Anders skrev:Jag är ju lite som jag är, lyssnar inte på musik med Ap eller människohjärna, det skall gå rakt in i amygdala. Sången är viktig, men bara som kompinstrument. Den låt jag hört flest gånger, och njuter av lika mycket nu som 1973, Rocker av AC/DC, kan jag sångens ljud perfekt men kan inte många ord, och Malcolms kompgitarr är det mest stimulerande ljud jag hört. Att få texten skulle vara en fullständig katastrof för mig.
Så, för mig går ofta ett par takter i en låt oerhört djupt in i hjärnan på mig. Och Pugh har faktiskt en. ”Hog farm” och det är mellanspelet mellan refrängen och den vers som börjar ”JAJA där satt dom allihop och tände på med tripp och braja”
Refrängen slutar med två offensiva toner, två offensiva till en halvton upp och sen en avslutande halvton till som utmynnar i ett nerspel, och sen tre huggande toner för att driva igång versen i durens grundton innan JAJA:et kommer. Och det sitter som en smäck i versmåttet. JAJA:et har magnituder större relevans för mig än något annat i texten. Eller egentligen sjunger han bara ja. Men de borde huggit i med JAJA.
Ungefär som i hooked on a feeling, ogachakat, som är drivet, brukar alltid tänka att om jag varit Skifts och sjungit den live skulle jag där vid when i hold you in my arms so tight, you let me know, skulle jag som Skifts sjungit you let me OGACHAKAknow, liksom erkänt att allt är underställt amygdalareaktionen och adrenalinflödet i det som driver kompet framåt bäst.
Självupptaget? Lyssna på vilken lievversion av Green Days St Jimmy som helst, där tio tusen eller fler drar igång 1234 i perfekt synk
Det är inte så salongsfähight, vare sig vänster eller höger att lyssna på musik så här, men det är snarast mindre av vi och dom skapande än vilken djupsinnig text som helst. Det är savannen.
Kanske därför naturligt att en person skriver musiken och någon annan skriver texten. Om nån känner som du gör, bortom orden, och skapar musik på detta sätt - får nån annan rycka in och sätta ord på det. Jag tänker till exempel Ted och Kenneth Gärdestad…Ted ville aldrig skriva orden, men ändå han sångernas ord kommit att förknippas med Ted, för han hade rösten.
Låten Anne postade Mitt bästa för dig, där kommer refrängen som en blixt från klar himmel..oväntat, som något bortom orsak och verkan, men inte heller slump. Jag tror att det är beyydelsefullt att ordet som kommer är KÄRLEKEN