Wintran skrev:Jag ser det som att samhället hjälper invånarna att känna trygghet genom olika system och lagar. Att få ekonomisk hjälp när man är i ekonomisk kris är för mig en sådan trygghet, och förhindrar folk från att fastna i en farlig ond cirkel av arbetslöshet och hemlöshet.
Jag tror att folk inte jobbar, eller rättare sagt, folks initiativförmaga är pa väldigt lag niva för att i Sverige far man inte lara sig att kompromissa. I Sverige ska allting ga enligt politikernas program för annars tror man att allting skulle haverera. Det finns en övertro pa systemet och en misstro mot initiativtagare som i slutändan inte är hälsosam för nagon. Folk verkar tro att företag är nagot som "bara finns" och inser inte att det finns eldsjälar bakom varje företag och arbetstillfälle. Det är som att tro att kött kommer direkt ur hamburgegrillen. Att pa nagot magiskt vis sa växer kött fram direkt i stekpannan.
När ett folk har lyckats blivit sa passiviserat att man inte länger förmar sig att ens ga till det jobb man har eller starta egna projekt, da maste man ställa sig fragan varför det är sa. Och jag kommer iallfall fram till att man i Sverige besvarar arbetslöshet med nya program; dvs utbildningar eller ekonomisk hjälp. Men man far inget verkligt socialt stöd för det man faktiskt kan!
Istället blir det en politisk fraga. Tillsammans med skolan, AMS och politikerna sa har Svenskarna lärt sig att enbart leva i nagon annans program och är därför skrajja för att själva ta risken att göra nagot pa egen hand. Man tror nastan inte ens att man FAR göra det. Sa känner iallafall jag det. När dessutom omgivningen är fast i samma mentalitet sa blir det väldigt svart att tro pa sig själv och ta det riskfyllda steget mot ökad självständighet.
Lösningen pa detta är därför helt naturligt inte ännu fler program eller mer information fran AMS eller mer ekonomiskt stöd eller annat trams. Istället borde alla initiativ uppmuntras och stödjas. "Välfärdsprogrammen" är bullshit och existerar bara för att politikerna inte har nagot bättre att erbjuda. Stöd initiativtagare och eldsjälar, det är nagot vi alla kan göra!