HUR VET VI NÅGONTING?

Moderator: Moderatorgruppen

Obsut

Inläggav Obsut » 12 mar 2007 12:32

Ja, det stämmer. men a tt få säker kunskap om yttervärlden är något som vi inte alltid kan få eftersom allt kan förändras.

Användarvisningsbild
mats karlsson

Inläggav mats karlsson » 12 mar 2007 12:34

ja, men om man ser till Hume så kan man inte lite fullt på att de ska ske, vi kan inte alls överhuvudtaget veta att den kommer falla förrens den väl gör de. vi kan inte vet något, men vi kan dock ha en svag idé om vad som kommer att ske med tanka på att vi troligen tidigare har släppt en penna.

Anders Bjurström

Inläggav Anders Bjurström » 12 mar 2007 12:34

ja första gången jag åt ett äpple så visste jag ju inte hur det smakadade man lär sig ju nya grejjer varje dag lixom:P. Vad tror folket om vi lever i en datavärld eller inte? hur vet vi om vi gör det eller inte?

Användarvisningsbild
mats karlsson

Inläggav mats karlsson » 12 mar 2007 12:38

det enda vi egentligen kan veta är vad våra sinnen säger oss, och om man tar ex. datavärld och filmen matrix, så är det bara signaler till våran hjärna som sedan tolkas av våra sinnen som en bild, lukte eller ljud. dett gäller även i den verklighet (vi tror) vi bor i, signaler skickas tolkas och ger oss en bild.. så man kan egentligen inte vara säker på sinna sinnen..

Jonas Hellgren

Inläggav Jonas Hellgren » 12 mar 2007 12:38

Jaa så länge man lever och lär kommer man hela tiden bli en bättre människa och få kunskap och skit om grejjer men att säga att man inte vet hur ett äpple smakar innan man stoppar det i munnen håller jag inte med om jag har en föreställning i huvet om hur det ska smaka just för att jag har smakat på ett förut hundra gånger och det är en erfarenhet i sig kanske inte mkt till erfarenhet men det smakar tammetusan likadant varje gång

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:39

eftersom våra sinnen "bestämmer" över oss, så kommer sinnena förmodligen aldrig att visa vad som egentligen är rätt eller inte så komemr vi aldrig få reda på vad som anses som exakt rätt eller fel.. det är vad våra sinnen säger.. inte vad som är rätt eller fel

Obsut

Inläggav Obsut » 12 mar 2007 12:40

men det är genom sinnena vi får erfarenheter och tankar som kan ge oss en bild av världen, därför tycker jag att man ska lita på sina sinnen.

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:41

Jonas Hellgren skrev:Jaa så länge man lever och lär kommer man hela tiden bli en bättre människa och få kunskap och skit om grejjer men att säga att man inte vet hur ett äpple smakar innan man stoppar det i munnen håller jag inte med om jag har en föreställning i huvet om hur det ska smaka just för att jag har smakat på ett förut hundra gånger och det är en erfarenhet i sig kanske inte mkt till erfarenhet men det smakar tammetusan likadant varje gång

det är likadant som första gången du tar en pilsner.. om du då säger att det var det godaste du har druckit så ljuger du.. bira är nåt man lär sig dricka det smakar häst första gångerna men sedan lär man sig tycka om det.. Våra sinnen kanske vänjer sig vid smaker för att sedan tycka om dem??

Användarvisningsbild
mats karlsson

Inläggav mats karlsson » 12 mar 2007 12:42

Obsut skrev:men det är genom sinnena vi får erfarenheter och tankar som kan ge oss en bild av världen, därför tycker jag att man ska lita på sina sinnen.

ja, men hur säker kan du vara att det inte är en dator som ger dig alla sinneintryck?

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:42

Magnus Isaksson skrev:
Jonas Hellgren skrev:Jaa så länge man lever och lär kommer man hela tiden bli en bättre människa och få kunskap och skit om grejjer men att säga att man inte vet hur ett äpple smakar innan man stoppar det i munnen håller jag inte med om jag har en föreställning i huvet om hur det ska smaka just för att jag har smakat på ett förut hundra gånger och det är en erfarenhet i sig kanske inte mkt till erfarenhet men det smakar tammetusan likadant varje gång

det är likadant som första gången du tar en pilsner.. om du då säger att det var det godaste du har druckit så ljuger du.. bira är nåt man lär sig dricka det smakar häst första gångerna men sedan lär man sig tycka om det.. Våra sinnen kanske vänjer sig vid smaker för att sedan tycka om dem??

man skriver in i erfarenhets listan att öl är gott, sedan smakar det gott efter det.. men första gången så.. njaaaaaaaaaa

Anders Bjurström

Inläggav Anders Bjurström » 12 mar 2007 12:43

Jag tycker att det här med datavärlden är rena skiten. Även om vi skulle leva i en datavärld så skiter jag fullständigt i det. Jag lever som alla andra och det är näst intill helt omöjlit att veta om vi lever i en datavärld eller inte.

sen så den här disskussionen om hume och kant. Det är klart att man antar att äpplet kommer smaka som de 2000 andra äpplena du ätit men nästa gång du äter ett äpple så kanske det är mögligt det vet du inte. Alltså du kan aldrig vara riktit säker även om sannolikheten är störst att äpplet smakar som alla andra gångerna du ätit

Användarvisningsbild
mats karlsson

Inläggav mats karlsson » 12 mar 2007 12:43

Magnus Isaksson skrev:
Magnus Isaksson skrev:

man skriver in i erfarenhets listan att öl är gott, sedan smakar det gott efter det.. men första gången så.. njaaaaaaaaaa

alla uppfattar vi smak och lukt olika, annars skulle alla gilla fisk(jag hatar fisk) alla skulle alltså hata öl, men det finns nog dem som tycker att öl smakar mumma första gången. samma sak med kaffe, båda sägs vara en dryck man måste vänja sig vid. men eftersom alla sinnen är olika kan man omöjligt säga att det smakar illa för alla

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:44

sen kan vi ju ta med att många intellegensforskare anser att det är 50% är genetiskt.. isåfall så faller det vi har sagt hittils.. dvs.. då kanske man tycker om saker redan från början.. det är lite halv svårt att bevisa..

Jonas Hellgren

Inläggav Jonas Hellgren » 12 mar 2007 12:46

Sinnena kan bedra en ibland men oavsett om vi lever i en annan värld eller om några dataprogram styr oss vad spelar det för roll så länge man är nöjd och glad. Jag har inget problem med att eventuellt kunna vara ett "spel"  eller en marionett docka man lever som man lär och förändras livet ut

Magnus Isaksson

Inläggav Magnus Isaksson » 12 mar 2007 12:47

kan du vara säker på det?? om du äter fisk varje dag, middag som lunch i 2 veckor.. hur vet du då att du inte kommer tycka om fisk efter de veckorna?

finns det något belägg för att sinnen inte kan ändra sig?

Återgå till "Filosofi"