Det tysta folkmordet....

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 jun 2008 20:51

Ni som lever i skuggan av denne jbig, och förföljer honom som besatta beundrare, eller mannen själv, vilka är de största idioterna i detta fallet?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

magicadehex

Inläggav magicadehex » 14 jun 2008 21:43

Anarki är svaret, och det vet ni nog innerst inne  :D

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 jun 2008 23:04

Avantgardet skrev:Ni som lever i skuggan av denne jbig, och förföljer honom som besatta beundrare, eller mannen själv, vilka är de största idioterna i detta fallet?

Stämmer Av. Trollande på den nivån, magnifikt. Eloge. Vi andra får göra så gott vi kan. Allt för att vrida upp absurditeterna och förolämpningarna. Biggen är en av mina favisar.

Beundra någon gör man väl om denna, tänker nytt, skapar något nytt och/eller är kreativt problemlösande. Det i sig kanske man skulle starta en tråd om.  

Nåväl och detta....:

Varför delar då inte de rika med sig? De rika skulle lätt kunna göra det men vill inte. Varför? Och varför skulle de acceptera att "tvingas" göra så? De har makten.

Nej vad som kommer hända, om nu oljepriserna stiger, maten blir dyrare osv är att de fattiga får det ännu sämre.

Frågan är mer vad är realistiskt att göra, vad får effekt? Att köra den kommunistiska varianten ånyo som biggen pläderar är vi inte intresserade av, så andra alternativ...?!

Det blev bil till Paris och franska rivieran  i sommar. Dyrt som fan. Pengar vi skulle kunnat gett till de sämre ställda och massvis med bensin som går åt. Miljön den miljön. Fast å andra sidan vi lär lite vara ensam om att göra en liknande tripp i sommar. Så varför delar vi inte med oss?

Paris mumma gillar Milord med Edith Piaf, Skönt gung. Frankrike ahaa. Dra till Paris Av. Sitta och ruttna i Huddik gräva gravar på en kyrkogård. Se dig lite om. Uppehället i Paris fixar du lätt.

Ni som ojar er var lite kreativa nu.

"Singer har räknat ut att om en tiondel av världens rika ger 5% av sin inkomst till fattiga länder och dom med lite lägre inkomst ger 1%, så skulle det räcka."

http://blogg.aftonbladet.se/18131/perma/853387/

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jun 2008 01:47

Vadan detta, du erkänner sanningen i det sagda men sen vänder du udden mot mig? Vem trollar?

Kallekula skrev:Varför delar då inte de rika med sig? De rika skulle lätt kunna göra det men vill inte. Varför? Och varför skulle de acceptera att "tvingas" göra så? De har makten.

Du ser inte Marx förutsägelser i ett globalt perspektiv, något som han själv understryker redan i kapitalets första band. Tidigare har jag gissat nåt i stil med en massinvandring. När kommunikationen ökar, och folket följer kapitalet. Men nu med de ökade matpriserna, ja bristen på varor, så börjar jag tro att det är öst som genomgått den länge förutsedda omvandlingen och att maktförhållandena håller på att skifta på ett helt annat sätt än genom den tilltagande kriminella inre omvandling som jag gått och förutspått.

Kallekula skrev:Frågan är mer vad är realistiskt att göra, vad får effekt? Att köra den kommunistiska varianten ånyo som biggen pläderar är vi inte intresserade av, så andra alternativ...?!

Varför är vi inte det? Det du missar här är att Marx talade om en nödvändig utveckling, inte något vi har att välja på. Det kommer ske automatiskt, förr eller senare, precis som vi ser nu i öst en motsvarighet till de tidigare borgerliga revolutionerna (vilket här motsvarar kineser som lägger på hullet och indier i mercedez, eller nåt i den stilen, du förstår poängen åtminstone). Den dagen kommer. Kommunisterna har bara sökt påskynda denna nödvändiga utveckling, i Ryssland gick man direkt från livegenskap till kommunism i stort sett, men här har vi haft en långsammare utveckling och därför har den också sett helt annorlunda ut. Att fästa vikten allt för mycket vid enskilda individer i såna här frågor tror jag tyvärr är en onödig rest från Hegel, det tål att diskuteras, som blivit fast rotat i det allmänna medvetandet. Marx var ju själv, i viss mening, borgare, och den där föreställningen om den stora mänskliga naturen som är ett slags artikulation av världsanden, ja hela det där tänket, som florerar under romantiken, och överlever ända in i våra egna dagar som nåt slags individualism, var något som också marxismen själv på sätt och vis förvaltat. Det finns i bolsjevismen, och påträffas nog hos många ur intelligentian. Och kanske har det funnits en övertro på möjligheten att aktivt ingripa och påskynda processen, men jag hyser inga tvivel om att allt sker lagenligt. Jag ser inte vad vi skulle ha för andra alternativ, gör du? Vi kommer tvinga oss själva till det när dagen är inne.

Kallekula skrev:Det blev bil till Paris och franska rivieran  i sommar. Dyrt som fan. Pengar vi skulle kunnat gett till de sämre ställda och massvis med bensin som går åt. Miljön den miljön. Fast å andra sidan vi lär lite vara ensam om att göra en liknande tripp i sommar. Så varför delar vi inte med oss?

För att ni är kälkborgare, kort och gott.

Kallekula skrev:Paris mumma gillar Milord med Edith Piaf, Skönt gung. Frankrike ahaa. Dra till Paris Av. Sitta och ruttna i Huddik gräva gravar på en kyrkogård. Se dig lite om. Uppehället i Paris fixar du lätt.

Har du missat att jag har motorbåt som tjänstebil? Maringardet är jag i sommar.

Jag vet inte varför Paris skulle vara märkvärdigare än nåt annat ställe här i världen, alla ställen har sin historia att berätta. Fövisso avser jag ju nån gång djävligt typiska turistfoton på Notre Dame, och spatsera runt på vänstra stranden som om jag ägde stället. Men den dagen anländer nog fotare än jag tror. Jag glider bara runt och ser vad fan som händer, så har jag alltid levt mitt liv. Fast nu har jag ju engagerat mig en hel del i att fixa det här med ett "vanligt liv", har krävt sin tribut, miljöskadad har man blivit, inte samma ligist längre, på gott och ont. Men jag vet inte hur jag skulle hinna se Paris nu, har alltid en miljard bollar i luften, projekt jag pysslar med, vansinnesgrejer, snudd på manier. Betänk också att min inkomst är bidragsnormen.

Kallekula skrev:"Singer har räknat ut att om en tiondel av världens rika ger 5% av sin inkomst till fattiga länder och dom med lite lägre inkomst ger 1%, så skulle det räcka."

Ja, det är ju löjligt lite, men betänk att det fortfarande skulle vara åt helvete snålt tilltaget, hela planeten befinner sig i ömsesidigt beroende, varför ska vi låtsas att vi är förmer, bara för att vi lärt oss vara oärliga och kunna sno andra på deras liv och resurser?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jun 2008 09:56

Skit i soskärringarna. Efter du gjort lumpen så dra. Sydamerika tex. är faktiskt riktigt spännande.

Jag kan köpa resonemanget att tryck byggs upp till kokpunkten och sedan sker en revolution. Låter mer rimligt än att de rike frivilligt skulle dela med sig frivilligt (eftersom så inte skett ännu).

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jun 2008 10:10

Avantgardet skrev:
Betänk också att min inkomst är bidragsnormen.

Det finns en lösning för det som fungera. Kallas jobb.

Hittar du inga jobb i huddik dra till Stockholm. Du skulle fixa jobb och lägenhet på någon/några veckor. Om du är arbetsför dvs.

Jbig
Avstängd på en månad

Inse det självklara...

Inläggav Jbig » 15 jun 2008 11:09

Hejsan!

Kallekula är bitter, precis som Aaron, bägge har på ett, för dem, förnedrande sätt blivit bortgjorda av bigj i sakfrågor. Att man är bitter är en sak, men man skall ej bryta mot reglementet som forumet faktiskt har regler till att följas. Att en moderator som rising, själv bortgjord av herr bigj, inte beaktar de egna reglerna är en aning dåligt. Man skall inte epitera sina motsråndare med stygga epiteringar. Det gäller således för moderatorer såväl som skribentera att beakta de regler som äro uppställda. Att Aaron åkte ut direkt är här rätt, man måste beakta god ton, något som bigj alltid gör, och som i själva verket är ett av vårt adelsmärke! Men visst njuter vi av vår överlägsenhet, fåfängan trivs så att säga....... :wink:

Naturligtvis hedrar det Avantgardet att ha en sådan skarpsynt blick, och en sådan kraft i de väl avvägda orden som framkommer hos en skribent med gott förtroende med den egna saken! Inte minst hans klarsyntehet vad gäller att se vem som är en driven kraft och vilka som i sin bitterhet tvingar sig själva att visa sin underlägsenhet i saken!  :arrow:  :lol:

Nu till saken!

Kapitalister mördar för att stilla sin girighet, se bara här:

Lundin OIL (ett företag som ihop med Sudans regering bedriver/bedrev folkmord i södra Sudan för att leta efter olja, där Carl Bildt har/hade aktier).

"Volvo och Saab bryter mot regler"    
Platina som bl.a. används i Saab- och Volvobilar bryts i Sydafrika under tveksamma förhållanden. Det hävdas i en rapport som organisationen Action Aid presenterar i dag, uppger Rapport. Förorenat vatten, splittrade samhällen, förlust av betesmarker och försörjning är verkligheten bakom brytningen, enligt Action Aid.                                                
Volvo och Saab är företag som förbundit sig att se till att mänskliga rättigheter inte kränks i något led i tillverkningsprocessen. Men enligt rapporten är det just det som sker.
Källa: SVT-Text, tisdag 25 mars, 2008

Det är det här vi måste vända oss emot, och faktiskt ställa personer som Carl Bildt inför en domstol, han har ju aktier i Lundin Oil - alltså städjer han folkmord!
precis som Volvo och Saab gör på andra håll. Det måste bli ett slut på den terror Volvo och Saab liksom delar av den svenska regeringen deltager uti! Något nytt måste till helt enkelt!

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jun 2008 12:52

Kalle, lumpen har aldrig velat ha mig, vad skulle jag söka mig till dem nu för? Och Stockholm? Hujeda mig! "Storstäder" är nåt man turistar och passerar, inget man vill bo i! Förvisso får jag ju bara bidragsnorm för att göra min praktik, men den är så sjukt glidig! Skulle kunna lattja på det stället i flera år till samma löjliga lön. Så länge jag har smoke, mat till mig själv och katten, nån skön bok, samt hela och rena kläder är allt hur bra som helst. Se mig som en framtidsman, så här kommer ni andra också ha det när tiden är inne.

Biggen, finns det nån möjlighet att få dem inför domstol? Saknar vi institutioner som kan komma åt de av kapitalismen saktionerade folkmorden? FN som organ verkar i mina ögon som en aktör avlönad av kapitalet självt.

Jbig
Avstängd på en månad

Nya saker bör hända...

Inläggav Jbig » 15 jun 2008 14:03

Hejsan!

Avantgardet frågar om hur det skall gå till att hejda, och ställa de företag och personer som stödjer folkmord och terror inför rätta!
Tja, vi alla kan fortsätta att kräva av politikerna att de tager upp dessa frågor. Gör tillräckligt många det, i världen, så kan FN förändras och Haag-domstolen börja leverera!

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jun 2008 17:49

Avantgardet skrev:Kalle, lumpen har aldrig velat ha mig, vad skulle jag söka mig till dem nu för? Och Stockholm? Hujeda mig! "Storstäder" är nåt man turistar och passerar, inget man vill bo i! Förvisso får jag ju bara bidragsnorm för att göra min praktik, men den är så sjukt glidig! Skulle kunna lattja på det stället i flera år till samma löjliga lön. Så länge jag har smoke, mat till mig själv och katten, nån skön bok, samt hela och rena kläder är allt hur bra som helst. Se mig som en framtidsman, så här kommer ni andra också ha det när tiden är inne.

Läste fel tyckte lumpen och Av inte riktigt hängde ihop  :)
Lumpen var helt meningslöst att göra. Fast på min tid så var man ju mer eller mindre "tvingad".

Ska inte säga åt dig hur du ska leva (fast jag gjorde det  :)  )
Själv så vet i tusan. Vara i händern på soc, då är jag heller i händerna på en arbetsgivare och får mer kulor.Smaken är som baken.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jun 2008 19:27

Se det från den ljusa sidan: jag får motion nån gång i månaden när jag måste springa dit, jag får chansen att studera samhället underifrån, samt öva upp mitt tålamod tack vare alla dessa sockärringar som ska strula till saker för en.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 jun 2008 09:23

Hejsan!

Det tysta folkmordet och dess problematik kan även belysas från andra håll - och vi håller oss här hemma för att vi då ser att även våra egna ekonomiska höjdare drager sina strån till den stack av unken kapitalism som genererar så mycken fattigdom i världen, och nu även här hemma!

Småföretagare fuskar mest med skatten

Svenska folket jobbar svart för 120 miljarder kronor varje år, enligt Skatteverkets utredning "Svartköp och svartjobb i Sverige" som är den mest omfattande undersökningen i sitt slag i Skandinavien.                      
Småföretagarna tros stå för den största delen av totalsumman, de beräknas undanhålla 71 miljarder från statskassan varje år.                
800.000 svenskar har någon gång jobbat svart. 25 procent av dem som utför svartjobb studerar eller gör värnplikten. Svartjobbaren är i regel en yngre person med låg inkomst.    
Ur: 112 SVT Text, Onsdag 02 aug, 2006,  INRIKES Publicerad 2 augusti        
Källa:   http://svt.se/svttext/web/pages/112.html

Bonusarna har fördubblats i värde    

Börsbolagens aktie- och optionsprogram har fördubblats i värde till 100 miljarder kronor sedan 2003, enligt Folksams beräkningar, uppger Rapport.
Och den största delen går till cheferna. Volvochefens optioner och gratisaktier är värda över 30 miljoner kronor och SEB:s bankchefsoptioner är värda 80 miljoner. Detta utöver fast lön och kontant bonus.    
Kritiken är hård på bolagsstämmorna och det är aktieägarna eller pensionsspararna som betalar. Folksam, som äger aktier i en del av bolagen, presenterar siffrorna nästa vecka.  
Källa: 106 SVT Text, torsdag 23 aug 2007      

Många börshöjdare brottsbelastade    

Nästan var fjärde styrelseledamot och revisor i börsbolagen är kriminellt belastad, visar en genomgång som Affärsvärlden gjort i samarbete med Brottsförebyggande rådet (Brå).      
Granskningen omfattar 3.553 personer i närmare 600 bolag. 808 är lagförda för 1.215 huvudbrott. Vanligast är bil- och trafikbrott, men även stölder, smuggling och ekobrott är vanliga. 23 av de förtroendevalda är lagförda för våldsbrott och åtta för narkotikabrott. Andelen lagförda är klart lägre på Stockholmsbörsen (21 procent) än på övriga börser (27-30 procent).  
Källa: SVT Text, INRIKES, Publicerad 12 december, 2007    

Insiderbrotten ökar kraftigt sedan 2006

Omkring 4300 ärenden har hittills i år hamnat på myndigheternas bord. Antalet brott beräknas i verkligheten vara mycket större, enligt Ekobrottsmyndigheten.
Inte minst ökar insiderbrotten liksom andra brott på finansmarknaden, menar Finansinspektionen. Dessa brott har markant ökat bara sedan år 2006, menar man vidare på Finansinspektionen.
Den svarta sektorn är mycket stor i landet och stora pengar undandras den lagliga verksamheten.
Riksbanken uppskattar att mellan 45 och 65 procent av samtliga sedlar och mynt som är i omlopp inte kan förklaras med normala transaktioner. Skatteverket beräknar att det s.k. ”skattefelet” innebär att 133 miljarder kronor i skatteintäkter försvinner varje år pga fusk, fel eller misstag. Bortfallet av svartjobb beräknas uppgå till 66 miljarder kronor. De svarta inkomsterna har av SCB beräknats till cirka 5 procent av BNP vilket år 2007 skulle motsvara 150 miljarder kronor.
Källor: Skatteverket/SCB/Riksbanken
Källa. Punkt.se, måndagen den 17 december, 2007

Vi behöver nya krafttag för att rädda vår art och vår planet - men grunden måste i alla lägen bli denna:
Kapitalismen är den absolut viktigaste orsaken till problemen, och den måste oskadliggöras. Det kan man göra på olika sätt, på det nationella planet med rejäla lagar där omvänd bevisföring i näringslivsfrågorna är ett viktigt steg. På det internationella planet bör Tobin-skatten liksom andra ditåtsyftande åtgärder vidtagas. Patenter borttagas liksom att tullarna för införsel i tredje världens länder måste höjas kraftigt på varor/tjänster från EU, USA och andra liknande stater (Japan, Australien m.fl.)! Samtidigt måste alla tullar och handelshinder lyftas bort i EU, USA m.fl. stater! :D

MVH
bigj

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 16 jun 2008 16:59

Jag såg en rapport på svt om hur odlingen av naturvänligt bränsle orsakar svält eftersom man ersätter de ätbara grödorna med de brännbara. Frågan är vad som bör prioriteras. Om vi slutar odla sådant bränsle nu så hindrar man till viss del svält idag, men då får vi å andra sidan skit för det imorgon i form att sörre svält och naturkatastrofer.

USAs och EUs tullar bär nog större skuld för svält än vad odlingen av biobränsle gör.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 jun 2008 17:03

Att odlingen av biobränsle orsakar svält är inget konstigt. Det säger sig självt. Nästan all odlingsareal är förbrukad, om man då skall ersätta vissa grödor för att istället odla biobränsle så kommer det uppstå brist av ätbara grödor.

Hur tänker du att om vi slutar odla sånt bränsle så skulle det orsaka svält och naturkatastrofer på sikt? Det är väl inte en nödvändig följd för fem ören, My Captain, jag begriper alls inte hur du tänker här.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 jun 2008 18:14

Avantgardet skrev:Att odlingen av biobränsle orsakar svält är inget konstigt. Det säger sig självt. Nästan all odlingsareal är förbrukad, om man då skall ersätta vissa grödor för att istället odla biobränsle så kommer det uppstå brist av ätbara grödor.

Hur tänker du att om vi slutar odla sånt bränsle så skulle det orsaka svält och naturkatastrofer på sikt? Det är väl inte en nödvändig följd för fem ören, My Captain, jag begriper alls inte hur du tänker här.

Snart kommer de börja lyssna på mig och inte slösa människor som de gör nu. Jag menar slaktkött från simpla djur kommer alltid innehålla stresshormoner då de inte inser vikten för sig själva att hålla sitt lugn. Människor däremot dör helst med värdighet vilket gör dem ytterst lämpliga för köttproduktion. Vidare så kan faktiskt människan själva odla den föda som behövs för att göda upp sig själv till den möra slaktstatus vi kräsna konnesörer kräver, och tänk vilken produktionsnytta det innebär.

Nej nu får det vara slut på detta slöseri med resurser, jorden håller ju på att gå under.

SÄG JA!!!! Till människoköttfarmar. Inse att det bara är fördomar och inbilskhet som gör en skillnad mellan människokött och djurkött.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Politik och samhälle"