Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 01 sep 2007 16:19

miles

Vilka luftslott menar du det är som syftas på? Jag har gett dig en beskrivning eller sammanfattning av olika religiösa begreppsbilder och hur de skiljer sig filosofiskt från det flygande spaghettimonstret och varför det inte kan handla om samma sak. Det verkar bara som att du bestämt dig för att tycka att religion är nonsens medan filosofi är sunt vilket ju knappast kan kallas särskilt rationellt. Du verkar se religion som antifilosofiskt, isåfall, var har du fått det ifrån?

Du verkar inte ha förstått det religiösa resonemanget heller; om man säger skapat i religiösa kretsar så kan det betyda ganska så mycket. Det betyder inte alltid att något plötsligt bara uppstår från tomma intet, men ibland så gör det det. när man arbetar med lera så kan man säga att man "skapar".

Religion är i högsta grad filosofiskt, med undantag för kalvinism och protestantism så finns det stort utrymme för tänkande och ifrågasättande. Politiskt har det förut varit svårt att ifrågasätta men nuförtiden finns ju alla möjligheter och dörren öppen för alla (frånsett muslimer antar jag). Men jag känner igen hållningen, det sitter ett gäng murkna cyniker och påstår att dom är intellektuella och naturligtvis ateister och håller igång en konflikt som varit inaktuell i snart trehundra år. Det är värdelöst.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 01 sep 2007 18:37

Den tomma begreppsbildningen kring fenomenet Gud, som - vilket du nyss visat - endast finns att tillgå genom personlig intuition är enligt min mening ett väldigt stort luftslott.
Religion har jag inte ens talat om (eller, det nämndes lite förbigående i min kommentar till ditt inledande inlägg) - och filosofin förekommer i än mindre skala; ja den hittar du inte ens bland det jag skrivit.

Men för all del - vill du använda mig som en blankt papper att avteckna dina egna fantasmagorier på så är du mer än välkommen. Det är bara att köra på. Jag är inte den som är den...

Något skapat innefattar en bakomliggande intention, där sätter jag min punkt.

idioten

Inläggav idioten » 24 okt 2007 21:21

Gud har, antar jag, i alla stora religioner, alltid uppfattats som ett immanent närvarande medvetet väsen som griper in och påverkar i den naturliga världens kausalförlopp.
Numera anser vi, i den sekulära världen, den religiösa gudstron vara infantil och ett direkt hån i ansiktet av empirismen.
Teologer har därmed tvingats devalvera gudsbegreppet in absurdum och vad vi nu ser är att ordet Gud tömts på allt positivt innehåll.
Det slår mig ibland, när jag läser liberalteologer som John Shelby Spong, att jag trots att min metafysiska uppfattning lutar åt reduktiv fysikalism, nästa skulle kunna kalla mig gudstroende på samma sätt som dessa.
Det skulle dock vara totalt meningslöst, enda anledningen till att envisas att hålla fast vid Gudsbegreppet verkar vara att det på något sätt framstår finare/extra andligt jämfört med vanlig rak materialism. Gud, uppfattat sådan, verkar snarare vara en ursäkt att projicera sina privata bigotta känslor klädda i filosofisk jargong på tillvarons irreducibla mysterium. Liberalteologen/mystikern söker sig till det dunkla och oförklarbara, och kan där leva ut sina fantasier, medans realisten konstaterar att när han nått sin kunskaps gräns finns därmed inget mer att hämta.

Angelina

Inläggav Angelina » 25 okt 2007 00:24

Gått händelser i förväg..
Finns det en gräns för kunskap?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 okt 2007 10:48

Angelina skrev:Gått händelser i förväg..
Finns det en gräns för kunskap?

Ja, när den börjar gå i cirkel.

A
Algotezza aka Algotezza

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 13 maj 2008 12:12

Trådar som denna är alltid skojiga att återuppväcka. Är det någon som har ett argument för den kristna gudens existens?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 maj 2008 12:13

Swingpirate skrev:Trådar som denna är alltid skojiga att återuppväcka. Är det någon som har ett argument för den kristna gudens existens?

Är Gud kristen?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 13 maj 2008 12:28

Algotezza skrev:Är Gud kristen?
Frågar du mig?

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 13 maj 2008 12:46

MVH

Algotezza

:lol:  :lol:  :shock:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 maj 2008 13:23

Swingpirate skrev:
Frågar du mig?

Ja, du undrade ju vad som talar för den kristne gudens existens.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 13 maj 2008 13:56

Algotezza skrev:Ja, du undrade ju vad som talar för den kristne gudens existens.
Du får gärna slänga fram argument för andra gudars existens om du vill. Jag bara antog att de flesta teister här på forumet var kristna för att få igång en diskussion.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att bevisa Guds/guds existens

Inläggav Algotezza » 13 maj 2008 14:47

Swingpirate skrev:
Algotezza skrev:Ja, du undrade ju vad som talar för den kristne gudens existens.
Du får gärna slänga fram argument för andra gudars existens om du vill. Jag bara antog att de flesta teister här på forumet var kristna för att få igång en diskussion.

Jag har en teori om hur man kan få "bevis" för existensen av något man kan kalla gudomligt, "Gud", "gud" eller hur man nu vill benämna detta. För det första kan man nog aldrig få ett hållbart allmängiltigt "filosofiskt-vetenskapligt-logiskt"  bevis för Guds existens, förutom att man på något sätt redan i sina premisser utgår från att Gud/gud finns och sedan "bevisar" det, och för det andra krävs någon form av tro på det gudomligas existens för att man skall kunna få sådana här bevis. Och tron kan man inte pumpa upp på egen hand. Den är en gåva från Gud, sägs det. Vad gör man då? Man måste be till Gud/gud för att få trons gåva. Men hur kan man be till någon/något som man inte tror på, om man nu måste ladda sin bön med tillit för att den skall funka? Man måste be Gud/ gud om tillit... etc.  Ser ut som Moment 22...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 13 maj 2008 20:44

Intressant utläggning A., även om jag hade förväntat mig lite mer filosofiska argument. Kände precis som du av lite rundgång i resonemanget.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 13 maj 2008 22:19

Kära ni!

Att argumentera för Gud är som att kriga för fred eller knulla för oskuld. Det nya vinet låter sig inte drickas vid ett fylleslag.

Det är helt oväsentligt vem som har rätt. Håller ni med? Om ni gör det så lurar Gud runt hörnet!

Algotezza skrev:Vad gör man då? Man måste be till Gud/gud för att få trons gåva. Men hur kan man be till någon/något som man inte tror på, om man nu måste ladda sin bön med tillit för att den skall funka? Man måste be Gud/ gud om tillit... etc.  Ser ut som Moment 22...

Perfekt analys! Det må se ut som Moment 22, men i själva verket är det en resa i 22 Moment, och den börjar här och nu med narren. Jag är ett levande bevis på att det funkar. Ska ni åka med på tåget? För nu slutar allmän väg, viltstängsel upphör, avstigning för samtliga passagerar. Vi har kommit till en återvändsgränd! Sitt kvar på egen risk, och tänk på avståndet mellan vagn och plattform, så att du helgar det.

Det räcker med ett senapskorn. Man blir inte fullkomlig i ett trollslag för att man för första gången lite försynt - men ärligt - ropar HALLÅ?! ut i mörkret. Men det räcker! Det är en bra början. Det krävs verkligen inte mer, jag försäkrar er detta genom min blotta existens. Ni har mitt hedersord.

Men det där enkla hallået... det kan kräva allt av en människa. Håll med om att det känns lite läskigt att himmelriket verkligen är så nära! Skönt att man kan återvända sig på sin kammare, bortom världens blickar. Där kan fröet falla i god jord och gro.

-narr-

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 13 maj 2008 22:49

Hej Hovnarr!
hovnarr skrev:Att argumentera för Gud är som att kriga för fred eller knulla för oskuld. Det nya vinet låter sig inte drickas vid ett fylleslag.

Det är helt oväsentligt vem som har rätt. Håller ni med?
Jag tror inte att de 70 000 kvinnor som dör efter sviterna av illegala aborter varje år av religiösa skäl skulle hålla med dig.

MVH//

Återgå till "Religion och andlighet"