Må så vara, detta exempel var mest för att illustrera att det privata medvetna erfarenheten är sann i termer av att det vara det som faktiskt var ens medvetandeinnehåll, men att det inte med nödvändighet behöver överensstämma med hur det faktiskt ligger till, i enlighet med vanlig empirisk, vetenskaplig logisk, metodisk kunskapsteoretisk vardaglig syn på världen. Om vi blandar in andra perspektiv - ja då faller ju resonemanget.Marko skrev:freddemalte skrev:Nej Marko, detta resonemang utgick från vanlig common-sens (vardaglig syn på världen) och inte någon inblandning av andra funderingar kring tillvaron. Om jag skulle blanda alla olika resonemang kring världens ontologi blir det inte koherent. Var diskussion har sin utgångspunkt. Här utgår jag inte från något av det som jag tagit upp i andra ontologiska trådar så som solipsism, ifrågasättandet av extern värld, ifrågasättandet av en inte värld etc, ty dessa sär självklart inte koherenta med varandra - det är ju helt olika "världsbilder" (teoretisk-filosofiska perspektiv) som de är baserade på.Marko skrev:Kan du bevisa att katten verkligen inte låg i hallen under tiden som du upplevde det ; )
Ofc,
Men kan det inte hända att du blandar ihop upplevelse med tanken
du upplevde något i hallen, och tänkte att det måste vara katten.. (tog för givet)
upplevelsen borde ju vara att något fanns där, vad vet vi inte.
Jag talar alltså om den "vardagliga" synen på sanning á la den som är till underlag för t.ex. domstolens och Polisens arbete. Inte något annat.
Va? Inte tegel och betong? Nej, det kan ju se ut så, men huvudsakligen är vi vatten. Häpnadsväckande, eller hur?//daggdroppen