Förtryckande feministisk dominans

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Re: Förtryckande feministisk dominans

Inläggav Ripper » 05 aug 2011 16:49

B. Mattias S skrev:De som i motsatts till strukturalisterna menar att det finns en "generell" skillnad mellan gruppen män och gruppen kvinnor i de biologiska förutsättningarna, hur hjärnan fungerar, hormonproduktion, hur man upplever en graviditet mm, dessa personer har lättare för att hamna i lägret särartsfeminism och icke-feministisk individualist/liberal i den feministiska debatten.

Vilka påstår att det inte finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor? Det är ju alldeles uppenbart att det gör, även om det handlar om väldigt små skillnader.

Vad många gör fel dock är att reducera alla sociala skillnader mellan könen till de biologiska. Det är likvärdigt med att som rasbiologerna reducera skillnader mellan Europa och Afrika till den biologiska skillnaden mellan vita och svarta.

Skillnaden mellan feministerna och "särartsfeministerna" är att de förra utgår från könens likhet medan de andra utgår från könens skillnad. De förra tar fasta på att män och kvinnor rent genetiskt är 99.999% lika medan de senare påpekar att män och kvinnor rent genetiskt är 0.00001% olika.

Sen kommer det till hur man ska förhålla sig till män och kvinnor. Ska man behandla dem på samma sätt, eller olika utifrån förutfattade uppfattningar om hur de av sin natur borde vara?

Jag tycker för övrigt att strukturalistisk teori är tämligen vettig (även om jag har en del invändningar), men är av uppfattningen att det på senare tid blivit vanligare med post-strukturalistisk teori, som jag inte alls tycker är lika vettigt.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

Återgå till "Politik och samhälle"