Jag har anmält mig som volontär som ungdomsledare för ABF:s studiecirklar. Det går till så att man annonserar om sin cirkel (ämnet är valfritt men ska förslagsvis locka folk) på skolor m.m. och sedan leder man verksamheten en eller flera gånger.
Vad saknar dagens unga - vad skulle de må bra av om de fick sig till livs? Debatten har förts under "Nytt skolämne". Jag instämmer i vad som sagts där, men särskilt följande:
Stefan skrev:Jag håller med om att det är viktigare att ha goda samhällsmedborgare som uppför sig väl, än medborgare som kan argumentera.
Men från detta följer det inte logiskt att etik bör prioriteras framför argumentationskonst. Man talar en hel del om etik och moral i TV, tidningar, skola, etc. Visst har det en viss inverkan, men jag tror att hur mycket moral man än snackar, kommer moralen inte att höjas betänkligt.
Många människor försvarar sig emellertid i moraliska argumentationer med uppenbart värdelösa argument. Se t ex på politiska debatter eller på "Debatt" i SvT. Genom att höja människors kunskap om vad som är goda argument, kan man undvika många av de usla undanflykter människor gör för att bete sig omoraliskt eller stödja en omoralisk politik.
Moralen baserar sig på känslan, och jag tror inte att det är lätt att ändra människors grundläggande känslor. Argument, däremot, handlar om den kognitiva delen av medvetandet. Precis som man kan lära barnen matematik, kan man lära dem vad som utgör goda argument. Det är samma typ av kunskap. Grundläggande känslor är däremot något annat och är svårare att förändra.
Således, genom att lära ut argumentationskonst, kan man göra så att människor som i grunden är justa, men som drar felaktiga, omoraliska, slutsatser av sina grundläggande värderingar, slutar att göra detta. T ex har bidrags- och skattefuskare som i grunden är justa ofta usla argument för sina uppfattningar, och genom att de inser detta kan de komma att förbättra sig. Därmed kan man förbättra moralen.
Jag tror att unga fullkomligen ÖVERÖSES av värdelösa argument i den ena eller andra riktningen och att detta delvis bidrar till den förvirring och de problem som uppkommer när man försöker skapa sig en identitet i tonåren. Därför tänker jag mig följande:
Studiecirkel om tre tillfällen, 3x2 timmar, på temat "argument för handling och livsstil". Målgrupp är övre mellanstadium och högstadium. Cirkeln bygger på en förenklad, svensk omarbetning av detta material:
http://www.intrepidsoftware.com/fallacy/toc.php
samt mina egna tankar och idéer. Och era! Jag har inga akademiska meriter vad gäller filosofi eller pedagogik så jag tar tacksamt emot tips och idéer av allehanda slag.
Jag har även planer på en annan cirkel på temat studieteknik (har föreläst om det tidigare för universitetsstuderande, så det är bara att borsta av och anpassa) men detta känns mer angeläget att börja med.
§