Är Gud rättvis?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 mar 2007 19:40

Sceptisk skrev:När ska det nånsin ta slut med alla dessa helt poänglösa gudsfrågor... det finns HUR många trådar som helst och alla snackar om nån specifik sak men alla bottnar och slutar ändå i samma jävla slutsatser.... sluta! Nej! Jag vill inte!

Ge exempel på en gudsfråga med poäng.

Använder Gud Björn Borg-kalsonger? Gillar Gud fotboll? Hur känns det för Gud att inte existera? Kanske...

Vilka slutsatser när det gäller Gud menar du inte är "samma jävla"?

Undrar

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 01 apr 2007 12:08

Sceptisk skrev:När ska det nånsin ta slut med alla dessa helt poänglösa gudsfrågor... det finns HUR många trådar som helst och alla snackar om nån specifik sak men alla bottnar och slutar ändå i samma jävla slutsatser.... sluta! Nej! Jag vill inte!

Det kommer nog aldrig att ta slut. Det tror jag beror på att vi alla har något inom oss som söker efter något djupare här i vår tomma och meningslösa värld. Alla letar vi efter sanningen. Alla som inte tror på någon Gud, tror jag ändå är nyfikna på ifall det ändå är något där som ändå finns.

Jag har hela mitt liv känt en tomhet inom mig: Jag kände att det var något som fattades. Jag längtade efter något som hade en mening. Jag ville ha en mening med mitt liv. Jag ville veta varför jag fanns. Och när jag var yngre så var jag en gång på ett kristet läger. Där fann jag det som gett mig lycka i livet, det som fyllde min tomhet. Jag kände nu att det fanns en mening med livet. Att börja ett liv med Gud är det bästa som hänt i mitt liv. Det är ändå mycket frågor här i värden jag inte vet men jag kommer aldrig att ångra mitt beslut att börja tro på Gud.  Ni som inte tror på Gud anser förstås att detta är bs, men jag kände ändå att jag ville dela med mig av det.

/Skyline

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 02 apr 2007 11:48

Tom och meningslös värld? Snacka för dig själv.

Ack, ni är såna nihilister, ni gudstroende.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 02 apr 2007 15:24

miles davis skrev:Tom och meningslös värld? Snacka för dig själv.

Jag tänkte mest på allt det meningslösa som tex: krig, våld, mobbing, slaveri, missshandel, våldtäkter, mord, svält osv som förpestar vår värld.  

miles davis skrev:Ack, ni är såna nihilister, ni gudstroende.

Och ni är sådana agnostiker ni ateister..  :D

Nihilister? Det håller jag faktiskt inte med om.  På Wikipedia förklarar man det så här:

"Nihilism är en filosofisk inriktning som anser att världen - och speciellt mänsklig existens - saknar mening och värde. Man resonerar som följande: Det finns ingen gud, traditionell moral är falsk och etik kan inte definieras eftersom den är olik beroende på var i världen man befinner sig."

Jag trycker inte den mänskliga existensen saknar värde. Men mycket av det som människor gör, tycker jag gör det. Dessutom tror inte Nihilister att Gud finns.. (se ovan), vilket också inte stämmer in på oss "gudstroende".

/Skyline

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 14:38

Jesus dog och led inte bara kroppsligt, han var den enda som någonsin varit skild från Gud, en plåga människor inte kan fatta.

Läser man urgamla profetior från flera hundra år f. Kr., märker man hur bra de stämmer överens med hur det verkligen gick för Jesus. Det borde ju judarna sett, att Messias kommit!

Det behövdes en ren människa att offras för världens synd, en som ALDRIG gjort minsta lilla sak på fel sätt, eller försummat något, inte ens i tanken.
Och någon sådan människa har aldrig funnits ---> Gud själv måste födas kroppsligt hos oss och dö för oss. Vi kan aldrig fatta hur Han led – just eftersom det var det andliga lidandet som var värst.

Blodet rann för alla. Ingen behöver blöda en droppe till! Han betalade!!

Så det är bara att tacka ja till förlåtelsen!! :D
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 apr 2007 14:59

Sedd skrev: Jesus dog och led inte bara kroppsligt, han var den enda som någonsin varit skild från Gud, en plåga människor inte kan fatta.

Hur den tanken i så fall går ihop med att Jesus samtidigt var Gudamänniskan och Gud i mänsklig gestalt, en central kristen dogm som jag uppfattat det,  är mer än jag kan fatta... Som du skiver nedan: "Gud själv måste födas kroppsligt hos oss och dö för oss. Vi kan aldrig fatta hur Han led – just eftersom det var det andliga lidandet som var värst."
En av kristendomens fruktbara irrationella paradoxer, eller...? Var Jesu människonatur skild från Jesu Gudanatur - eller hur menar du?

Sedd skrev:Läser man urgamla profetior från flera hundra år f. Kr., märker man hur bra de stämmer överens med hur det verkligen gick för Jesus. Det borde ju judarna sett, att Messias kommit!

I all synnerhet som Jesus "lade upp sin kampanj" i linje med dessa "urgamla profetior" som han av allt att döma kände väl...

Sedd skrev:Det behövdes en ren människa att offras för världens synd, en som ALDRIG gjort minsta lilla sak på fel sätt, eller försummat något, inte ens i tanken.
Och någon sådan människa har aldrig funnits ---> Gud själv måste födas kroppsligt hos oss och dö för oss. Vi kan aldrig fatta hur Han led – just eftersom det var det andliga lidandet som var värst.

Frågan är då: var Jesus Gud som offrade sig för människorna? Hur kunde då Jesus vara "skild från Gud"? Var han en oskyldig människa som Gud offrade? Då ter sig den mänskliga juridiken fullkomligare än den gudomliga.

Sedd skrev:Blodet rann för alla. Ingen behöver blöda en droppe till! Han betalade!!

Så det är bara att tacka ja till förlåtelsen!! :D

Förlåtelse för vad? För att vi handlar utifrån hur Gud skapat oss - är inte Gud ansvarig då, ytterst? Självklart måste Gud då "straffas" för sin ofullkomliga skapelse...

Fast varför måste Gud straffa då öht sig själv för att förlåta oss för det vi inte har ansvar för? Kunde han inte förlåtit oss utan att offra sig själv/Jesus, när "straffet" ändå inte bars "av de skyldiga"?

Jag ser ingen logik i detta men det är väl det som är tjusningen och själva poängen i det hela...

Däremot finns det en tydlig och begriplig  poäng i att se Jesu korsfästelse och hans ord på korset "Herre förlåt dem ty de vet inte vad de gör!" som det yttersta exemplet på förlåtelsemoralen, att "vända andra kinden till". För mig var Jesus en vishetslärare och ett etiskt-moraliskt föredöme, inte ett offerlamm som via ett magiskt offer som vi bara skall tro på kan rädda oss undan konsekvenserna av våra egna handlingar.

A
Algotezza aka Algotezza

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 15:44

1) Jesus var en del av Treenigheten, är ännu förresten, och den avgörande biten i Guds räddningsplan. Man kan väl säga att Gud offrade en del av sig själv, som en son som vi kallar det.

2) Du förstod nog inte riktigt, lr jag borde ha sagt, att det står i GT (som uppenbart redan fanns innan Jesus föddes) en massa beskrivningar om hur Han led, hur korsfästelsen gick till t.ex. och att han skulle vara begraven i tre dagar, hur han skulle födas o.s.v. Står en hel del om detta i Jesajaboken. Läs! :)

---> Det var väl inte Jesus som syrde hur människorna handlade, alla har vi en egen fri vilja, men Han visste hur det skulle gå. Den var ingen "kampanj". Han hade själv ångest inför det hela och bad Gud att Han skulle slippa, men att Guds plan skulle ske.

LÄS FÖRRESTEN BOKEN "ÄNGLAR PÅ UPPDRAG"! (jättebra självbiografi.)

3) Jesus var dels Gud, men samtidigt människa på det sättet att Gud utgav en del av sig själv. Gud består av tre stycken, Far, Son och Ande, en gemenskap. En evig sådan.

4) Detta låter grymt, men vi är syndiga så intill helvetet, och jag svär inte utan säger vad jag menar. Vi kan inte vara nära Gud. Helighet och synd "repellerar" varandra. Vi förtjänar helvetet, för alla har vi gjort fel.
Så för att vi skall få vara nära Gud måste vi få förlåtelse och försoning.

Jag skrev väl om jag inte minns fel, att Jesus var skild från Guds närhet = nåt vi inte kan begripa eftersom Gud finns här och nu. Vi lever under Guds uppsikt, universums intelligens och ännu större, samtidigt som vi gör fel och lever under det onda. Vill vi komma nära Gud måste vi ta emot det Han ger i sitt förbund, sitt nya förbund, det som nya testamentet förklarar.

Vi har ju en egen fri vilja och det vi gör borde vi stå för. Så det är egentligen inte logiskt att vi får förlåtelse och kan bli ett men Guds helighet i evighet, utan det är NÅD som det kallas! :D (mitt favoritord).

Vi får tro på Jesus, vilket inte bara innebär att tro att Han finns, utan också lita på hand förlåtelse, att Han varit skild från Gud för VÅR skull. Det är det enda som räcker, det räcker för alla!
Så jag kan inte förstå hur man kan tacka nej till detta. :) Jag vill vara nära Gud.
Lyssna och se.

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 15:48

1) Jesus var en del av Treenigheten, är ännu förresten, och den avgörande biten i Guds räddningsplan. Man kan väl säga att Gud offrade en del av sig själv, som en son som vi kallar det.

2) Du förstod nog inte riktigt, lr jag borde ha sagt, att det står i GT (som uppenbart redan fanns innan Jesus föddes) en massa beskrivningar om hur Han led, hur korsfästelsen gick till t.ex. och att han skulle vara begraven i tre dagar, hur han skulle födas o.s.v. Står en hel del om detta i Jesajaboken. Läs! :)

---> Det var väl inte Jesus som syrde hur människorna handlade, alla har vi en egen fri vilja, men Han visste hur det skulle gå. Den var ingen "kampanj". Han hade själv ångest inför det hela och bad Gud att Han skulle slippa, men att Guds plan skulle ske.

3) Jesus var dels Gud, men samtidigt människa på det sättet att Gud utgav en del av sig själv. Gud består av tre stycken, Far, Son och Ande, en gemenskap. En evig sådan.

4) Detta låter grymt, men vi är syndiga så intill helvetet, och jag svär inte utan säger vad jag menar. Vi kan inte vara nära Gud. Helighet och synd "repellerar" varandra. Vi förtjänar helvetet, för alla har vi gjort fel.

Jag skrev väl om jag inte minns fel, att Jesus var skild från Guds närhet = nåt vi inte kan begripa eftersom Gud finns här och nu. Vi lever under Guds uppsikt, universums intelligens och ännu större, samtidigt som vi gör fel och lever under det onda. Vill vi komma nära Gud måste vi ta emot det Han ger i sitt förbund, sitt nya förbund, det som nya testamentet förklarar.

Vi har ju en egen fri vilja och det vi gör borde vi stå för. Så det är egentligen inte logiskt att vi får förlåtelse och kan bli ett men Guds helighet i evighet, utan det är NÅD som det kallas! :D (mitt favoritord).

Vi får tro på Jesus, vilket inte bara innebär att tro att Han finns, utan också lita på hand förlåtelse, att Han varit skild från Gud för VÅR skull. Det är det enda som räcker, det räcker för alla!
Så jag kan inte förstå hur man kan tacka nej till detta. :) Jag vill vara nära Gud.
Lyssna och se.

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 15:48

Lyssna och se.

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 15:49

Oj, det kom visst tre gånger...
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 apr 2007 15:51

Sedd skrev:Oj, det kom visst tre gånger...

Treenigheten slår till igen...  :lol:

A
Algotezza aka Algotezza

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 15:54

hehh... :)

Men alltså, kul att du lyssnar vad jag vill säga :)

Många vägrar att ens fundera över saken.
Hoppas du får något stort utav detta, jag önskar att du vill läsa Bibeln fast den är en tegelsten.
Men Gids ord kan väl inte vara precis kort.
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Skyline

läs gärna om ni orkar..

Inläggav Skyline » 10 apr 2007 18:38

Sedd skrev:Många vägrar att ens fundera över saken..

Detta är något jag tydligt märkt när jag diskuterat Gud på denna sidan. Håller med helt. Men det är också helt förståligt. Om man inte har upplevt Gud på något sätt så förstår jag att man bara vill förkasta det hela eftersom man inte tror på något av det. Jag tycker att man som ateist grundligt borde undersöka saken i egna händer och se ifall Gud finns. Åk till någon frikyrka, kristen konferans eller kristet läger där de har förbön-stationer, profetiska tilltal, talar i tungor eller ber om helande. Dessa saker har gjort min tro på Gud starkare. Jag tycker jallefall man inte för snabbt skall förkasta allt, fast det låter konstigt att det skulle finnas en levande Gud runt om oss.

Jag förstår helt och fullt när folk säger att kristendomen är en sekt och vi är helt hjärntvättade. Som när jag var i kyrkan i söndags och spelade trummor i kyrkbandet så sade prästen när det kom till syndabekännelsen: -Ja, nu ska vi säga förlåt till Gud..

Och visst låter detta helt knäppt, om man inte tror på Gud? Tanken slog mig när jag satt där. Men förlåtelsen är något fantastiskt men svårt att förstå. Jag har som dig "Sedd" också fått uppleva Gud många gånger. Och det är inte Gud som inte kommer till oss, utan det är vi som inte kommer till honom. Man måste öppna sig inför honom och våga tro att han kan tala till en på något sätt. Det låter sjukt, jag vet, men om man åker till ett kristet läger så gör det saker mycket enklare. Det är något riktigt coolt som jag varmt rekommenderar till er som känner tomhet i livet, har det svårt i livet och vill ha hjälp, er som är nyfikna på ifall det verkligen kan vara sant eller till er som bara vill komma till paradiset i himelen efter detta liv. Jag vet att det låter besynerligt och bissart, men det är värt att ge Gud en chans och ha lite tålamod.  

Sedd skrev:Hoppas du får något stort utav detta, jag önskar att du vill läsa Bibeln fast den är en tegelsten.
Men Guds ord kan väl inte vara precis kort.

Jag håller med. Bibeln är en otrolig bok. (böcker). Om någon vill så kan jag tipsa om bra läsning från den. Och börja inte från början av bibeln! Då kommer först skapelseberättelsen som låter som en saga vilket kan få er att sluta läsa, fast den är sann. Och sedan kommer moseböckerna som är fulla av släkttavlor som är jobbigt att läsa. Läs Matteusev, Jesus syraks vishet, jesaja, apostlagärningarna, psaltaren, ordsproksboken eller något liknande. Där står mycket tänkvärt och intressant.

/Skyline

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 21:19

Bra Skyline! ;) Kunde inte uttryckt mig på bättre sätt!
Jag var i påskhelgen på et kristet ungdomsläger och Ordet blev så levande för mig att jag nästan går omkring och jublar ännu. :) Ja, som nån sa en gång, "If God seems far away – guess who moved". Frikyrkssamlingar lr ungdomsgrupper ger mig så mycket.
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Kallekula

Re: läs gärna om ni orkar..

Inläggav Kallekula » 10 apr 2007 21:27

Skyline skrev:
Jag håller med. Bibeln är en otrolig bok. (böcker). Om någon vill så kan jag tipsa om bra läsning från den. Och börja inte från början av bibeln! Då kommer först skapelseberättelsen som låter som en saga vilket kan få er att sluta läsa, fast den är sann. Och sedan kommer moseböckerna som är fulla av släkttavlor som är jobbigt att läsa. Läs Matteusev, Jesus syraks vishet, jesaja, apostlagärningarna, psaltaren, ordsproksboken eller något liknande. Där står mycket tänkvärt och intressant.

/Skyline

Kanon. Action, dokusåpa, fantasy, mord och lemmlestande på löpande band, hat och kärlek. Böckernas bok. Kan inte bli bättre.

Tänk er Arnold Schwarzenegger som GUD the Terminator. Fan det vore något.

Gör den bara lite upp to date och den skulle slå både Sagan om ringen och Harry Potta med hästlängder.

Återgå till "Religion och andlighet"