Om du själv fick utföra slakten...

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

Inläggav Anne » 20 jun 2012 15:25

Nä, det är sant - inga antilopfastfood-ställen  :lol: Men jag upplever iallafall att en del veganer inte riktigt verkar förstå det här. Tycker inte du att det är en paradox att kalla sig djurvän när lejon äter antiloper? Är du en lejon eller antilopvän då? Det här kretsloppet går inte att ändra på så snabbt, om det ens går.

Tartaros

Re: Om du själv fick utföra slakten...

Inläggav Tartaros » 09 jul 2012 11:29

freddemalte skrev: Jag har inga moraliska problem med att döda djur för att äta dessa. Däremot tycker jag att man ska göra det med så stor respekt och värdighet som möjligt.

Om du inte har några moraliska problem med att döda djur varför anser du då att man ska göra det med så stor respekt och värdighet som möjligt?

Vad i det sammanhanget skulle du anse vara respektfullt och värdigt, och för vem?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 18 jul 2012 15:15

1)Du som äter kött/fisk - om det inte fanns några slaktare,fiskare, jägare eller någon köttindustri här på jorden - utan du fick själv avliva djuret och gå igenom hela processen själv för att få köttet/fisken på din tallrik - hur mycket kött/fisk hade du då egentligen ätit? Eller hade du rentav blivit vegetarian - vad tror du?

Jag har idag en "flexitarian"-kosthållning där jag äter mest vegetariskt men kött kanske 2 ggr/vecka. Av bekvämlighetsskäl hade jag med min nuvarande livsstil säkert ätit mindre kött om vegetabilier men inte animalier gick att köpa i handlen. Om det heller inte fanns bönder och var och en var tvungen att skaffa sin föda för egen maskin hade jag absolut hållit djur som en integrerad del av självhushållet (för gödsel, ägg, mjölk och allmän trivsel) samt ätit mindre mängder kött och fisk när det fanns till buds. Det är också min långsiktiga plan i livet att skaffa ett sådant självhushåll.

2)Nänns du eller har du inga problem alls med att avliva djur? Om du egentligen inte "nänns" eller har dåligt samvete att avliva ett djur - varför äter du då kött/fisk? För smaken skull? Bekvämlighet i det sociala samspelet bland andra människor som också äter animalisk föda? Av tradition?

Jag tycker avlivning av djur är en mycket högtidlig sak som jag närmar mig med största vördnad. Jag äter kött för att jag tycker det är den bästa saken man kan göra med kött - att äta upp det - då det är synd att slänga det om man kan äta det. Jag ser inga rationella skäl till att föda upp djur i massor för att döda dem för köttets skull i späd ålder som vi gör idag. Vi kunde i mycket högre utsträckning ta vara på kött från vilda djur i samband med skyddsjakt, trafikolyckor etc. samt nöja oss med det kött som kommer som en biprodukt av lågintensiv hållning av djur för mjölk- och äggproduktion och jordbruksändamål (t.ex. grisar för att gödsla och böka upp marken m.fl. ekosystemtjänster). Det vore bättre för miljön, för djuren och för vår hälsa.

Tartaros

Inläggav Tartaros » 24 jul 2012 03:01

hovnarr skrev:Jag tycker avlivning av djur är en mycket högtidlig sak som jag närmar mig med största vördnad.

Varför, blir ett mord bättre för att det är högtidligt utfört med vördnad? Och i så fall för vem?

Anne

Inläggav Anne » 24 jul 2012 06:41

Jag tycker att det är fullt rimligt att känna vördnad inför maten. Lilla planta du fick sätta livet till för att jag ska kunna leva.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 24 jul 2012 16:30

Ƶl8R skrev:
hovnarr skrev:Jag tycker avlivning av djur är en mycket högtidlig sak som jag närmar mig med största vördnad.

Varför, blir ett mord bättre för att det är högtidligt utfört med vördnad? Och i så fall för vem?

Vem har sagt något om "bättre"? TS frågade om vad man hade för inställning till att döda djur, och jag rapporterade den. En känsla i sig är väl varken bra eller dålig. Men den kan vara malplacerad. Eller vägra infinna sig när den borde göra det. Vilket i sin tur kan uppfattas som bra eller dåligt. Det kan t.ex. vara dåligt att inte kunna gråta eller vara arg hela tiden. Eller att inte känna vördnad inför livet och döden. Men vördnad, sorg och ilska i sig är varken bra eller dåliga.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 jul 2012 16:46

Hej Cosmic philosopher

Intressant fråga! Jag ska göra ett försök att besvara den så korrekt som möjligt!

Cosmic philosopher skrev:1)Du som äter kött/fisk - om det inte fanns några slaktare,fiskare, jägare eller någon köttindustri här på jorden - utan du fick själv avliva djuret och gå igenom hela processen själv för att få köttet/fisken på din tallrik - hur mycket kött/fisk hade du då egentligen ätit? Eller hade du rentav blivit vegetarian - vad tror du?
Jag hade antagligen blivit vegetarian, precis som jag antagligen hade åkt kollektivtrafik om jag var tvungen att bygga bilen själv etc.

Cosmic philosopher skrev:2)Nänns du eller har du inga problem alls med att avliva djur? Om du egentligen inte "nänns" eller har dåligt samvete att avliva ett djur - varför äter du då kött/fisk? För smaken skull? Bekvämlighet i det sociala samspelet bland andra människor som också äter animalisk föda? Av tradition?
Jag har inga större problem med att avliva vissa djur så som t ex insekter, huggormar, spindlar, mindre gnagare etc, men tycker att det blir lite jobbigt om det är större djur som uppvisar en slags personlighet etc. Även gnagare kan göra detta, vilket gör dem till ett litet specialfall. Jag har dock inga problem med att djur avlivas för att ätas med motiveringen att det är något som sker i naturen ändå. Det verkar till och med vara mer plågsamt i naturen än det är när människan utför det. Du har väl sett hur ett lejon eller en alligator sliter och drar i sitt byte?

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 24 jul 2012 18:36

Respekten tror jag handlar om att man inte vill något ont med att döda ett djur, för att kunna få mat. Via respekt så förbrukar man inte mer än nödvändigt.
Samhället idag respekterar inte djur eller maten.

Nisse

Inläggav Nisse » 26 jul 2012 10:19

1.Beror nog på hur denna situation har kommit att bli.Skulle alla dessa yrken försvinna idag? I detta fall skulle jag nog skaffa ett gevär.Min kost skulle dock bestå av mindre kött än idag.Naturen är tyvärr väldigt grym,där allt levande slåss för sin egen överlevnad.Människan har kommit så pass långt i utvecklingen att vi kan stå lite över naturens lagar, och bör därmed visa respekt för allt levande.Men att äta en köttbit en gång i veckan skulle jag säga är okej.Däremot skulle jag nog bara fiska med dynamit eller ett starkt gevär :D .

2.Jag kan göra det om djuret inte är medveten om det.Jag var med och avlivade min sambos katt för ett par år sen.Katten hade blivit påkörd så jag hämtade hennes granne, som har hagelgevär.Man kunde lätt se att katten hade någon sorts medvetande av vad som skulle hända honom.
Som allt annat i våra små patetiska liv så följer vi strömmens/sammhällets lagar och regler,arv och miljö. Dom senaste 10 åren har västvärlden utvecklats så pass så människor börjar tänka mer själva.Jag tror dock fortfarande det är svårt att avvika när det gäller mat och hälsa.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 jul 2012 10:38

Ogillar starkt oetisk slakt av såväl människor som djur med inslag av dödskräck, tortyr och vanmakt.
Läste för nån vecka sedan en notis om ett slakteri där en ko under natten kalvat, både kon och kalven slaktades ändå,
tragiskt.

Återgå till "Filosofi"