Illusionen skrev:Hej Sigurd, misstänker att ditt inlägg är riktat till mig.
Japp! Men inte uteslutande! Den som vill fundera/svara är välkommen!
Illusionen skrev:Flertalet frågor du ställer tar jag upp på min hemsida, och även vissa svar ges där. Du skriver t ex citat,
”Titta på följande låtsas-staty: Se på två samtidigt tillverkade och synkroniserade klockor och snurra eller oscillera den ena snabbt och länge: Se sedan att klockorna inte längre är synkroniserade: Är klockorna lika gamla? Förklara situationen!”.
Din fråga kan förefalla enkel, men frågan är mer komplicerad än man först tror.
Jo... Mitt enkla svar är att inre tid är dynamiskt konstituerad.
Illusionen skrev:De tankeexempel Einstein använde i arbetet med den Speciella Relativitetsteorin baseras på ATOMÄRA ej normerade mätdata, alltså det vi förnimmer via vårt medvetande.
Då det saknas viktiga definitioner i relativitetsteorin är det svårt att hävda att relativitetsteorin är fel, p g a att aktuella fenomen kan tolkas olika beroende av hur definitionerna utformas. Däremot anser jag att det finns skäl att misstänka att teorin feltolkas, då den inte är komplett i sin nuvarande form. Detta har betydelse för klockorna i ditt exempel.
Ja...Suck...hur ofta påstår inte folk att jag borde studera Relativitetsteori?
Tack för att du inte rekommenderar detta

Jo igen: Tolkning är ett svårtolkat begrepp? Får du verkligen in det i din teori? Då är den dynamisk och våra system KAN vara isomorfa.
Illusionen skrev:
I mitt koncept, kapitel 15, Relativitet, beskrivs hur jag tolkar relativitetsbegreppet. Bl a skriver jag,
I vxv perspektiv och i referensriktningen ger alltså detta de balanserande resultaten, och figur 7.
DELTA-VXV ”RE” : ± √(1– (V/C)^2)
DELTA-VXV ”IM” : ± √(1+ (V/C)^2) / j *)
*) /j innebär här att det är imaginärt.
Observera att detta gäller ur ett referensperspektiv, t ex A-perspektiv.
Ur B-perspektiv gäller förskjutning i förhållande till A-perspektivet, och vice versa.
Jag beställde kanske det där... (VE MIG! O HEMSKA TANKE!)
Men jag hade i så fall inte tänkt tolka det... (lugn SIGURd)
Jag kan ju förstås inte hjälpa att jag ser, en säkerligen slumpmässig ,likhet i struktur med min utgångspunkt: x=x och x="x", vi människor har ju en tendens att se likheter lite hur som helst både här och där. Men för säkerhets skull frågar jag om det är möjligt att tolka din struktur ovan som en exemplifiering av min teoretiska utgångspunkt nedan:
1 x=x
2 x="x"
För alla andra: Hur tolkar man citationstecknen? Tja...kanske så: x=x/2 + x/2.
Höger led har en från oss sett annan semantisk struktur än vänster.
Och Illusionen kan säkert visa en imaginär tolkning om han vill.
Man kan också helt enkelt ta bort dem. Ingen tolkning är också en tolkning...
OCH NU! Statik är en Dynamisk konsekvens... gäller det omvända förhållandet?
Illusionen skrev:Även fenomenet relativitet har sin grund i referensskillnaden (v g se mitt tidigare inlägg) mellan våra rums koordinater och G.
När referensskillnaden tillämpas resulterar det alltså i ett reell uttryck och ett imaginärt uttryck, enligt ovan.
Det reella uttrycket är identiskt med Einsteins relativitetsteori, men det imaginära har Einstein inte tagit hänsyn till, därav den s k Tvilling paradoxen.
Ja mina klockor är ju tvillingar.
Illusionen skrev:Lorentz-transformationen som Einstein använde sig av baseras på det medvetandet anser sker, och kan således ej ta hänsyn till ev imaginära egenskaper.
Det är som upplagt för feltolkning m a o !
Jag anar möjliga paralleller...
(...men skjuter dem bryskt åt sidan: Inga gissningar i denna fråga tack!)
Illusionen skrev:Du ska se det imaginära uttrycket ovan, som att det sker en förskjutning i relationen reellt – imaginärt.
Denna förskjutning påverkar även det jag i konceptet benämner ”egenstruktur” (inkl klockorna).
Innan jag förklarar vidare vilka konsekvenser detta för med sig vill jag helst att du bekräftar att du läst och även förstår Kapitel 15, och att du förstår mitt resonemang så här långt.
Hälsar
Bengt / Illusionen
Ja du Bengt... Du förbryllar mig som vanligt.
Helt klart säger du nåt vettigt... oklart vad!? Mitt problem är att du är så tekniskt och formellt orienterad. Vad sägs om att läsa lite som jag hoppas framstår som lite oklart för dej?
(Hämnd ljuva hämnd)
Vad anser du om Henri Bergsons synpunkter i relation till franska språket?