Tankekraft, steg1

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana

Tankekraft, steg1

Inläggav Tatjana » 03 nov 2004 06:37

Hej.
varje människa har en "kraft". Denna kraften ökas med tiden vi blir äldre.
Ju mer kraft du har desto större möjlighet har du att göra inverkan på en annan människas liv. Min lillasyster frågade mig lite ironiskt om det var mögelost jag talade om, (då jag påpekade det fina med att låta den bli äldre). Så låt oss kalla kraften för mögelost. :)
Alla människor har en begränsad livslängd vi kan illustrera detta genom att rita en rak linje på ett papper. En viss livslängd=en viss tid.
Nu till poängen. varje tanke du sänder till en annan människa gör att du stjäl lite av hennes energi/tid dvs du gör ett inhopp på hennes livsbana. Och detta resulterar att du faktiskt förkortar hennes livslängd.
Troligtvis tänker ni nu att en eremit ute i skogen borde bli jättegammal men sanningen är att både du och jag just nu sände honom en tanke.
Ju mer mögelost jag har desto mer livstid tar jag från den människan jag tänker på. Ni undrar kanske då varför jag skriver detta på ett globalt nätverk då jag faktiskt förkortar mitt liv med åtskilliga stunder, men jag har såpass mycket mögelost att jag kan hantera situationen genom att tänka på er innan ni ens har läst detta. Så vad jag vill säga är att du inte skall tänka så mycket på andra utan att de tänker tillbaka på dig för du tar deras tid och förkortar deras liv istället för att göra dem en tjänst.

:lol:
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Joahn

Inläggav Joahn » 03 nov 2004 15:56

varje tanke du sänder till en annan människa gör att du stjäl lite av hennes energi/tid dvs du gör ett inhopp på hennes livsbana. Och detta resulterar att du faktiskt förkortar hennes livslängd.

Det där får du nog förklara lite närmare. Varför skulle det vara så? Genom att tänka på en annan människa så tar jag lite av dennes energi? Om alla i hela världen tänker på en person samtidigt så skulle den personen då dö på fläcken? Nej, jag förstår seriöst inte. Alla kändisar skulle väl dö betydligt yngre än andra i sådana fall, men njaej. Inte vad jag märkt.

Harri

Jag tror!

Inläggav Harri » 04 nov 2004 11:04

Jag trodde att Tjatjan menade att man tar lite av en människas liv genom att dela sina takar med dem!

MVHH

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 nov 2004 17:25

Om vi ser det till det icke biologiska så utvecklar kändisar ett "vuxet" beteende fortare än medelsvensson. Detta kan tolkas vara en biprodukt av vårt tänkande på människan i fråga.
Det är ju så att personer som arbetar inom politik och andra sociala väsen, tex statsministern, arbetar med att göra samhället bättre för oss människor. Vilket resulterar i en tanke på oss. Så där skapas en balans.
Men det roliga i denna tanke är att jag även som "tänkaren" kan påverka människan jag tänker på. Alltså påverka vad som händer människan.

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 05 nov 2004 19:29

Tatjana skrev:Det är ju så att personer som arbetar inom politik och andra sociala väsen, tex statsministern, arbetar med att göra samhället bättre för oss människor.

Möjligen försöker göra samhället bättre, även om det nog hör till ovanligheterna. Synd bara att det går så dåligt.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 nov 2004 21:40

Tatjana skrev:Om vi ser det till det icke biologiska så utvecklar kändisar ett "vuxet" beteende fortare än medelsvensson. Detta kan tolkas vara en biprodukt av vårt tänkande på människan i fråga.
Det är ju så att personer som arbetar inom politik och andra sociala väsen, tex statsministern, arbetar med att göra samhället bättre för oss människor. Vilket resulterar i en tanke på oss. Så där skapas en balans.
Men det roliga i denna tanke är att jag även som "tänkaren" kan påverka människan jag tänker på. Alltså påverka vad som händer människan.

Hahahahahaahhahaha knappast dom politiker som jag känner till. Egennyttan luktar illa kring hela Rosenbad!!!!!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 nov 2004 21:54

vad politikerna gör är ju inte av intresse i sammanhanget, fast att man möjligen kan fråga sig vad de sysslar med.
Vad jag försöker göra är att illustrera en officiell personlighet.

Joahn

Inläggav Joahn » 06 nov 2004 13:06

Tatjana skrev:Om vi ser det till det icke biologiska så utvecklar kändisar ett "vuxet" beteende fortare än medelsvensson. Detta kan tolkas vara en biprodukt av vårt tänkande på människan i fråga.

Näe, det kan jag inte hålla med om.
Alla dessa gangstarappers som rappar om sina horor och pengar och sitt knark?
RobinsonRobban? :lol:

Sen beror det väl på vad man definierar som vuxet också.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 06 nov 2004 15:50

Man kan ju inte dra alla över en kam? (konstigt uttryck)
Men se på alla kändisar som gifter sig och skaffar hus/barn mm i en relativt ung ålder. De har varit med om mer och anser sig som vuxnare.
Med tanke på entropin så kan det ju vara en fråga om "tidsöverförning".
:)

Joahn

Inläggav Joahn » 07 nov 2004 17:18

Jag anser att inte ens är en generalisering att kändisar skaffar barn och hus i relativt ung ålder. Vad jag kan komma på så är det inte så. Sen finns det ju vissa som blir kända därför att de är mogna/vuxna och i och med har uppnått något som gör dem kända.

Angelina

Inläggav Angelina » 07 nov 2004 18:45

Här tror man att man har tänkt på det mesta, men det här var en helt ny karamell att suga på.
Tanken som tidstjuv, livsförkortare och energivampyr...
Kommer ni ihåg sagan om Momo och tiden? ( visst hette den så?)
Jag tror att tankens karaktär betyder allt här, när det gäller hur den påverkar den "påtänkta" personen.
Positiva tankar-positiv effekt, negativa tankar-negativ effekt etc, för att generalisera.
Sedan kan man ju alltid debattera om huruvida förkortningen av någons liv egentligen är positivt eller negativt.
För enligt denna princip så skulle alltså positivt tänkande om en svårt sjuk människa som inte har något hopp om tillfrisknande endast bidra till ett längre och utdraget lidande...eller?

Användarvisningsbild
Iller

Bara människor

Inläggav Iller » 07 nov 2004 20:12

ponera att detta inte bara gäller människor. :)

Gud skapade världen.
Gud var odödlig.
Gud skapade människan.
Människan blev medveten om guds existens.
Genom att gud ägnades en tanke blev han dödlig och fick ett förkortat liv.
Fler människor tänkte på gud.
Gud dog.

Fast... å andra sidan kanske han inte fick ett förkortat liv, bara ett förkortat oändligt liv. En mindre evighet alltså. :)
Life is like a game of cards. The hand that is dealt you is determinism; the way you play it is free will.
-Jawaharlal Nehru

Tatjana

Inläggav Tatjana » 07 nov 2004 22:52

Delad glädje/delad sorg, dubbel glädje/sorg.
Allt du sänder får du tillbaka, en positiv tanke genererar ett positivt tänkande. Positiv energi är lättare att förflytta än negativ.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 10 nov 2004 04:44

Alla har vi haft tanken.
-jag önskar att, om ändå, nästa gång. Osv
Om jag påstår att det finns ett sätt att faktiskt påverka utgången av en händelse, skulle du göra det då?
Och till vilket pris?
Allting kräver någonting.
Hur mycket kan du "offra" för att nå dina mål? Hur mycket är du villig att utveckla din mentala "kraft"? Och försaka det som utvecklingen kostar.

Räcker det att tro på någonting för att det skall funka?
:?:

Joahn

Inläggav Joahn » 10 nov 2004 18:17

Räcker det att tro på någonting för att det skall funka?

Jag tror att vilja och tro har väldigt stor betydelse. Jag tror rentav att det är något av de största krafterna som finns.
Om man t ex vill något tillräckligt mycket så är det troligt att man lyckas. Om jag vill bli jättebra på att gå på händer så kommer jag sannolikt att bli det också, eftersom att jag tränar. Logiskt. :) Om jag däremot satsar på att bli bäst i världen så finns det ju andra viljor som motverkar min vilja, vilket gör det svårare.
Om man inte vill nånting (något alltför vanligt i vår tid) så får man problem, men då kan man ju alltid börja med att vilja vilja nånting. Jag vet inte, men om man verkligen vill vilja nånting, lyckas man då inte till slut?

När jag var i låg- och mellanstadieåldern provade jag på diverse olika sporter. Det märkliga var att jag ibland var jättebra och ibland jättedålig, det skiftade mellan olika sporter och år. Som sexåring minns jag att jag var jättebra på fotboll (relativt bra) och det höll i sig ungefär tills jag började spela i ett lag där andra var bättre och sa att jag var dålig.
Vad gällde tennis så gick jag från medel till bra till dålig under som jag minns det 2-3 års tid utan märkbar orsak. Kanske spelade viljan in här, men det kan visserligen ha varit uppgången som gav mig vilja/tro och vice versa.
Schack ungefär liknande. Att vilja och tro på sig själv verkar fem gånger viktigare än vilka talanger man har.

Jag har hört åtskilliga exempel på människor som bett för andra och fått dem helade. Vilja och tro.

Någon som har något att säga om detta?

Återgå till "Filosofi"