Vet vi nånting överhuvutaget?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Katana
- Johan Ågren
- Administratör
Katana skrev:Du missförstår mig. Alla världar jag talar om finnes i denna.
Hur uppstår de många olika världarna då i denna enda värld? Är det inte då enbart de relativa relationerna och fenomenologin som för subjektet framställer den enda världen olika? Kan man då inte objektivt klarlägga en enda värld genom att lägga samman de ralativa infallsvinklarna, eller att man i flera subjektiva fall kan duplicera identiska förutsättningar och på så sätt enas om det man utforskar? Det är väl inte så att det objektivt sett existerar olika världar i en värld - det är en motsägelse.
/Johan
- Johan Ågren
- Administratör
-
Katana
- Johan Ågren
- Administratör
-
Katana
Johan Ågren skrev:Nej då förstår jag inte längre; då måste det vara olika världar. Ett enskilt ting kan inte samtidigt vara två olika ting, däremot kan det existera två olika relationer till det.
/Johan
Jodå du förstår säkert, men jag kan inte i korta meningar kanske förklara så bra. Det är ju som sagt lite komplext också.
Olika världar i samma värld. Billions in one, one in billion. 1 fragment av 99 är samma i alla världar. 99 fragment av 1 är inte samma i världen.
Skriver i små portioner för att inte förklara för mycket av två själ - mindrevärdera din tankeförmåga samt övervärdera min ork.
-
Katana
Katana skrev:Föreställ dig en låda utan vare sig början eller slut. I denna låda finns det andra likadana lådor. All in one, one in all.
Jag tolkar det som: en oändligt stor låda som innehåller oändligt med oändligt stora lådor. Det går alltså inte att säga vilken låda som innehåller vilken.
Vad är alltså tiden? Om ingen frågar mig vet jag det. Om jag försöker förklara för den som frågar mig, vet jag det inte. - Augustinus
-
Katana
Mappar i mappar
Katana skrev:Grubblarn skrev::?:
Katana: Jag har helt tappat tråden nu, hänger inte alls med i hur din syn av världen/världarna är.
Misstänkte det.
Föreställ dig en låda utan vare sig början eller slut. I denna låda finns det andra likadana lådor. All in one, one in all.
Tänk dig oändliga mappar som innehåller oändligt många mappar i mappar och mapparna på den lägsta nivån har mapparna på den högsta som sina individer. Man når aldrig fram till någon fil med ett konkret innehåll. Mappar i mappar bara. Life itself.
Filosofiforum som en bild av livet. Varje inlägg en mapp. Varje mening en mapp. Varje ord en mapp av bokstäver. Varje bokstav - i sig utan mening.
There is no life nowhere.
A
Algotezza aka Algotezza