lordbullingdon skrev:Du får ursäkta, men jag förstår inte alls vad du menar faktiskt. "Du kan lika gärna äga intressen i ditt framtida ofödda barn?" Det är väl en helt annan fråga. Jag hoppas och tror att detta inte var vad du menade utan att du någonstans med ditt inlägg helt enkelt vidhåller att mitt aldrig-existerande jag (mitt "ofödda" jag) och mitt framtida-jag (säg om 20 år) är konceptuellt jämförbara. Om jag förstår dig rätt så menar du att jag i mitt aldrig-existerande tillstånd inte kan ha något intresse för ett faktiskt-existerande tillstånd, lika lite som jag i faktiskt-existerande tillstånd kan ha ett intresse för mitt framtida-existerande tillstånd? Och på basis av detta drar du slutsatsen att utrotning av alla ASAP följer? För att inget intresse för mitt framtida-jag meningsfullt existerar i mitt faktiska jag?. Där misstar du dig gravt skulle jag vilja säga.
Mitt aldrig-existerande jag och mitt framtida-existerande jag är inte jämförbara. Skillnaden är att mitt framtida-existerande jag bygger på mitt faktiskt-existerande jag på ett sätt som mitt aldrig-existerande jag inte gör.
Frågan är hur vi bör agera.
En gång i tiden existerade du inte. Du blev skapad och nu skall tydligen din existens vara värd att bevara.
Enligt hans teori var det absolut fel att skapa dig.
Men när du väl blev skapad bör man alltså bevara ditt liv och din lycka, trots att ditt lidande skulle överväga din lycka på ett absolut sätt.
Man kan skapa vilka system man vill, premisserna är fria; det här är dock bara löjligt.
Om jag överhuvudtaget ska säga nåt om det jag tror du nyss skrev så kan jag helt enkelt bara ännu en gång upprepa mig:
Mitt - och nu menar jag faktiskt MITT, inte mitt ofödda barns eller vad du vill - intresse för mitt framtida jag finns därför att jag i egenskap av faktiskt-existerande kan ha intressen för mitt framtida-jag (ett framtida-jag som såklart ännu inte finns i någon riktig bemärkelse). Det är inte helt meningslöst att jag som faktiskt-existerande har ett intresse för mitt framtida jag, även om detta framtida jag ännu inte är faktiskt. Jag äger föreställningar, förhoppningar, koncept som ger upphov till INTRESSEN för mitt framtida jag - intressen som kan kränkas här och nu (i stunden, "om det roar dig"). Aldrig-existerandes intresse - nu pratar jag inte längre om MITT intresse - för något som du (felaktigt enligt mig) kallar deras 'framtida' jag finns inte. Aldrig-existerandes intresse för sitt faktiskt-existerande (i din mening framtida-existerande) finns inte. Mitt faktiskt-existerande intresse för mitt framtida-existerande finns däremot. Jag blir berövad på ett intresse som jag äger NU, i stunden, om någon tar livet av mig och därmed hindrar mig från att tillfredställa mitt intresse för mitt framtida-jag (som jag i egenskap av faktisk har en föreställning och bild av i stunden). Därför är inte omedelbar och omfattande utrotning att föredra. Det centrala ligger i skapandet av nya existenser, inte i elimineringen av faktiska existenser, som kan vara FEL även om det samtidigt är FEL att skapa nya existenser. Jag förstår inte var problemet ligger? Benatars argument är ju själva verket väldigt enkelt. Kärnfrågan handlar inte om huruvida han brister i sin logik, huruvida distinktionen mellan aldrig-existens och faktisk-existens är relevant osv. Frågan är om man, som jag vill minnas att du redan vagt har antytt, köper asymmetrin eller inte. Gör man inte det måste man med nödvändighet samtidigt säga att man grämer sig över de aldrig-existerande som berövas livets goda, något jag finner väldigt absurt. Jag har en känsla av att vi inte kommer mycket längre i den här tråden. Vi kommer från olika håll helt enkelt.
Felet ligger antagligen i tanken på deprivering av lycka hos icke-existerande individer, det når inte kärnan i systemets premisser och kommer visa sig vara nonsens när väl premisserna är tydligt uppställda. Vad är egentligen kärnan i systemet?
Problemet ligger i att få ett moraliskt system som inte är helt tomt på innehåll. Vilket det är i detta skedet om du tolkat honom rätt.
Problemet ligger inte i att beröva folk lycka, lycka är gott i sig självt och därmed vill vi ha så mycket som möjligt. Det är vårt mål. Om du släpper den premissen kommer ditt system att bli tomt på innehåll, du får JR Auk version av moral som inte kan göra några som helst anspråk på någonting. Du kan skjuta dina grannar och våldta din hund, det blir en fråga om smak.