Solipsism är nonsens!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Solipsism är nonsens!

Inläggav Pilatus » 13 jun 2014 15:14

förstår mig själv skrev:Din dåre du förstår ju inte essensen alls.

Det verkar litet koleriskt det du skriver fms. Tråden handlar inte om min förmåga att förstå essensen.

Kanske uttryckte du dig bara fel; "Vi styr således världen den är "beroende av vad vi GÖR"."

Att gå ut i parken, sätta på sig sovmask och blunda får inte fåglarna att tro att det är natt. Vi styr inte världen med våra åtbörder, jag är nästan säker på att du förstår det. Men du skrev i någon slags megalomanisk anda att du kunde det.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Solipsism är nonsens!

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 15:50

Ännu en tråd med långa fms-inlägg.

Men man behöver inte läsa dem... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Solipsism är nonsens!

Inläggav Anders » 15 jun 2014 11:39

Algotezza skrev:Ännu en tråd med långa fms-inlägg.

Men man behöver inte läsa dem... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag läser inga inlägg, oavsett skribent, med mer än fem-sex rader innan tom rad och nytt stycke. Tegelstenar av text är alltför mastiga för att ge sig på. Tyvärr är många filosofiska böcker (t.ex. den annars utmärkta Tiden och Den Fria Viljan, helt utan styckeindelningar) skrivna så, men där kommer man ju inte runt det.

Kanske synd, mycket intressant skrivs säkert i sådana inlägg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Solipsism är nonsens!

Inläggav Anders » 15 jun 2014 11:48

Annars, solipsism. Är man mer benägen till att tro på det, ju högre poäng man får på den här skalan?
http://www.algonet.se/~asperger/fasp/selftest.html
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Solipsism är nonsens!

Inläggav Pilatus » 15 jun 2014 12:00

Anders skrev:Jag läser inga inlägg, oavsett skribent, med mer än fem-sex rader innan tom rad och nytt stycke.

Ett sådant här forum ger ju alla möjligheter att föra en dialog, ett utbyte av tankar. Så man kan med fördel presentera en idé. Sedan kan man komma igen, fylla på och kommentera svaren.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Solipsism är nonsens!

Inläggav Anders » 15 jun 2014 12:46

Pilatus skrev:
Anders skrev:Jag läser inga inlägg, oavsett skribent, med mer än fem-sex rader innan tom rad och nytt stycke.

Ett sådant här forum ger ju alla möjligheter att föra en dialog, ett utbyte av tankar. Så man kan med fördel presentera en idé. Sedan kan man komma igen, fylla på och kommentera svaren.

Men om man presenterar en ide som 47 rader packad text så blir utbytet noll, från mej i alla fall, eftersom jag inte ens läser inlägget.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Solipsism är nonsens!

Inläggav Pilatus » 15 jun 2014 13:21

Anders skrev:
Pilatus skrev:Ett sådant här forum ger ju alla möjligheter att föra en dialog, ett utbyte av tankar. Så man kan med fördel presentera en idé. Sedan kan man komma igen, fylla på och kommentera svaren.

Men om man presenterar en ide som 47 rader packad text så blir utbytet noll, från mej i alla fall, eftersom jag inte ens läser inlägget.

Läsupplevelsen blir ofta begränsad av sådant. Det blir svårt att följa tankegången ur framsprutade ordmassor. Men om ingen uppmärksammar våra moderatorer på att trådarna skrivs sönder av dylika inslag så lär det fortsätta.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Solipsism är nonsens!

Inläggav Algotezza » 15 jun 2014 17:13

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Ett sådant här forum ger ju alla möjligheter att föra en dialog, ett utbyte av tankar. Så man kan med fördel presentera en idé. Sedan kan man komma igen, fylla på och kommentera svaren.

Läsupplevelsen blir ofta begränsad av sådant. Det blir svårt att följa tankegången ur framsprutade ordmassor. Men om ingen uppmärksammar våra moderatorer på att trådarna skrivs sönder av dylika inslag så lär det fortsätta.

Ordsallad och neologismer gör sällan saken bättre.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
FFAdmin/Mod
Administratör

Solipsism är nonsens!

Inläggav FFAdmin/Mod » 16 jun 2014 13:56

Pilatus skrev:Läsupplevelsen blir ofta begränsad av sådant. Det blir svårt att följa tankegången ur framsprutade ordmassor. Men om ingen uppmärksammar våra moderatorer på att trådarna skrivs sönder av dylika inslag så lär det fortsätta.
Vänligen beskriv problematiken i Feedback-avdelningen så ska moderatorn se om åtgärd bör vidtas. /FFAdmin/Mod

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Solipsism är nonsens!

Inläggav Algotezza » 16 jun 2014 17:51

FFAdmin/Mod skrev:
Pilatus skrev:Läsupplevelsen blir ofta begränsad av sådant. Det blir svårt att följa tankegången ur framsprutade ordmassor. Men om ingen uppmärksammar våra moderatorer på att trådarna skrivs sönder av dylika inslag så lär det fortsätta.
Vänligen beskriv problematiken i Feedback-avdelningen så ska moderatorn se om åtgärd bör vidtas. /FFAdmin/Mod

Tror det kan åtgärdas genom lite självdisciplin hos skribenterna. Känns inte rätt att plocka bort bara pga. grafomani hos vederbörande. Jag har själv på sätt och vis denna "åkomma" men förmår hålla mina inlägg korta.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Solipsism är nonsens!

Inläggav Pilatus » 16 jun 2014 21:31

Algotezza skrev:
FFAdmin/Mod skrev:

Tror det kan åtgärdas genom lite självdisciplin hos skribenterna. Känns inte rätt att plocka bort bara pga. grafomani hos vederbörande. Jag har själv på sätt och vis denna "åkomma" men förmår hålla mina inlägg korta.

Tack, tack. Det var nog det att jag blev påhoppad i ett antal, på varandra följande, postningar som gjorde mig fundersam. Självdisciplin, njea, kanske. Det handlar framförallt om inlägg som är off topic, argumentum ad hominem, långa och ostrukturerade, med halvt oläslig syntax och liknande kvaliteter. Det är givetvis bäst om forumets deltagare själva förstår då de går för långt. Det händer. Jag sänker toleransribban något och återkommer om det helt ignoreras.
Moderator

Återgå till "Filosofi"