Stefan skrev:Det är farligt att koppla ihop etik och religion, och dessutom helt felaktigt. (När Gud är död, är allt tillåtet - Dostojevskij) Det får människor att tro att om man inte är religiös behöver man inte bete sig moraliskt.
Dessutom, vad är moraliskt beteende? Många skulle säga att vissa typer av altruistiskt beteende är paradexempel på moraliskt beteende; t ex man räddar någon med fara för sitt liv. Men om man räddar någon med fara för sitt liv för att man tror att man på så vis kommer att vinna evig frälsning, så handlar man ju snarare egoistiskt, än altruistiskt. Således öppnar Guds död för genuint altruistiskt beteende. Om Gud finns så är allt positivt altruistiskt beteende egentligen egoistiskt. Således kunde man hävda att Guds död snarare är vad som verkligen öppnar för moralen.
Låt oss anta att gud är död och jag ändå räddar livet på någon, med fara för mitt eget liv. Låt oss vidare anta att "varför gjorde du det?" är en giltig fråga av en betraktare vid sidan om.
Vad kan man tänkas svara på den frågan? Bortsett från "jag vet inte" tycks det mig som alla rimliga svar som anger ett skäl hotar ett renodlat altruistiskt beteende. Till exempel: "Jag ville handla moraliskt" eller "Jag mår bra av att handla moraliskt" eller "Om jag inte får spela hjälte känner jag mig så värdelös" eller "Mitt liv är inget värt om jag inte får hjälpa andra". Så småningom leder denna fråga obönhörligen till någon form av belöning, åtminstone på ett psykologiskt plan.
Så belöningen har flyttats från evig frälsning till välbefinnande här och nu - och man frågar sig då om vi genom guds "död" alls räddat någonting. Men kanske är frågan i grunden fel ställd. Om jag räddat livet på någon med fara för mitt eget liv, har jag då inte uppträtt altruistiskt, punkt? Jag kanske ville ta livet av mig, uppnå evig frälsning eller bara få känna mig lite duktig för en gångs skull. Spelar det någon roll? Så fort man ifrågasätter skälen, då har man redan förmodat att där finns ett skäl. Och finns där ett skäl så var handlingen inte lägre helt altruistisk. Frågan, om den besvaras, kan inte leda till något annat resultat än att altruismen raseras eller åtminstone naggas rejält i kanterna.
Därför skulle jag vilja att altruism och egoism inte handlade så mycket om varför man gör saker, utan om vad man gör. Ger man pengar till fattiga så är det altruistiskt, punkt. Tar man pengar från rika så är det egoistiskt, punkt. Jag tycker vi ger för mycket makt åt skälen, motiven och syftet bakom en handling när vi ska bedöma om den är egoistisk eller altruistisk. Det kan finnas 1000 skäl men ändå är handlingen densamma. Vad tycker ni?
§