka tal ska stå i den sista figuren (där frågetecknena är alltså)? Rita av figuren och skriv rätt tal i rutorna.
3 5 7 ?
1 2 2 3 3 4 ? ?
6
3 5 7 9
12 23 34 45
Bonusrad
48 95 142 189
(3x5-1)/2 >> (5x7-1)/2 = 17
.. 1 22 33 44 55
Skogfen,
Vi får lära oss av ungarna, en bra refresh : ))
Jag ser framemot när min son läst ut sql databaskursen, han ska få lära mig hur det fungerar.
Jag jäser belåtet efter en god middag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
imorrn har jag sista tentan för terminen.
sen åtminstone tre månader fri. jag kan göra vad jag vill. vad gör man då?
reser? eller stannar vid fasta punkter?
ska jag spela poker?
ska jag söka jobb i vården?
träffa människor?
läsa
skriva
tänka?
ska jag försöka reda ut det med tjejen, som fortfarande inte kan ge klartecken om hon vill va tillsammans med mig?
sen åtminstone tre månader fri. jag kan göra vad jag vill. vad gör man då?
reser? eller stannar vid fasta punkter?
ska jag spela poker?
ska jag söka jobb i vården?
träffa människor?
läsa
skriva
tänka?
ska jag försöka reda ut det med tjejen, som fortfarande inte kan ge klartecken om hon vill va tillsammans med mig?
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Lite lustigt hur minnen kan snubbla upp så där huxflux. Nu tänker jag på några snapshots från en promenad när jag var liten. Det var jag, pappa och min svarta pudel. Pudeln hette Nina. Det var mammas idé. Tror att det beror på att min moster var volontär i afrika och mamma tyckte väl att det lät som en söt, liten svart flicka. Hon tyckte om att klä mig sött också, som en liten docka. Kommer ihåg hur gruset knastrade under mina lackskor och hur jag kisade mot solen eftersom min solhatt hade sitt brätte uppfällt bakåt. Jag måste ha varit sju eftersom jag fick Nina då och för att hon fortfarande var valpig. Vi stannade på en bro. Pappa lyfte upp Nina över räcket och hon började simma i luften. Jag började gråta och sa till pappa att sluta, att hon blev rädd. Pappa skrattade, släppte ner henne på marken, klappade mig på axeln och sa något i stil med att vi klarar av mer saker än vi vet. Sedan satt vi på en äng. Jag tittade på myror och en nyckelpiga som kröp på min hand. Allt var så stort när jag var liten - allt utom problemen.
Skogsälvan skrev:Då håller jag tummarna att det går bra för dig på tentan. Och på sommaren tycker jag inte att du ska missa att plocka smultron iallafall :)
Jag har varit och köpt lite jordgubbar nu, passar bra med jordgubbspaj-sången då:
<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/RQBE5stMS0M" frameborder="0"></iframe>
Glad sommar!
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Att du är en tjej?! :)
Det är som med smurfarna. Alla olika smurfarna har olika egenskaper medan det är underförstått att de är killsmurfar allihop. Men det finns ju en smurf vars "egenskap" är att hon är tjej, lilla smurfan. På så sätt görs män till norm och kvinnlighet till något som avviker.
På samma sätt med smileysarna, olika smileysar för olika egenskaper eller känslomässiga tillstånd medan tjej-smileyn är en egen kategori.
Lite genusperspektiv på det hela... :)
Det är som med smurfarna. Alla olika smurfarna har olika egenskaper medan det är underförstått att de är killsmurfar allihop. Men det finns ju en smurf vars "egenskap" är att hon är tjej, lilla smurfan. På så sätt görs män till norm och kvinnlighet till något som avviker.
På samma sätt med smileysarna, olika smileysar för olika egenskaper eller känslomässiga tillstånd medan tjej-smileyn är en egen kategori.
Lite genusperspektiv på det hela... :)
Återgå till "Tankar och känslor"