HUR VET VI NÅGONTING?
Moderator: Moderatorgruppen
- mats karlsson
-
Anders Bjurström
- mats karlsson
det enda vi egentligen kan veta är vad våra sinnen säger oss, och om man tar ex. datavärld och filmen matrix, så är det bara signaler till våran hjärna som sedan tolkas av våra sinnen som en bild, lukte eller ljud. dett gäller även i den verklighet (vi tror) vi bor i, signaler skickas tolkas och ger oss en bild.. så man kan egentligen inte vara säker på sinna sinnen..
-
Jonas Hellgren
Jaa så länge man lever och lär kommer man hela tiden bli en bättre människa och få kunskap och skit om grejjer men att säga att man inte vet hur ett äpple smakar innan man stoppar det i munnen håller jag inte med om jag har en föreställning i huvet om hur det ska smaka just för att jag har smakat på ett förut hundra gånger och det är en erfarenhet i sig kanske inte mkt till erfarenhet men det smakar tammetusan likadant varje gång
-
Magnus Isaksson
-
Magnus Isaksson
Jonas Hellgren skrev:Jaa så länge man lever och lär kommer man hela tiden bli en bättre människa och få kunskap och skit om grejjer men att säga att man inte vet hur ett äpple smakar innan man stoppar det i munnen håller jag inte med om jag har en föreställning i huvet om hur det ska smaka just för att jag har smakat på ett förut hundra gånger och det är en erfarenhet i sig kanske inte mkt till erfarenhet men det smakar tammetusan likadant varje gång
det är likadant som första gången du tar en pilsner.. om du då säger att det var det godaste du har druckit så ljuger du.. bira är nåt man lär sig dricka det smakar häst första gångerna men sedan lär man sig tycka om det.. Våra sinnen kanske vänjer sig vid smaker för att sedan tycka om dem??
- mats karlsson
-
Magnus Isaksson
Magnus Isaksson skrev:Jonas Hellgren skrev:Jaa så länge man lever och lär kommer man hela tiden bli en bättre människa och få kunskap och skit om grejjer men att säga att man inte vet hur ett äpple smakar innan man stoppar det i munnen håller jag inte med om jag har en föreställning i huvet om hur det ska smaka just för att jag har smakat på ett förut hundra gånger och det är en erfarenhet i sig kanske inte mkt till erfarenhet men det smakar tammetusan likadant varje gång
det är likadant som första gången du tar en pilsner.. om du då säger att det var det godaste du har druckit så ljuger du.. bira är nåt man lär sig dricka det smakar häst första gångerna men sedan lär man sig tycka om det.. Våra sinnen kanske vänjer sig vid smaker för att sedan tycka om dem??
man skriver in i erfarenhets listan att öl är gott, sedan smakar det gott efter det.. men första gången så.. njaaaaaaaaaa
-
Anders Bjurström
Jag tycker att det här med datavärlden är rena skiten. Även om vi skulle leva i en datavärld så skiter jag fullständigt i det. Jag lever som alla andra och det är näst intill helt omöjlit att veta om vi lever i en datavärld eller inte.
sen så den här disskussionen om hume och kant. Det är klart att man antar att äpplet kommer smaka som de 2000 andra äpplena du ätit men nästa gång du äter ett äpple så kanske det är mögligt det vet du inte. Alltså du kan aldrig vara riktit säker även om sannolikheten är störst att äpplet smakar som alla andra gångerna du ätit
sen så den här disskussionen om hume och kant. Det är klart att man antar att äpplet kommer smaka som de 2000 andra äpplena du ätit men nästa gång du äter ett äpple så kanske det är mögligt det vet du inte. Alltså du kan aldrig vara riktit säker även om sannolikheten är störst att äpplet smakar som alla andra gångerna du ätit
- mats karlsson
Magnus Isaksson skrev:Magnus Isaksson skrev:Jonas Hellgren skrev:Jaa så länge man lever och lär kommer man hela tiden bli en bättre människa och få kunskap och skit om grejjer men att säga att man inte vet hur ett äpple smakar innan man stoppar det i munnen håller jag inte med om jag har en föreställning i huvet om hur det ska smaka just för att jag har smakat på ett förut hundra gånger och det är en erfarenhet i sig kanske inte mkt till erfarenhet men det smakar tammetusan likadant varje gång
man skriver in i erfarenhets listan att öl är gott, sedan smakar det gott efter det.. men första gången så.. njaaaaaaaaaa
alla uppfattar vi smak och lukt olika, annars skulle alla gilla fisk(jag hatar fisk) alla skulle alltså hata öl, men det finns nog dem som tycker att öl smakar mumma första gången. samma sak med kaffe, båda sägs vara en dryck man måste vänja sig vid. men eftersom alla sinnen är olika kan man omöjligt säga att det smakar illa för alla
-
Magnus Isaksson
-
Jonas Hellgren
-
Magnus Isaksson