Pilatus skrev:Marko skrev:Den frågan borde kyrkan själv svara bäst på:
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=680491
"Jag menar att det liv som eventuellt påträffas utanför jorden också skulle kunna vara Guds skapelse annars vore det att förminska Gud." Ref. Vad anser kristendomen om utomjordiskt liv? Jesper, 2004-03-24
Varför ger de aldrig upp, de kristna? Hur skall alla varelser kunna frälsas från synd på alla tänkbara planeter? Nya planeter uppstår ju hela tiden och miljoner har redan slukats av novor eller gått under på grund av att nervösa presidenter som vill utdela ett förödande förstaslag, men kalkylerar fel och annat liknande. Det blir mycket att hålla rätt på, inte minst alla söner som Gud tvingas sända ut. Man vet ju hur det blir på bebodda planeter då folket vill roa sig.
Det beror helt på vilken kristen du frågar om hur skapelsen gick till.
Som det stod där så säger inte bibeln något om vem som skapade planet X eller liv Y på planet X (vi hade bristande kunskap/teknologi om detta)
han gick även in på just det andliga, livskraften som är enligt kristendomen del av gud.
du får läsa på sidan istället, just synd såg jag något om att man kan tala med sina vänner, en psykolog, präst om det man tycker tynger en, så kan man hitta sina svar... inte en tokig tanke att man kommunicerar om det man tycker är syndigt eller jobbigt.
vi som läser bibeln och inte är troende, tenderar att ha fördomar och läser bokstavligt som bästa fundamentalister.
Många kristna jag mött har påstått att det är en själslig kraft som jag själv delar uppfattning med (jag är inte kristen, jude, muslim, satanist, islamist eller naturreligiös)
och jag antar att kristendomen även på din fråga hade svarat,
att gud älskar människan och allt, och blir vred på den ondska som drabbar alla varelser.
det sades att gud är livets kraft och att liv kan säkert uppstå via materia med naturlagar sporadiskt i universum (min tolkning) gud är utöver detta.
kanske detta kan vara ett delsvar:
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=679437
Jag hade en liknande fundering, kan de som fanns före jesus komma till himlen ? (vad nu en himmel är..)
Tror majoriteten svarar ja på den frågan.