Hjälp mig leda unga

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Hjälp mig leda unga

Inläggav hovnarr » 23 feb 2005 10:57

Om du fick chansen att under fria former lära ut något till barn och ungdomar, vad skulle du säga till dem?

Jag har anmält mig som volontär som ungdomsledare för ABF:s studiecirklar. Det går till så att man annonserar om sin cirkel (ämnet är valfritt men ska förslagsvis locka folk) på skolor m.m. och sedan leder man verksamheten en eller flera gånger.

Vad saknar dagens unga - vad skulle de må bra av om de fick sig till livs? Debatten har förts under "Nytt skolämne". Jag instämmer i vad som sagts där, men särskilt följande:

Stefan skrev:Jag håller med om att det är viktigare att ha goda samhällsmedborgare som uppför sig väl, än medborgare som kan argumentera.

Men från detta följer det inte logiskt att etik bör prioriteras framför argumentationskonst. Man talar en hel del om etik och moral i TV, tidningar, skola, etc. Visst har det en viss inverkan, men jag tror att hur mycket moral man än snackar, kommer moralen inte att höjas betänkligt.

Många människor försvarar sig emellertid i moraliska argumentationer med uppenbart värdelösa argument. Se t ex på politiska debatter eller på "Debatt" i SvT. Genom att höja människors kunskap om vad som är goda argument, kan man undvika många av de usla undanflykter människor gör för att bete sig omoraliskt eller stödja en omoralisk politik.

Moralen baserar sig på känslan, och jag tror inte att det är lätt att ändra människors grundläggande känslor. Argument, däremot, handlar om den kognitiva delen av medvetandet. Precis som man kan lära barnen matematik, kan man lära dem vad som utgör goda argument. Det är samma typ av kunskap. Grundläggande känslor är däremot något annat och är svårare att förändra.

Således, genom att lära ut argumentationskonst, kan man göra så att människor som i grunden är justa, men som drar felaktiga, omoraliska, slutsatser av sina grundläggande värderingar, slutar att göra detta. T ex har bidrags- och skattefuskare som i grunden är justa ofta usla argument för sina uppfattningar, och genom att de inser detta kan de komma att förbättra sig. Därmed kan man förbättra moralen.

Jag tror att unga fullkomligen ÖVERÖSES av värdelösa argument i den ena eller andra riktningen och att detta delvis bidrar till den förvirring och de problem som uppkommer när man försöker skapa sig en identitet i tonåren. Därför tänker jag mig följande:

Studiecirkel om tre tillfällen, 3x2 timmar, på temat "argument för handling och livsstil". Målgrupp är övre mellanstadium och högstadium. Cirkeln bygger på en förenklad, svensk omarbetning av detta material:

http://www.intrepidsoftware.com/fallacy/toc.php

samt mina egna tankar och idéer. Och era! Jag har inga akademiska meriter vad gäller filosofi eller pedagogik så jag tar tacksamt emot tips och idéer av allehanda slag.

Jag har även planer på en annan cirkel på temat studieteknik (har föreläst om det tidigare för universitetsstuderande, så det är bara att borsta av och anpassa) men detta känns mer angeläget att börja med.

§

Stefan

Inläggav Stefan » 23 feb 2005 12:25

Handlar det om hur man bör leva, alltså? Om man bör vara vegetarian, göra lumpen, klottra, etc.? Sådana frågor kan säkert intressera ungdomar i den åldern.

Du måste ju först och främst se till att du har ett ämne som intresserar dem så pass mycket att det kommer några. Sedan kan ju en idé vara att själva metoden, argumentationstekniken, kommer i förgrunden snarare än hur man bör leva själv. Man kan t ex föra en diskussion och sedan stanna upp och diskutera argumentens hållbarhet på en mer principiell nivå.

Men som sagt, det viktigaste är att du fångar deras intresse, både innan, så du får dit folk, och när de är de är där. Annars har du ingen chans att lära ut något.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 23 feb 2005 14:17

Handlar det om hur man bör leva, alltså? Om man bör vara vegetarian, göra lumpen, klottra, etc.? Sådana frågor kan säkert intressera ungdomar i den åldern.

Jag kanske använder mig i viss utsträckning av sådana frågeställningar för att väcka intresse och locka dit folk, men jag tänkte som du skriver att metoden skulle stå i fokus.

Men som sagt, det viktigaste är att du fångar deras intresse, både innan, så du får dit folk, och när de är de är där. Annars har du ingen chans att lära ut något.

Helt riktigt. Såvitt jag vet sker marknadsföringen främst med affischer som sätts upp på skolor m.m. Jag gör helt enkelt så att jag gör ett utkast som jag lägger upp här.

§

SimonW

Inläggav SimonW » 25 feb 2005 12:32

Grymt bra idé, du borde bjuda in diverse politiker till cirkeln också det skulel de må bra av.

Några bra Böker är:
Konsten att argumentera av Thomas Anderberg, den är mycket lätt och utan en massa facktermer.

Empirisk Semantik av Arne Næss, är väldigt svår men mycket bra.

Det politiska språket av Gunnar Fredriksson, har jag inte hunnit läsa den men jag har sätt en förläsning där han pratade på det temat (se länkar - filosoficirkeln i Lund)

Lycka Till!!

Stefan

Inläggav Stefan » 25 feb 2005 19:23

Naess bok är bra och inte alls väldigt svår. Den är skriven för grundkursstudenter. En annan bra bok är Argumentationsanalys av Tersman, Björnsson, m fl. Den ger en metod för att analysera argument; argumentationsanalys (bygger på nån norsk bok). Dessa analyser är dock troligen lite för svåra för ungdomar i den åldern; men det kan vara kul för din egen del.

Fredrikssons bok innehåller en del kul citat och exempel på hur politiker missbrukar språket. Annars tyckte jag inte att den verkade så jättekul, men jag har bara tittat i den. Jag tog med några citat därifrån och från andra håll i min magisteruppsats i statsvetenskap. Om du vill kan jag leta upp dem.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 28 feb 2005 16:55

Jag vill hemskt gärna läsa Naess. Han är nog min favorit bland nu levande filosofer. Detta sagt utan att ha läst många andra och utan att ha läst särskilt mycket av honom. Men man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck som sagt.

I alla fall, semantik var vad jag trodde var intresserad av när jag först fick upp ögonen för filosofi. Lånar gärna boken om/när tillfälle ges. :)

§

A_thought

Re: Hjälp mig leda unga

Inläggav A_thought » 26 mar 2005 00:29

hovnarr skrev:Om du fick chansen att under fria former lära ut något till barn och ungdomar, vad skulle du säga till dem?

Jag har anmält mig som volontär som ungdomsledare för ABF:s studiecirklar. Det går till så att man annonserar om sin cirkel (ämnet är valfritt men ska förslagsvis locka folk) på skolor m.m. och sedan leder man verksamheten en eller flera gånger.

Vad saknar dagens unga - vad skulle de må bra av om de fick sig till livs? Debatten har förts under "Nytt skolämne". Jag instämmer i vad som sagts där, men särskilt följande:

Stefan skrev:Jag håller med om att det är viktigare att ha goda samhällsmedborgare som uppför sig väl, än medborgare som kan argumentera.

Men från detta följer det inte logiskt att etik bör prioriteras framför argumentationskonst. Man talar en hel del om etik och moral i TV, tidningar, skola, etc. Visst har det en viss inverkan, men jag tror att hur mycket moral man än snackar, kommer moralen inte att höjas betänkligt.

Många människor försvarar sig emellertid i moraliska argumentationer med uppenbart värdelösa argument. Se t ex på politiska debatter eller på "Debatt" i SvT. Genom att höja människors kunskap om vad som är goda argument, kan man undvika många av de usla undanflykter människor gör för att bete sig omoraliskt eller stödja en omoralisk politik.

Moralen baserar sig på känslan, och jag tror inte att det är lätt att ändra människors grundläggande känslor. Argument, däremot, handlar om den kognitiva delen av medvetandet. Precis som man kan lära barnen matematik, kan man lära dem vad som utgör goda argument. Det är samma typ av kunskap. Grundläggande känslor är däremot något annat och är svårare att förändra.

Således, genom att lära ut argumentationskonst, kan man göra så att människor som i grunden är justa, men som drar felaktiga, omoraliska, slutsatser av sina grundläggande värderingar, slutar att göra detta. T ex har bidrags- och skattefuskare som i grunden är justa ofta usla argument för sina uppfattningar, och genom att de inser detta kan de komma att förbättra sig. Därmed kan man förbättra moralen.

Jag tror att unga fullkomligen ÖVERÖSES av värdelösa argument i den ena eller andra riktningen och att detta delvis bidrar till den förvirring och de problem som uppkommer när man försöker skapa sig en identitet i tonåren. Därför tänker jag mig följande:

Studiecirkel om tre tillfällen, 3x2 timmar, på temat "argument för handling och livsstil". Målgrupp är övre mellanstadium och högstadium. Cirkeln bygger på en förenklad, svensk omarbetning av detta material:

http://www.intrepidsoftware.com/fallacy/toc.php

samt mina egna tankar och idéer. Och era! Jag har inga akademiska meriter vad gäller filosofi eller pedagogik så jag tar tacksamt emot tips och idéer av allehanda slag.

Jag har även planer på en annan cirkel på temat studieteknik (har föreläst om det tidigare för universitetsstuderande, så det är bara att borsta av och anpassa) men detta känns mer angeläget att börja med.

§

Ganska gammal inlägg jag svarar på men ändå...
Du undrade vad tonåringar saknar idag.

Ungdomar saknar mycket idag. Och de är olika för olika ungdomar. Beroende på var dom bor, vilken skola, lärare, föräldrar etc. Men för att generalisera alla ungdomar och säga att dom framförallt saknar en sak, skulle de nog vara en lektion i tankar. Tankar kring livet. Något slags klass rum där man kan dela med sig sina tankar, få respons och skicka vidare. Där man öppet kan prata om hur man ser på världen och hur man känner att världen ser på en. Ett klassrum där elever inte endast lyssnar på filosofiska tankar från Platon, sokrates och sin lärare ytan ett klassrum där läraren kan få in sitt budskap genom elevernas upptäker i sina tankar.

Allmänbildning om livet som är självklart för många vuxna.

Med rätt lärare så kan eller så kommer någon elev inse saker som kommer leva vidare med dem resten av sitt liv. En lärare som lär ut för det är livsstil, en sån person som passar bollen vidare.

Nja väldigt suddig förklaring. Är väll lite för trött. Men jag en ung människa, 16år. Som tros veta vad andra ungdomar vill ha. Om jag inte vet de så vet jag i alla fall att det är det jag saknar. Jag saknar en sådan lärare. Försöker lära mig om livets allmänbildning själv, precis som alla andra, just nu. Det är i och för sig det bästa sätet att lära sig om livet, själv. Men ungdomar behöver ett kick där bak för att få dem att väcka sitt itresse i världen, i alla fall vissa.
endast en tanke...

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 26 mar 2005 15:07

A_thought: Tack!

Nja väldigt suddig förklaring.

Ja det var det, men jag tror jag förstår dig precis. Vissa saker förlorar för mycket på att sägas klart och tydligt.

En lärare som lär ut för det är livsstil, en sån person som passar bollen vidare.

Bra formulering, den visste var den tog. Har aldrig tänkt på det i de orden förut, men jag ser mig själv så. Som en lärare till livstilen. Det är stor skillnad på att vara utbildad till lärare och liksom ha Lärare som sitt indiannamn. Det kan man liksom inte göra något åt, så det är lika bra att acceptera det och glädjas åt det.

Något slags klass rum där man kan dela med sig sina tankar, få respons och skicka vidare. Där man öppet kan prata om hur man ser på världen och hur man känner att världen ser på en. Ett klassrum där elever inte endast lyssnar på filosofiska tankar från Platon, sokrates och sin lärare ytan ett klassrum där läraren kan få in sitt budskap genom elevernas upptäker i sina tankar.

Just detta vill jag ge. Då behöver jag din hjälp. Föreställ dig att vi inte alls haft denna konversion och du istället läser en affish som annonserar om en sådan här cirkel eller mötespunkt. Hur skulle en sådan annons se ut för att du skulle lockas gå dit? Tänk dig in i själva miljön, t.ex. skolan, där du får se den här affischen. Hur skulle den behöva se ut för att ungdomar inte skulle avfärda den som "flum"? Hur skulle den behöva se ut för att ungdomar inte skulle betrakta det som ännu en container med kunskap som ska pressas in i huvet för att sedan inte vara till någon glädje?

Detta är alltså problemet (förenklat): Ungdomarna vet vad de vill ha. Jag förstår vad de vill ha. Hur ska jag få dem att förstå, att jag förstår det?

Allmänbildning om livet som är självklart för många vuxna.

Just det. Det handlar delvis om det. Vad jag nu ber dig är inte att bestämma mer precist vad du skulle vilja lära dig (det är ju precis det som kursen ska lära ut!), utan hur du skulle få klart för dig att det var detta som kursen handlade om? Hur skulle du bäst lockas att besöka ett sådant rum?

§

Återgå till "Politik och samhälle"