Absolut och universell sanning

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 04 mar 2012 12:53

Marko skrev:
freddemalte skrev:
Marko skrev:Kan du bevisa att katten verkligen inte låg i hallen under tiden som du upplevde det ; )
Nej Marko, detta resonemang utgick från vanlig common-sens (vardaglig syn på världen) och inte någon inblandning av andra funderingar kring tillvaron. Om jag skulle blanda alla olika resonemang kring världens ontologi blir det inte koherent. Var diskussion har sin utgångspunkt. Här utgår jag inte från något av det som jag tagit upp i andra ontologiska trådar så som solipsism, ifrågasättandet av extern värld, ifrågasättandet av en inte värld etc, ty dessa sär självklart inte koherenta med varandra - det är ju helt olika "världsbilder" (teoretisk-filosofiska perspektiv) som de är baserade på.

Ofc,
Men kan det inte hända att du blandar ihop upplevelse med tanken
du upplevde något i hallen, och tänkte att det måste vara katten.. (tog för givet)

upplevelsen borde ju vara att något fanns där, vad vet vi inte.
Må så vara, detta exempel var mest för att illustrera att det privata medvetna erfarenheten är sann i termer av att det vara det som faktiskt var ens medvetandeinnehåll, men att det inte med nödvändighet behöver överensstämma med hur det faktiskt ligger till, i enlighet med vanlig empirisk, vetenskaplig logisk, metodisk kunskapsteoretisk vardaglig syn på världen. Om vi blandar in andra perspektiv - ja då faller ju resonemanget.

Jag talar alltså om den "vardagliga" synen på sanning á la den som är till underlag för t.ex. domstolens och Polisens arbete. Inte något annat.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 mar 2012 12:56

nödvändighet behöver överensstämma med hur det faktiskt ligger till,

men det ligger inte direkt i ett medvetande att uppleva (en process) , oftast i det omedvetna,
tanken däremot tolkar upplevelser, och det är inte upplevelsen i sig som var fel,
det var dina slutsatser. du tar emot signaler, dom är inte fel. du får en känsla som blir en tanke.

jag anser att en känsla är det närmaste sanning vi kan komma.

En illusion där vi tex ser en färg vara olika, är lite samma sak,
man får in data, dessa blir en känsla, en aning, sen börjar tanken att bearbeta och skapar det som verkar mest vettigt.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 04 mar 2012 13:08

Jag vet inte riktigt vad du menar i ovanstående inlägg. Hur som helst så trodde jag att begreppet sanning refererar till hur något ligger till och inte till det som annars brukar ses som tro, dvs vad var och en har för erfarenhet. Detta kan dock lätt blandas ihop med fakutmet att var och en erfar sin del av världen vilket i praktiken kan ses som en del av sanningen. Men men . . . Vem vet ;-)

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 mar 2012 13:14

det jag tänker på är hur information kan tänkas lagras och bearbetas.
tanken borde förvränga informationen mest. en intuitiv bild har jag själv upplevt som mer riktig än när jag börjar tänka att det ska vara si eller så....  vad vet jag...

sen kanske tanke och känsla jobbar ihop många gånger med, för att kompensera varandra.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 04 mar 2012 13:39

Ja så kan det säkert vara.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 mar 2012 14:37

Jag upplevde i mitt medvetande alldelse nys det som att ett par stövlar i hallen var vår katt

Bara för att göra bort mig, när jag läste texten så upplevde jag att det var ett exempel som du tog, du upplevde inte att katten var i hallen ?

det var som att något inte riktigt stämde med din berättelse.. varför jag fick den upplevelsen vet jag inte, kändes som att det har hänt. men inte i nyligen som du sa det..
heh, har jag fel så sjunker mitt eget förtroende för intuition.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 04 mar 2012 14:48

Jo, jag tror att du har uppfattat mig korrekt. Jag feltolkade synen av min sambos stövlar och trodde att det var vår katt Malte som satt där och lurade. Den feelingen försvann dock väldigt snabbt när jag tittade noggrannare samt det faktum att Malte låg och stensov i soffan ;-)

Den berättelsen lyfte jag för att förmedla att jag med min syn på begreppet sanning menar att det var sant att jag upplevde det som att Malte satt i hallen, men det var inte sant att han satt i hallen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 mar 2012 14:53

heh, -0.8 till intuitions fabriken då.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 04 mar 2012 15:02

Marko skrev:heh, -0.8 till intuitions fabriken då.
Ha ha! Oj! ;-)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Absolut och universell sanning

Inläggav Pilatus » 01 jan 2017 20:11

Jesper Rönndahl - Vinter 2017

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/826249?programid=2071

Vi får höra hur sanningen har förändrats genom tiderna, både i världshistorien och för honom själv.
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 06 feb 2017 08:50

Pilatus skrev:Jesper Rönndahl - Vinter 2017

Vi får höra hur sanningen har förändrats genom tiderna, både i världshistorien och för honom själv.

Jag lyssnade lite grann... lite förstrött... hur kommer det sig att alla tror att den kända filosofin började med Thales? Varför har denna felaktighet blivit absolut sanning?

Anne

Inläggav Anne » 06 feb 2017 09:33

Jo du Sigurd, det kan det tales om. För länge sedan, vi är nu bekäftiga nog att påstå att tid finns - alltså för länge sedan var det man som förstod att stan är full av vatten :smt020 Va? Inte tegel och betong? Nej, det kan ju se ut så, men huvudsakligen är vi vatten. Häpnadsväckande, eller hur?//daggdroppen

SigurdV

Inläggav SigurdV » 06 feb 2017 10:09

lynx skrev:Jo du Sigurd, det kan det TALES om. För länge sedan, vi är nu bekäftiga nog att påstå att tid finns - alltså för länge sedan var det man som förstod att stan är full av vatten :smt020 Va? Inte tegel och betong? Nej, det kan ju se ut så, men huvudsakligen är vi vatten. Häpnadsväckande, eller hur?//daggdroppen

Visst är vi mest vatten men så såg nog inte egentligen Thales det.
De första människorna märkte att vatten fanns både ovan och nedan.
Så därför hittade de på att gud skapade allting ur vattnet.
(Varde mitt i vattnet ett fäste som skiljer vattnet från vattnet.)

Filosofi kan spåras förbi Thales till Homeros.
Och fanns således redan ett halvt sekel innan dess påstådda början.

Bevis?

Homeros lärde att INGEN INTE ÄR NÅGON.
Parmenides lärde att INGENTING INTE ÄR NÅGONTING.
Och båda ska därför anses som filosofer, menar jag.//kaktusen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 feb 2017 15:59

SigurdV skrev:Filosofi kan spåras förbi Thales till Homeros.

Det sägs om Thales att han sökte kunskap, han frågade om samband. Inte heller ställde han någon gud först. Kanske är det sådana skäl som gör att man placerat honom först i raden av filosofer. Homeros var säkert en vis man och en tänkande människa, men hans intresse för epik kom att överväga. Han systematiserade inte sitt vetande.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 feb 2017 17:21

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Jesper Rönndahl - Vinter 2017

Jag lyssnade lite grann... lite förstrött... hur kommer det sig att alla tror att den kända filosofin började med Thales? Varför har denna felaktighet blivit absolut sanning?

Det vinnande narrativet...
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"