Nils-Erik Forsberg skrev:Någon (Algotezza) sägerJag kan vakna på morgonen och inte minnas vad jag upplevt under natten. Om jag likväl upplevt något då men som jag ej minns på morgonen kan jag öht inte uttala mig om.
Har man alls någon upplevelse under sömnen annat än vad andra som är vakna kan berätta om vad som hänt under natten.
Drömmer man så sover man inte.
Man går och lägger sig trött och vaknar utvilad om man inte har sömnstörningar. Med andra ord man upplever livet utan avbrott.
Vad jag märkt är att när livsbegreppet var oklart så var drömmarna stökiga och svåra att redogöra för p.g.a. stresigt vardagsarbete som medförde att hjärnan var på högvarv som inte varvade ner på natten. Nu är drömmarna lätta att minnas som ostörda indikatorer på problem att reda ut.
NEF
Nej, jag kan inte om varje sekund av mitt liv säga att jag upplever och jag vet inte om jag upplever alltid heller. Och ibland sker det avbrott i upplevandets kontinuitet, t.ex. när jag sover, eftersom jag efter sömnen inte vet eller kan minnas om jag upplevt något eller ej. Jag sätter inte som en självklarhet likhetstecken mellan att leva och uppleva. Inte heller vet jag om jag alltid har upplevt och alltid kommer att uppleva. Jag vet bara att jag upplever här och nu. Det räcker för mig.
MVH
Algotezza