Skriver du alltid dina svar mitt i natten? ^^
Wintran skrev:Nej, jag ska nog egentligen inte dra alla självmord över en kant, har inte tänkt tillräckligt mycket på det, speciellt inte ur en rent subjektiv synvinkel.
Att se saker objektivt är, som du skriver, otroligt praktiskt. Men den subjektiva synvinkeln måste ändå vara viktigast om du frågar mig. Subjektet är livet, med allt vad det innebär i känslor och värderingar. Jag har själv växlat i fokus mellan subjektivitet och objektivitet. Att få grepp om båda synsättetn är nog väldigt praktiskt.
Men just ämnet självmord finns det mycket att fundera kring.. Jag skulle själv säga att det är irrationellt, iaf ur min synvinkel. Det är dock inte objektivt fel.
Wintran skrev:Det är mest att jag aldrig har sett något som pekar på att livet skulle bli bättre efter döden, snarare det motsatta eftersom döden just är när livet slutar existera, och vi under normala sinnesstämningar gör allt för att undvika den. Både rent subjektivt och rent objektivt finner jag att liv är att föredra framför död.
Well, jag har inte sett något som pekar på att det blir varken bättre eller sämre efter döden. Nu ska vi inte diskutera döden, så vi gör det enkelt för oss

Vi antar en materialistisk synvinkel. Då är det mycket möjligt att jag-upplevelsen, elr medvetandet, upphör att existera.. Bara av den risken så bör liv vara att föredra så långt som möjligt.. as long as there is hope, you know.
Wintran skrev:Ska fundera vidare över ordet "praktisk". Ju mer jag tänker på det desto mer gillar jag det. Kanske kan man prata om vilket mål som är det mest rationella att sätta upp, och sen den mest praktiska vägen för att uppnå det?
Kul att vi ligger lite på samma nivå här, även om vi är på olika sidor. Du har helt klart en poäng i det där med mål och utförande. Rationellt är kanske den abstrakta teorin, och praktisk är kanske den konkreta praktiken? Jag undrar fortfarande vad SAOB har för definition, eller NE.
Wintran skrev:En annan intressant och viktig fråga jag kom att tänka på genom detta: Hur applicerar man egentligen en kunskap om en objektiv moral i sitt personliga liv?
Det finns ingen objektiv moral!

Men om vi ska diskutera en värdeobjektivism.. så.. ser jag inte problemet? Det är väl bara att följa den moralen om man är övertygad om att den finns?
Wintran skrev:Jag själv har nog använt min objektiva tro för att lättare erkänna och hantera vissa känslor inom mig själv.
Om du menar en objektiv synvinkel så känner jag igen det där. Att ställa sig objektivt till sig själv och sina egna känslor är otroligt värdefullt. Att vara objektiv, analytisk och pragmatisk gäller tror jag.
Jag vet inte hur mycket off-topic vi går egentligen. Att diskutera godhet och ondska kräver givetvis att man diskuterar moral och kunskapsteori o.s.v. Men jag drar av ett PM ändå, verkar som att vi har en del att diskutera ^^