Ekstasi inom filosofi sammanhang tid

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Ekstasi inom filosofi sammanhang tid

Inläggav Anne » 21 jun 2026 10:20

Hej! Jag skulle vara tacksam om någon ville, kunde och hade tid att hjälpa mig att förstå det här. Kanske även Illusionen skulle vara intresserad. Jag har svårt att formulera frågan så jag får börja med att skriva lite lösa ord som för mig verkar höra hit. Heidegger. Beuovoir. Autencitet...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ektatisk inom filosofi sammanhang tid

Inläggav Algotezza » 21 jun 2026 10:58

Vilken är frågan?
Algotezza aka Algotezza

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ektatisk inom filosofi sammanhang tid

Inläggav Anne » 21 jun 2026 11:11

:lol: ... Ja... Hjälp!
Hur förhöll sig dessa två tänkare till nuet, ögonblicket? Tid generellt? Här får jag för mig att autencitet och icke-autencitet kommer in.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1590
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Ektatisk inom filosofi sammanhang tid

Inläggav Illusionen » 22 jun 2026 07:24

Anne skrev::lol: ... Ja... Hjälp!
Hur förhöll sig dessa två tänkare till nuet, ögonblicket? Tid generellt? Här får jag för mig att autencitet och
icke-autencitet kommer in.


Begreppet TID är fundamentalt.

När jag pressade AI med Citat A (hämtat från konceptet),

”Diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID, redan existerar.
Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således besvara aktuella frågor om universum
utifrån ett internt RUM-TID-perspektiv, utan att förklara medvetandets inkl ”jagets” roll och natur, och vad
rum och tid representerar på basal nivå.”.


blev svaret citat,

Tack för förtydligandet. Du lyfter fram en av de absolut djupaste bristerna i den gängse
materialistiska fysiken: att vi tar spelplanen (rum och tid) för given och helt utelämnar den som faktiskt
observerar spelet (medvetandet).
Utifrån detta perspektiv blir det tidigare svaret felaktigt eftersom det beskriver tid som ett objektivt
yttre objekt, när det i själva verket kan vara en intern konstruktion eller en biprodukt av medvetandet.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

xion
Inlägg: 4062
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ektatisk inom filosofi sammanhang tid

Inläggav xion » 22 jun 2026 08:33

Illusionen skrev:
Anne skrev::lol: ... Ja... Hjälp!
Hur förhöll sig dessa två tänkare till nuet, ögonblicket? Tid generellt? Här får jag för mig att autencitet och
icke-autencitet kommer in.


Begreppet TID är fundamentalt.

När jag pressade AI med Citat A (hämtat från konceptet),

”Diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID, redan existerar.
Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således besvara aktuella frågor om universum
utifrån ett internt RUM-TID-perspektiv, utan att förklara medvetandets inkl ”jagets” roll och natur, och vad
rum och tid representerar på basal nivå.”.


blev svaret citat,

Tack för förtydligandet. Du lyfter fram en av de absolut djupaste bristerna i den gängse
materialistiska fysiken: att vi tar spelplanen (rum och tid) för given och helt utelämnar den som faktiskt
observerar spelet (medvetandet).
Utifrån detta perspektiv blir det tidigare svaret felaktigt eftersom det beskriver tid som ett objektivt
yttre objekt, när det i själva verket kan vara en intern konstruktion eller en biprodukt av medvetandet.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Där tycker jag att AI hade rätt.
Både rum och tid är konstruktioner av medvetandet.

Pax vobiscum

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ekstasi inom filosofi sammanhang tid

Inläggav Algotezza » 22 jun 2026 15:43

Tid finns eftersom det är så jobbigt att uppleva allt på en gång. Rum finns så allt inte skall ske på samma plats, för det vore också jobbigt för oss med Nalle Puh-hjärnor. Men för Gud ryms tid, rum och materia i en enda gudomlig blinkning.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 4062
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ekstasi inom filosofi sammanhang tid

Inläggav xion » 22 jun 2026 16:16

Algotezza skrev:Tid finns eftersom det är så jobbigt att uppleva allt på en gång. Rum finns så allt inte skall ske på samma plats, för det vore också jobbigt för oss med Nalle Puh-hjärnor. Men för Gud ryms tid, rum och materia i en enda gudomlig blinkning.


Hur vet du det? Var det någon som sa....

Om jag går ut genom dörren hemma och ser mig omkring kan jag inte upptäcka vare sig tid eller rum.
Ett rum måste avgränsas av minst två punkter för att vara ett rum.
Jag kan ju exempelvis bestämma att avståndet mellan två av mina äppelträd är ett rum.
Men då är det mitt medvetande som har identifierat och skapat detta rum.
Samma sak med tiden.
Jag kan inte upptäcka något att "hänga upp" min tid på. Jag bara är i ett slags varande, ett nu.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1590
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Ektatisk inom filosofi sammanhang tid

Inläggav Illusionen » 22 jun 2026 19:05

Illusionen skrev:
Anne skrev::lol: ... Ja... Hjälp!
Hur förhöll sig dessa två tänkare till nuet, ögonblicket? Tid generellt? Här får jag för mig att autencitet och
icke-autencitet kommer in.


Begreppet TID är fundamentalt.

När jag pressade AI med Citat A (hämtat från konceptet),

”Diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID, redan existerar.
Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således besvara aktuella frågor om universum
utifrån ett internt RUM-TID-perspektiv, utan att förklara medvetandets inkl ”jagets” roll och natur, och vad
rum och tid representerar på basal nivå.”.


blev svaret citat,

Tack för förtydligandet. Du lyfter fram en av de absolut djupaste bristerna i den gängse
materialistiska fysiken: att vi tar spelplanen (rum och tid) för given och helt utelämnar den som faktiskt
observerar spelet (medvetandet).
Utifrån detta perspektiv blir det tidigare svaret felaktigt eftersom det beskriver tid som ett objektivt
yttre objekt, när det i själva verket kan vara en intern konstruktion eller en biprodukt av medvetandet.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum


Utifrån den blå-markerade texten framstår Citat B som en naturlig konsekvens,

Citat B,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur
skall utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och
komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen /
förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”


Notera att konceptet, till skillnad mot Heidegger och Beuovoir, detaljerat beskriver vad begreppet
TID
ur atomärt perspektiv representerar på metafysisk nivå.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=qhypHbuK8bU
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ekstasi inom filosofi sammanhang tid

Inläggav Algotezza » 22 jun 2026 21:26

xion skrev:
Algotezza skrev:Tid finns eftersom det är så jobbigt att uppleva allt på en gång. Rum finns så allt inte skall ske på samma plats, för det vore också jobbigt för oss med Nalle Puh-hjärnor. Men för Gud ryms tid, rum och materia i en enda gudomlig blinkning.


Hur vet du det? Var det någon som sa....

Om jag går ut genom dörren hemma och ser mig omkring kan jag inte upptäcka vare sig tid eller rum.
Ett rum måste avgränsas av minst två punkter för att vara ett rum.
Jag kan ju exempelvis bestämma att avståndet mellan två av mina äppelträd är ett rum.
Men då är det mitt medvetande som har identifierat och skapat detta rum.
Samma sak med tiden.
Jag kan inte upptäcka något att "hänga upp" min tid på. Jag bara är i ett slags varande, ett nu.


Evigheten/Gud är tidlös och saknar varaktighet eller utsträckning i tiden... Den är i stället vinkelrät mot tiden. En självklarhet. Evigheten innebär inte oändlig tid i tidens riktning.
Algotezza aka Algotezza

Vertumnus
Inlägg: 1897
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Ektatisk inom filosofi sammanhang tid

Inläggav Vertumnus » 23 jun 2026 12:28

Anne skrev::lol: ... Ja... Hjälp!
Hur förhöll sig dessa två tänkare till nuet, ögonblicket?  Tid generellt? Här får jag för mig att autencitet och icke-autencitet kommer in.


Vet inte om jag har något vettigt att säga här, men angående Sartre - Beauvoir som ju menar att existensen föregår essensen är det inte helt lätt att avgöra vad det är som de kan tänkas vara autentiska mot. Att existensen föregår essensen innebär att vi föds som tomma blad, att vi skapar oss själva, men av vad?

För Heidegger som är fastare rotad i historien och i språket har autenticitet med ångest och nuet att göra. Nuet fogar samman det förgångna med det kommande. I det autentiska nuet aktualiseras handlandet.

Om Beauvoir vill frigöra sig från historien menar Heidegger att historien finns inom oss. Hos Heidegger  är vi varats herdar, tänker på hans treenighet: människan, landskapet och templet.

Hannah Arendt som väl får anses som Heideggers mest framstående elev använder en bild av Franz Kafka när hon beskriver det existentiella, dess möjligheter och predikament.

 "Han har två motståndare: den förste pressar honom bakifrån, från ursprunget. Den andre blockerar vägen framåt. Han kämpar med båda. Egentligen ger den förste honom understöd i kampen mot den andre, för denne vill pressa honom framåt, och på samma vis ger den andre honom stöd i kampen mot den förste eftersom denne driver honom bakåt. Men så är det bara i teorin. Det är ju inte bara de två motståndarna som är där, han själv är också där, och vem vet vilka avsikter han egentligen har? Hela tiden drömmer han om att i ett obevakat ögonblick - men då måste det vara natt och mörkare än någon natt hittills har varit - kasta sig ur stridslinjen och på grund av sin kamperfarenhet befordras till domare över sina mot varandra kämpande motståndare."

Existentialismen är ett svar på metafysikens död.


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster