Är du ovanligt vanlig?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Är du ovanligt vanlig?

Inläggav Zokrates » 12 nov 2007 05:29

Jag har en del kvalitéer som borde räknas som någon form av intelligens men det vete sjutton om de gör det. Jag har ett exeptionellt bra färgseende, men är samtidigt närsynt, men det goda färgseendet gör att jag ändå ser relativt bra på långt håll ändå, mysko. Sen har jag en extremt bra hörsel, uppfattar de absolut lägsta signaler en människa kan uppfatta och förmodligen lägre än detta, men det kompenseras negativt av att jag lider av tinnitus vilket förmodligen bara gjort mina öron överkänsliga.
Mitt luktsinne är, trots att jag röker, oerhört välutvecklat, förutom att jag med lukten kan särskilja det mesta, så kan jag senare återkalla både lukt och smak när jag vill, jag tänker på en doft eller en smak och känner den precis som om det fanns på riktigt.

Även min känsel är överdrivet välutvecklad, här kan vi verkligen prata om ett äkta prinsessan på ärten fenomen, då jag kan särskilja ett gruskorn under min fotsula, eller när en mygga landar på min kropp, något de flesta inte uppfattar.  Men inget av dessa kallar jag direkt intelligens.

Förutom det har jag ytterligare en förmåga, som jag själv märker att jag är ganska ensam om, jag är empatisk, vilket gör att jag känner vad främst djur och barn vill, eftersom de inte kan fejka sin vilja lika lätt som vuxna. En mycket använbar men helt meningslös egenskap i större sammanhang, för vem vill veta hur ett djur upplever det, eller vad ett litet barn önskar?

Förutom det så funkar min hjärna lite som en bandspelare, det mesta jag ser och hör bara fastnar där, mycket jobbigt, särskilt när det gäller att förlåta andras oförrätter, jag kan ju inte säga, ahh, det där är redan glömt och mena det.

Annars tror jag att jag är rätt mycket i mitten på det mesta, men en sak är jag oslagbar på, nämligen att brainstorma, med mig själv bör tilläggas. När de flesta har fått en idé så har jag redan kommit på 10, vilket gör att jag allvarligt har funderat på att starta ett företag vars affärsidé bygger på att jag levererar färdiga koncept efter kundernas vaga önskemål, där andra ser problem, där ser jag lösningar. Tyvärr är jag oförmögen att realisera vidlyftiga idéer på egen hand men vet nu i efterhand att jag på ett par av mina idéer skulle ha varit mångmiljardär idag om jag genomfört dem när jag fick dem, värdelöst m.a.o.

Sen har jag ännu en defekt, jag ser ord,  alltså inte bara bokstavligt, utan jag ser dem och vad de representerar, ser föremål, handlingar samtidigt som jag tänker, lyssnar eller läser. Jag kan även stycka ned ett ord i dess beståndsdelar, plocka ut kärnan och härleda det till alla andra liknande ord som om jag vore ett levande etymologilexikon, jag drar snabbt upp en historisk skiss, jämför ordet i huvudet med ett antal utländska språk, beslutar mig för hur det förändrats, spridits, utan större ansträngning, det bara kommer automatiskt. Mycket praktiskt för en språkforskare men annars en helt pseudovetenskaplig förmåga.

Annars på det stora hela taget så avskyr jag mig själv och skulle aldrig valt mig själv till kompis. En sån där jävla idiot, som när han till exempel ser en ny film ofta kan pricka in repliker ord för ord innan aktörerna själva säger dem är ju bara för mycket!

Nå hur är det med er andra, är ni också ovanligt vanliga? :wink:

MissKafka

Inläggav MissKafka » 12 nov 2007 10:44

Intressant.

Anser mig själv vara vanligt ovanlig men upplevs tydligen ofta som ovanligt ovanlig......men man lär sig leva med det med.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 nov 2007 13:09

Så här har jag tidigare  beskrivit, tämligen detaljerat, hur jag upplever min tillvaro. Vanligt/ovanligt får ni övriga avgöra.

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... upplevelse

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

MissKafka

Inläggav MissKafka » 12 nov 2007 14:40

Algotezza: det var en synnerligen detaljerad beskrivning av din, i mina ögon, ovanligt vanliga livsupplevelse. Själva beskrivningen i sig, alltså ditt sätt att uttrycka dig, uppfattar jag dock som ovanligt ovanlig.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

KYREUS, då?

Inläggav * KYREUS * » 12 nov 2007 15:54

En del påstår att jag är så färglös och vanlig
att ifall jag går förbi en grå tapet syns jag inte.

Men, det förstås: vanligen färgblinda säger så.

( :roll: ) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: KYREUS, då?

Inläggav Zokrates » 12 nov 2007 16:46

(c) KYREUS skrev:En del påstår att jag är så färglös och vanlig

Så kan det vara, men jag tror att vi alla har ett ännu oupptäckt center i hjärnan som styr detta, vidare tror jag att en del omedvetet har utvecklat detta center mer än andra. Jag har inget ord för detta center, så jag hittar på ett,"livsväsensdetektor, förkortning, LVD".

Detta LVD innebär att du kan bli "osynlig" om du vänder det inåt, och omvänt, väldigt synlig om du vänder det utåt. Om det är vänt inåt och du stiger på en buss, så kommer platsen bredvid dig att förbli tom, även om bussen är fullsatt, är det istället utåtvänt kan en person sätta sig bredvid dig, även om bussen är så gott som tom.

LVD är även det som inträffar när du är ute på en promenad, instinktivt vänder på blicken mot en husfasad och iakttar att en person bakom en gardin ser på dig, du kände undermedvetet att du var observerad och du pejlade in positionen direkt utan att du medvetet skulle känt till varifrån.

En del personer har så dåligt utvecklad LVD att vi knappt lägger märke till dem, deras signal är helt enkel för svag, andra kan ha en så stark utstrålning att det blir omöjligt att inte lägga märke till dem. Då kanske vi kallar det karma, fast det egentligen bara handlar om LVD? :wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 nov 2007 18:05

MissKafka skrev:Algotezza: det var en synnerligen detaljerad beskrivning av din, i mina ögon, ovanligt vanliga livsupplevelse. Själva beskrivningen i sig, alltså ditt sätt att uttrycka dig, uppfattar jag dock som ovanligt ovanlig.

Ja, jag har inga som helst märkliga förmågor, såvitt jag kan se...

Viss verbal förmåga i så fall, med tanke på ditt omdöme...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 12 nov 2007 19:56

Jag är väl vanlig för att vara en svenne; introvert och självmordsbenägen.

Tony önskar sig vara: Kvasispanjor!

:o

A

Inläggav A » 12 nov 2007 21:12

Zokrates, jag har nog en rätt bra LVD. Eller... den är vaken iaf..
Men mitt nuvarande liv, på denna planet, ute på stan, i min skola, ... det känns som att den mer och mer stängs ner. Mest för att... det är ingen som tycker om den... och folk vill så gärna dominera den istället för att dela den... leka med den...utforska den...

Eller så anklagar man sig själv och påstår att man för svag... om jag bara hade varit starkare så hade jag kunnat visa den..

Den stängs nog inte ner... det är bara det att den används så sällan, det är ingen som leker med den, tror på den, är nyfiken på den... man istället ha något extraordinärt istället för de ordinära.

Jag känner depressiva känslor när jag tänker på hur tragiskt det är att denna kraft sällan kommer till uttryck. Mest är det "konstnärer" sägs det, som använder sig av denna kraft... jag tvivlar på det nuförtiden.. min bild av dagens intellektuella konstnär, är att dom stänger av denna lika mycket som alla andra intellektuella....

bara prata ... och prata ... och prata....

Alla tankar jag fick nu var ungefär motsatsen. SKit.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 nov 2007 21:18

Zokrates skrev:

Så kan det vara, men jag tror att vi alla har ett ännu oupptäckt center i hjärnan som styr detta, vidare tror jag att en del omedvetet har utvecklat detta center mer än andra. Jag har inget ord för detta center, så jag hittar på ett,"livsväsensdetektor, förkortning, LVD".

Detta LVD innebär att du kan bli "osynlig" om du vänder det inåt, och omvänt, väldigt synlig om du vänder det utåt. Om det är vänt inåt och du stiger på en buss, så kommer platsen bredvid dig att förbli tom, även om bussen är fullsatt, är det istället utåtvänt kan en person sätta sig bredvid dig, även om bussen är så gott som tom.

LVD är även det som inträffar när du är ute på en promenad, instinktivt vänder på blicken mot en husfasad och iakttar att en person bakom en gardin ser på dig, du kände undermedvetet att du var observerad och du pejlade in positionen direkt utan att du medvetet skulle känt till varifrån.

En del personer har så dåligt utvecklad LVD att vi knappt lägger märke till dem, deras signal är helt enkel för svag, andra kan ha en så stark utstrålning att det blir omöjligt att inte lägga märke till dem. Då kanske vi kallar det karma, fast det egentligen bara handlar om LVD? :wink:

LSD - LivsSpeglingsDeformering...?

Jag bara lever. Tänker. Skriver. Verkar i världen. Men det kanske bara är som det verkar?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 nov 2007 21:19

Ju gråare yttre, desto färgrikare inre. Eller?

Men till vad nytta är Andlig Mammon?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"