Esther skrev:sökandesjäl skrev:
Så nu har jag nog lyckats beskriva medvetandet rätt så bra.
Va?
Du hörde väl, Esther att medvetandet är ett helt i drömmen, emedan man märker sin egen obetydlighet när man vaknar upp och därför delar upp sig själv.
Moderator: Moderatorgruppen
Esther skrev:sökandesjäl skrev:
Va?
sökandesjäl skrev:Esther skrev:sökandesjäl skrev:
Va?
Du hörde väl, Esther att medvetandet är ett helt i drömmen, emedan man märker sin egen obetydlighet när man vaknar upp och därför delar upp sig själv.
Esther skrev:sökandesjäl skrev:Esther skrev:
Va?
Kan du lägga upp lite information kring den forskning du baserar detta påstående på?
Esther skrev:Pilatus skrev:Man kan ju tala om tillämpad matematik som Illusionen är inne på, eller den rent formella sidan som Esther beskriver, med beröringspunkter till logiken.
Matematiken följer logikens lagar.
Pilatus skrev:Esther skrev:Pilatus skrev:Man kan ju tala om tillämpad matematik som Illusionen är inne på, eller den rent formella sidan som Esther beskriver, med beröringspunkter till logiken.
Matematiken följer logikens lagar.
Till den grad att matematiken kan reduceras till logik? Jag har för mig att det medförde problem.
Russell’s reduction of mathematics to logic
Se: https://www3.nd.edu/~jspeaks/courses/mcgill/370/logicism.html#x1-140005
Esther skrev:Pilatus skrev:Esther skrev:Matematiken följer logikens lagar.
Till den grad att matematiken kan reduceras till logik? Jag har för mig att det medförde problem.
Russell’s reduction of mathematics to logic
Se: https://www3.nd.edu/~jspeaks/courses/mcgill/370/logicism.html#x1-140005
Det sa jag inte... gå tillbaka och läs.
Man kan säga att logiken är grunden för matematiken men inte att hela matematiken kan reduceras till logiken... men matematik utan logik är omöjlig.
Esther skrev:Avseende Russel - anser jag honom allt annat än en tänkare (han var en fuskare och hans tankar är som ett barns när man jämför honom med de VERKLIGA tänkarna - därför är hans "paradoxer" barnsliga tramsigheter) --- [/quite]
Det får vi diskutera en annan gång.Esther skrev:...ska man gå till en RIKTIG matematiker får man gå till Frege (vars verk också Russel stal) --- och den siste skriver följande i Aritmetikens grundvalar (sid 15-16):
Ur denna skrift kommer man att kunna se, att också skenbart specifika matematiska slutledningar, som den från n till n+1, vilar på de allmänna logiska lagarna, att det inte krävs några särskilda lagar för det aggregativa tänkandet. Naturligtvis kan man använda taltecken mekaniskt, på samma sätt som man kan tala papegojmässigt - men detta borde knappast kallas tänkande. Detta är bara möjligt, eftersom det matematiska teckenspråket har utvecklats på ett sådant sätt, att det så att säga tänker åt en.
Pilatus skrev:Esther skrev:Avseende Russel - anser jag honom allt annat än en tänkare (han var en fuskare och hans tankar är som ett barns när man jämför honom med de VERKLIGA tänkarna - därför är hans "paradoxer" barnsliga tramsigheter) --- [/quite]
Det får vi diskutera en annan gång.Esther skrev:...ska man gå till en RIKTIG matematiker får man gå till Frege (vars verk också Russel stal) --- och den siste skriver följande i Aritmetikens grundvalar (sid 15-16):
Ur denna skrift kommer man att kunna se, att också skenbart specifika matematiska slutledningar, som den från n till n+1, vilar på de allmänna logiska lagarna, att det inte krävs några särskilda lagar för det aggregativa tänkandet. Naturligtvis kan man använda taltecken mekaniskt, på samma sätt som man kan tala papegojmässigt - men detta borde knappast kallas tänkande. Detta är bara möjligt, eftersom det matematiska teckenspråket har utvecklats på ett sådant sätt, att det så att säga tänker åt en.
Det var knappast aritmetiken som resulterade i paradoxer. Det var Georg Cantors mänglära vilket Russel noterade.
Esther skrev::)... pust Pilatus....
Pilatus skrev:Esther skrev::)... pust Pilatus....
Jag antog att Illusionen menade att vi ser olika händelser i naturen som vi beskriver med hjälp av matematiska modeller. Det vi kan ha någon mening om är det vi kan uppfatta med våra sinnen. Empirin vinner i min världsbild över metafysiska spekulationer. (Till vardags.)
Ditt angrepp på Russell verkar litet fånigt.
Esther skrev:Pilatus skrev:Ditt angrepp på Russell verkar litet fånigt.
Det är inget angrepp - det är ett torrt konstaterande kring det han gjorde.
Detta sagt - har du läst Russel? Det var vi tvungna att göra på universitetet - trams och åter trams... karln är trams.
Esther skrev:Vad du tolkade Illusionen som - är väl inte helt vad han skriver?
Pilatus skrev:Esther skrev::)... pust Pilatus....
Jag antog att Illusionen menade att vi ser olika händelser i naturen som vi beskriver med hjälp av matematiska modeller. Det vi kan ha någon mening om är det vi kan uppfatta med våra sinnen. Empirin vinner i min världsbild över metafysiska spekulationer. (Till vardags.)
Ditt angrepp på Russell verkar litet fånig.
Illusionen skrev:Pilatus skrev:Esther skrev::)... pust Pilatus....
Ditt angrepp på Russell verkar litet fånig.
En personlig avslutande metafysisk kommentarmed anledning av detta du skriver.
I mitt tidigare inlägg skriver jag citat,
”Om matematikens regelverk formats av det vi förnimmer, för att återspegla verkligheten,
via våra atomära begrepp (inom rumtidens ram), bör då inte logiken indirekt innefattas i regelverket,
eller menar du att jag här missuppfattat något ?”
Esthers svar lyder,
”Nej - de har inte formats av det vi förnimmer - utan tvärtom - vi förnimmer logiken på
grund av att den är en del av vår konstitution.”
Det finns inget ”tvärt om” här enligt mitt sätt att se på detta, av följande skäl.
Om ”konstitution” likställs med ΔØ-reproduktion (struktur bortom rum-tid), ingående i den
(ur atomärt perspektiv) beskrivna vxv-process/kommunikation, som ligger till grund för
förnimmelsen, så har matematikens regelverk rimligen formats av det vi förnimmer.
Om ”konstitution” = ΔØ-reproduktion, har förnimmelsen även sin grund i aktuell konstitution.
Detta kan tolkas som att logiken (via ΔØ-reproduktion) indirekt innefattas i regelverket.
/ Illusionen
Pax vobiscum
Pilatus skrev:Esther skrev:Pilatus skrev:Ditt angrepp på Russell verkar litet fånigt.
Det är inget angrepp - det är ett torrt konstaterande kring det han gjorde.
Detta sagt - har du läst Russel? Det var vi tvungna att göra på universitetet - trams och åter trams... karln är trams.
Jo, jag betraktar det du skriver om Russell (obs, stavningen) som fånigt. Det hör i alla fall inte till denna diskussion.Esther skrev:Vad du tolkade Illusionen som - är väl inte helt vad han skriver?
Illusionen har mycket att göra för att räta upp sin skuta från svår slagsida. Allt det där har vi tjatat om, att använda väl definierade begrepp och termer, snarare än att hitta på egna namn.
Det jag framför allt saknar är en kort introduktion om vad som antas, det hypotetiska antagandet om hur Illusionen antar att världen ser ut bortom våra "illusioner". Tydligt är ju att det finns något som vi föreställer oss om världen som är falskt, eller i vart fall otillräckligt. Om Eulers formler kan hjälpa oss att förstå bättre är jag inte klar över.
Men visst är det så att Illusionen utgått från verkligheten och att det är den han vill beskriva. Om det handlade om en enkel form av empiri så hade vi förstått vartåt skutan lutade, men det är klurigare än så. Vad som skall bevisas vet jag inte. Kanske har du rätt i att Illusionen snarare angriper problemet från topp, än att han utgår från ett antal iakttagelser, mätningar eller på något annat sätt kommit fram till att vår verklighet framstår som illusorisk.
Själv tror jag ju alltid på vad mina sinnen förmedlar. Det kan förstås vara naivt, men det fungerar.
Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster