Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

FuturisticDragon

Inläggav FuturisticDragon » 11 jul 2011 14:34

Tänker på vad synd det är att jag sitter och räknar ner timmarna tills arbetsdagen är slut, då livet är så kort ända.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 jul 2011 22:52

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 jul 2011 13:07

Zokrates skrev:
Marko skrev:
Ranchi skrev:Om man lägger en droppe vatten i havet, sedan tar man upp en droppe vatten igen.

Är det då samma droppe?

Intressant ämne att lösa : )
Jag gillar att hitta lösningar på problem. Att påstå att det är omöjligt är inte ett bra utgångsläge..
Så jag säger att det är möjligt att man kan plocka ut samma vattendroppe, men har ingen aning om hur det skulle gå till.

Om man färgade droppen röd innan man släpper ned den i en hink med vatten, så skulle man se hur den löstes upp, redan här inser jag att en ofärgad droppe i havet vore omöjligt att fånga upp igen...

Undrar varför det är så dött här idag, det är ju söndag och skit på tv som vanligt?

Jo, Det är ju så att människan är lite klumpig och inte har koll på saker, men innebär det att saker är omöjliga och att vi inte klarar av det ?
tappar jag två kronor på marken så kan jag enkelt plocka upp dom och få dessa tillbaka som dom var (om vi bortser från att allt i rummet har förändras och ingenting någonsin kan vara som det var innan, såvida inte alla energier i universum fryst till is och vi kan gå tillbaka i tiden)

Med vattendroppen borde vi kunna göra samma sak om vi har ett verktyg som kan se varje vattenmolekyl och identifiera dem och vart dessa har tagit vägen i sin vandring i vattnet. Teoretiskt borde vi kunna finna var  molekyl och pussla ihop dem som de var innan.
Vi behöver precisisions verktyg på atom nivå och en jäkla bra dator som kan analysera vattenmolekyler i en annan miljö.
hade droppen av vatten hamnat i en miljö av olja hade det varit enklare att få tillbaka droppen. i vatten är den bara lite mer flyktig.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 jul 2011 13:24

Gårdagsnatten var skit.
Min bästa dator brakade ihop. grafikkortet och ramminnet gick samtidigt. Dessa två har fått arbeta väl.
det resulterade i att även moderkortet brann upp (någon komponent hade gått i närheten av minnesmodulerna (luktade rök)
Sten död och jag blev lite ledsen. Orka sitta vid min ena 15 år gammal dator och spela wow där spel laggen ligger på ett par sekunder och loading screens tar 2 minuter för var ny karta.. (se till att ha mycket ram i en dator, det sparar på en hel del slitage)

Murpys lag var här, ALLT gick åt pipan precis som om någon ville rå djävlas. Men jag trotsade murpy. Plockade fram ett moderkort som var sönder, den går inte att installera vare sig xp eller något annat på, den ger bluescreens och fryser till is. Har försökt ett antal gånger att lura felet. Men murphy var kvar. INGET funka. Grafiken frös och maskinen dooda sig hela tiden. Sen bad jag murphy dra åt helvete och lovade att klå upp han rejält.. skicka ett gäng demoner eller whatever.. och visst. det hade verkan.
XP går inte att installera, men på något vis så började linux och opensuse att vilja bli foglig och jag fick till en install. Allt flöt på bra.

In med graffedrivers, wine och wow.. och se på tusan, även det fungerade helt utan problem. Det flöt tillockmed bättre än i windows xp.
trotts en sämre och äldre moderkort.. men den har mer ram (just nu 3GB)  Den har klarat 10 tal omboot och varit upp hela natten.
helt utan problem och mycket arbete av olika slag.. Så det lönar sig att bli förbannad och skälla ut murphy samt att ha lite extra ram.

Rent fysiologisgt funderar jag på hur jag lyckades med att få allt att fungera, för fortfarande är ett chip sönder på moderkortet. (nvidia chippet)
Tror denna dator kommer gå ett par år nu : )..

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jul 2011 13:30

Marko skrev:
Rent fysiologisgt funderar jag på hur jag lyckades med att få allt att fungera, för fortfarande är ett chip sönder på moderkortet. (nvidia chippet)

Linux använder sig väl av grafikdrivrutinerna på ett lite annorlunda sätt än windows, har själv märkt av detta fenomenet att ett trasigt nvideachip kan funka någorlunda väl i linuxmiljö. Tråkig dag du hade förresten...

Morningstar

Inläggav Morningstar » 12 jul 2011 13:36

---

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jul 2011 13:37

Fick förresten liv i en kaputt nvidea genom att använda mig av en gaslågspenna, isolerade moderkortet med stanniol runtomkring chippet,
hettade därefter upp kortet direkt med lågan i en roterande rörelse under cirka 45 sekunder.
Grafiken kom tillbaka, men dog efter ett tag igen, men har man tur så håller det längre.

Bild

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 jul 2011 13:46

Zokrates skrev:
Marko skrev:

Linux använder sig väl av grafikdrivrutinerna på ett lite annorlunda sätt än windows, har själv märkt av detta fenomenet att ett trasigt nvideachip kan funka någorlunda väl i linuxmiljö. Tråkig dag du hade förresten...

Jo, det verkar ju som så att av ren slump så råkade installationen klara av att ignorera felsignalerna bättre denna gången.
Och jag tror du har rätt, det verkar som om linux fixar just det felen när man passerat just den delen av installen.

Tja, jag var lite ledsen och ska slakta skiten idag. Den har ett skal som jag älskar, och jag ska föra över mina diskar till den dator senare idag.
en liten äldre variant av chieftec som jag valde ut med omsorg (tog två veckor innan jag hittat en låda som passade mig)

annars är mitt drömskal till en dator thermaltake shark i borstad aluminium.. Den får leva kvar som en dröm ett par år till. (den tillverkas inte längre)

Bild

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 jul 2011 13:48

Zokrates skrev:Fick förresten liv i en kaputt nvidea genom att använda mig av en gaslågspenna, isolerade moderkortet med stanniol runtomkring chippet,
hettade därefter upp kortet direkt med lågan i en roterande rörelse under cirka 45 sekunder.
Grafiken kom tillbaka, men dog efter ett tag igen, men har man tur så håller det längre.

Bild

awesom !!, haha gillar ditt sätt att fixa problem : )
Funkar det nu så kan det funka för evigt... om inte samma fel uppstår igen förstås.
synd att just din inte gick så mycket längre.. med våra hemmaverktyg kan det vara lite surt att byta hela chip.
(jag gör det inte helst med rätt verktyg heller)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 jul 2011 14:21

Zokrates.
År 2004-2005 fick min son ta över min ena dator. Jag sa tilll honom att den kan gå sönder när som helst eftersom alla kondensatorer runt processorn har svullnat upp och vissa har även läckt. Denna dator har gått dygnet runt sen dess. skickar en bild på hur det står till med dess hälsa.
(en envisare dator till att överleva har jag aldrig sett)

Bild
(det syns inte så jättetydligt med en kamera, men dom är rejält bulliga och gravida)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 jul 2011 14:31

Sailways.
Om du har en stereo hemma så kan du koppla in ljudet via någon ingång på den.
Jag hittade en gammal sharp stereo häromdagen som jag kopplade till min macintosh. Det blev lyckat och den får spela musik i barnens rum.
Blev nästan som en lite hemmabio : )

Jag spenderade förr en massa pengar på dataprylar, köpte det som var dyrast och det som ansågs vara bäst.
Idag har jag fått tillbaka känslan för vad som är bra. En gammal soundblaster duger gott och kostar 0-20 kr att köpa.

Funkar ljudet bra på ditt nya system ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jul 2011 14:34

Amazing, har själv tvingats byta kondensatorer som knappt vart hälften så svullna, men det visar ju även
att ingenting är skrivet i sten när det gäller hur och varför vissa maskiner bara lever vidare, medans andra
knäar redan vid första lilla vajsing. Men jag kan säga att du gör helt rätt vad gäller livslängden som undviker
att stänga på och av maskinen ett antal gånger varje dag, en maskin som ständigt är på mår bättre och håller
längre då den inte utsätts för de ideliga kraftiga strömchockarna som varje påslagning innebär.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 12 jul 2011 17:15

---

Morningstar

Inläggav Morningstar » 12 jul 2011 17:24

---

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jul 2011 17:34

Okej, bra ljudkvalité, däremot måste jag klaga på förhållandet musikvolym sångvolym, jag tror att idealet ligger i förhållandet 10 mot 9, dvs att sången inte får vara alltför stark mot musikljudet, du får hitta en bättre balans där, eller experimentera fram ett förhållande som är bra mycket bättre än det du har nu, där jag upplever det som sång 10, musik 3.

Återgå till "Tankar och känslor"