1) Jesus var en del av Treenigheten, är ännu förresten, och den avgörande biten i Guds räddningsplan. Man kan väl säga att Gud offrade en del av sig själv, som en son som vi kallar det.
2) Du förstod nog inte riktigt, lr jag borde ha sagt, att det står i GT (som uppenbart redan fanns innan Jesus föddes) en massa beskrivningar om hur Han led, hur korsfästelsen gick till t.ex. och att han skulle vara begraven i tre dagar, hur han skulle födas o.s.v. Står en hel del om detta i Jesajaboken. Läs!
---> Det var väl inte Jesus som syrde hur människorna handlade, alla har vi en egen fri vilja, men Han visste hur det skulle gå. Den var ingen "kampanj". Han hade själv ångest inför det hela och bad Gud att Han skulle slippa, men att Guds plan skulle ske.
LÄS FÖRRESTEN BOKEN "ÄNGLAR PÅ UPPDRAG"! (jättebra självbiografi.)
3) Jesus var dels Gud, men samtidigt människa på det sättet att Gud utgav en del av sig själv. Gud består av tre stycken, Far, Son och Ande, en gemenskap. En evig sådan.
4) Detta låter grymt, men vi är syndiga så intill helvetet, och jag svär inte utan säger vad jag menar. Vi kan inte vara nära Gud. Helighet och synd "repellerar" varandra. Vi förtjänar helvetet, för alla har vi gjort fel.
Så för att vi skall få vara nära Gud måste vi få förlåtelse och försoning.
Jag skrev väl om jag inte minns fel, att Jesus var skild från Guds närhet = nåt vi inte kan begripa eftersom Gud finns här och nu. Vi lever under Guds uppsikt, universums intelligens och ännu större, samtidigt som vi gör fel och lever under det onda. Vill vi komma nära Gud måste vi ta emot det Han ger i sitt förbund, sitt nya förbund, det som nya testamentet förklarar.
Vi har ju en egen fri vilja och det vi gör borde vi stå för. Så det är egentligen inte logiskt att vi får förlåtelse och kan bli ett men Guds helighet i evighet, utan det är NÅD som det kallas!

(mitt favoritord).
Vi får tro på Jesus, vilket inte bara innebär att tro att Han finns, utan också lita på hand förlåtelse, att Han varit skild från Gud för VÅR skull. Det är det enda som räcker, det räcker för alla!
Så jag kan inte förstå hur man kan tacka nej till detta.

Jag vill vara nära Gud.
Lyssna och se.